Sarekälskare hjälp mig!

Länsstyrelsens handläggare.

Följande är saxat från en facebook tråd...
Alltså har Länsstyrelsen en gruvhandläggare...

Mejla den till: klara.eriksson@hifab.se med kopia till länsstyrelsens "gruvhandläggare" David Berggård (david.berggard@lansstyrel​sen.se)
 
Följande är saxat från en facebook tråd...
Alltså har Länsstyrelsen en gruvhandläggare...

Mejla den till: klara.eriksson@hifab.se med kopia till länsstyrelsens "gruvhandläggare" David Berggård (david.berggard@lansstyrel​sen.se)

Mycket bra! Jag har nu skickat iväg mina synpunkter och frågor till bägge personerna.

Denne David Berggård har enligt NSD kritiserat ett annat företag, Outokumpu, för utsläpp av bland annat cyanid i samband med företagets gruvbrytning.
Se länk: http://www.nsd.se/NYHETER/ARTIKEL.aspx?ArticleID=6364803

NSD har tydligen tagit som som uppgift att bevaka vad gruvföretagen håller på med och att de följer de miljökrav som de blivit ålagda. Och det är ju bra att tidningen gör det. Uppenbarligen vill exempelvis Outokumpu bagatellisera hoten från sina utsläpp, vilket är mycket vanligt att sådana företag gör. Det är två synsätt som står mot varandra, där många företag anser att det som inte har bevisats vara farligt ska anses vara ofarligt. Medan miljöskyddsorgan däremot framhåller försiktighetsprincipen (vilket innebär att det som med visst fog kan tänkas vara farligt ska betraktas så tills motsatsen kan visas).
 
Jag får ont i magen, när jag är 40 är allt vilt och rent borta. Ett tips är att göra ett facebook event. Tänk bara hur det blev med armhålehåren... Ju fler desto bättre.

Jag kan förstå din reaktion. Förhoppningsvis blir det inte så illa att all natur är borta eller förstörd. Som väl är finns det motkrafter till de rent ekonomiska intressena, även om man känner sig maktlös ibland.

Som ett positivt exempel får man väl ta det hot om kvicksilverförgiftning i vår natur som på 1970-talet höll på att ödelägga stammarna av bland annat vissa rovfåglar och ugglor i vårt land. Men förgiftningen stoppades och vi kan glädja oss åt både örnar, pilgrimsfalkar och berguvar numera.

Dock naggas naturvärdena ständigt i kanten, och under en längre period kan ju de sammantagna förändringarna hinna bli mycket allvarliga.
 
Räcker man lillfingret.....

Allt detta har egentligen sin början låångt tillbaka då man sålde taskan åt räven och tillätt kraftverksbyggen i nationalparken. Sen tillät man vidnkraftverket i Suorva och där vill man också utöka. Vattenfall är också intresserad av att dämma upp Vuojtätno.

Allting brukar börja med planer och försiktiga "undersökningar" av såväl geografin som av folks åsikter. Rätt vad det är så är planerna verkställda.

Som Matti skriver så kommer en gruva som visserligen är utanför parken att på olika sätt "synas" långt in i fjällvärlden och därmed kan vi stryka bort en del av den natur som kallas vildmark.
Bland det mest anskämliga som finns här uppe är vindsnurrarn på Suorvadammen, hur långt syns inte den ???
Tragiskt också är att det är sk naturmuppar som är inblandade i etableringarna av vidsnurror .

Jokkmokksborna vet hur det blev efter Vattenfalls härjningar i kommunen på 50-60 talet, kommunen blev blåst på vinsterna pga att politikerna då blev så till sig att man gick med på allt som Vattenfall ville bara för att det blev en del arbetstillfällen som sen försvann. I dag är det inte många i kommunen som är anställda av vattenfall.
Förmodligen blir det samma sak med en gruva, lite rush när man kör igång och sen drar man ner på anställda till ett minimum. Gruvbolaget gör stora vinster och skattar på annan ort, precis som vattenfall...
 
[...] Sen tillät man vidnkraftverket i Suorva och där vill man också utöka. [...]

Bland det mest anskämliga som finns här uppe är vindsnurrarn på Suorvadammen, hur långt syns inte den ???

[...]

Det här med vindkraftverk och Suorva. I början av 2010 sa Naturvårdverket nej till en utbyggnad som skulle omfatta 20 vindkraftverk vid Suorva och utmed Ritsemvägen. Naturvårdverket är en röst bland flera, men en stark röst. Jag antar att det ytterst är regeringen som fattar beslut om huruvida det blir något eller inte.

Tidigare, i november 2009, hade regeringen sagt nej till ett annat bolag om att miljöpröva deras förslag om vindkraft i just Suorva. Skälen som anfördes var friluftslivet och rennäringen. Samt det uppenbara faktum att området ligger i en nationalpark (som ju är det starkaste miljöskydd vi har).

Men nu är det alltså på gång igen och jag tror det är Vattenfall som i någon form står bakom. Dialog har inletts med olika parter. Samebyarna uppges få inflytande och verkar vara positiva till en etablering av vindkraften.

Jag tror att det är mycket viktigt att följa med vad som händer med vindkraftsplanerna i Suorva. Det är ett område som har ypperliga vindförhållanden för vindkraft, kanske det bästa i Sverige. Detta är förstås väldigt frestande för vindkraftsproducenterna. Och vad som än händer nu kommer man troligen alltid att vänta på en öppning i framtiden att etablera vindkraft. Suorva kommer troligen aldrig att gå säkert.

Det innebär också att denna fråga är ett "test" på hur säkert nationalparksskyddet är. När Sourvadammen byggdes visade sig att det skyddet inte var säkert alls. Kanske sa man då att det var ett undantag som aldrig skulle upprepas - jag vet inte. Vad kommer man säga nu?
 
Senast ändrad:
sila mygg och svälja kameler

det är egentligen ganska märkligt hur myndigheterna agerar. Man kan tillåta eb utbyggnad av tex vindkraften i en natinalpark samtidigt som man jäklas med de små turistföretagen som vill bedriva verksamhet i nationaparkerna, tex guidade turer i Sarek..

Nu har vi det nya Laponia, med ledning och styrelse mm mm, det är bara hoppas de kan stå emot och stoppa utbyggnader vare sig det gäller gruvor eller vindkraft. Vill vi skryta med europas sista vildmark så måste vi också kämpa för att bevara den.
Men tyvärr går allt att köpa.............
 
Vindkraft och vad kan man göra???

Det nämns vindkraften i Suorva dvs Akkajaure. Vist var det 300 stycken snurror på föslag där? ...men vist var det även 400 snurror på förslag i Tjaktjajaure...mellan Pårte och Aktse och mot Tjåmotis!?

Ja ni gott folk... Jag får tillstånd att köra med max 32 hundar per tur i nationalparkena, jag får tamed max 6 deltagare under vinter på hundspannsturerna. Jag säger inget om det för det är nog helt rätt... Vem som helst ska inte kunna exploatera nationalparkerna med turism. Blir vi arrangörer för många och får för bra ekonomi kommer vi att låsa parkerna för almänheten och sen måste ni gå via en arrangör för att komma in... ;-)

En utveckling som faktiskt kan vara trolig. Lagom mycke turism är bäst. Ekoturism.

När det gäller gruvan så tror jag att man kan uppvakta norrbottens landshövding, länsstyrelsen. Jag tor även att det är rätt med en riksomfattande grejj för nu är det gruvexploatering på G över hela norra sverige. Umeälven och upp till Kiruna området. Många stora ingrepp.

Håll koll. Starta trådar här på Utsidan och på andra platser. Hjälp varandra att hitta VEM ska mailas och om vad. Tillsammans kan vi mailbomba och visa att vi är många som bryr oss. Tänk 100mail med vettigaa åsikter. De måste läsa dem och ta hänsyn till dem. Vettigt formulerat och inga svordommar är mycket viktigt.

Har ni en blogg så blogga om det. Kolla vad som hänt på Googel om du söker på Jokkmokk Iron Mines AB... Jo...Mattisblogg toppar! Det kommer trafik från en engelsk finanssida...så kanske någon aktieägare eller finansierare läser och drar öronen åt sig...

Agera även gentemot STF som faktiskt står ganska platt. Kräv som medlemmar att de skall agera. Det är deras skyldighet att agera för att värna om naturen. Naturskyddsföreningen.

Kör så det ryker och tack för allt engagemang!
 
Nya områden mot Nautijaure/Ultevis

Idag hörde jag att man gått ut från Jokkmokk Iron Mines och skall söka efter koppar vid Nautijaure och Kvikkjokksvägen...
Nu fortsätter de när de har fått upp farten...

/ Matti
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.