Sarekkänsla kring Finse?

Sarek är svårslaget när det kommer till omarkerade leder och känslan av att vara själv ute i naturen. Nu har jag en dock möjlighet att åka till Finse i Norge för att vandra, efter bara enkel research inser jag att de båda platserna är tämligen olika. Men jag undrar om det finns några turer kring Finse som kan vara intressanta för vandring med tält på ca 1 vecka? Vill undvika markerade leder och hyttor i den mån det går. I slutet av Augusti ungefär. Går det att ge sig av någonstans för mer vildmarkskänsla?

Sarek är svårslaget när det kommer till omarkerade leder och känslan av att vara själv ute i naturen. Nu har jag en dock möjlighet att åka till Finse i Norge för att vandra, efter bara enkel research inser jag att de båda platserna är tämligen olika. Men jag undrar om det finns några turer kring Finse som kan vara intressanta för vandring med tält på ca 1 vecka? Vill undvika markerade leder och hyttor i den mån det går. I slutet av Augusti ungefär. Går det att ge sig av någonstans för mer vildmarkskänsla?

Gå upp på Hallingskarvet! Kanske kan du gå längst med hela. Det finns leder men de går tvärs över. Inte mycket folk så här års. Jag har inte varit i Sarek men Hallingskarvet har höga toppar, glaciärer och en vild och dramatisk känsla. Finns säkert platser som är mer öde men jag tycker att du ska åka dit!!
Väldigt smidigt att gå från Finse också. Gå upp mot St Paul från Finse eller mot Lordehytta från Haugastöl (tågstationen innan) och hitta sedan din egen vägg längst med bergskedjan.
Du kan avsluta i Hallinskied, Finse, Haugastöl eller eventuellt Myrdal och ta tåget tillbaka.
På andra sidan hallingskarvet går det en buss om dagen till Ål. Från Geiteryggen Öst.

Hallingskarvet är högre än omgivningarna så du får fantastisk utsikt, det finns några toppar som är lite svårare att ta sig upp på men även skyddade små oaser att upptäcka och trivas i.

Eventuellt är det mer öde nordväst om Finse men Hallingskarvet är fräckare :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
+1 på Kimkims tips! Hallinskarvet var nog den finaste delen av den tur jag en gång gjorde i området, faktiskt också i september. Den började med snöstorm kring Finse, men slutade i gassande sol, temperaturer väl över 20 grader, och som final ett hejdlöst frossande i mogna blåbär och gigantiska (friska) björk- och smörsoppar på vägen tillbaka ner till Bergenbanan. Lordehytta uppe i passet är så mysig att jag gjorde undantag från mitt tältande och sov där. Och har tydligen tjatat om den hela tre gånger på forum :)

Tack till er båda för svaren, kikar nu på alternativ och rutter. :) Fler förslag välkomna, ex funderar jag på att det ser väldigt stenigt ut. Har inte självstagande tält utan måste tänka på det med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips