Sarek

Hej
Tänkte vandra lite i Sarek första gången!!
Starten blir Suorva och målet är Mikkastugan och sedan vidare tillbaka men dock ej samma väg. Finns det någon som kan tipsa om någon bra rundtur. Ej bastuvagge.

Måste du tillbaka just till Suorva, eller bara till den vägen? Samma buss som går till Suorva fortsätter till Ritsem, så du kan gå t.ex. Suorva - Mikkastugan - Ruohtesvágge - Padjelantaleden till Änonjálmme och sedan ta båten över till Ritsem.

Om du vill tillbaka till Suorva så kan du runda Sarekmassivet, alltså svänga österut direkt när du kommer ut ur Ruohtesvágge, och sedan antingen gå Guhkesvágge ner till bron och ut till Suorva samma väg som du kom eller ta dalen mellan Hállji och Skanátjåhkkå (Vuosskelvágge?).

Fast det beror ju på hur länge du tänkte vara ute. Om du har mer än en vecka på dig så finns det betydligt fler alternativ.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Måste du tillbaka just till Suorva, eller bara till den vägen? Samma buss som går till Suorva fortsätter till Ritsem, så du kan gå t.ex. Suorva - Mikkastugan - Ruohtesvágge - Padjelantaleden till Änonjálmme och sedan ta båten över till Ritsem.

Om du vill tillbaka till Suorva så kan du runda Sarekmassivet, alltså svänga österut direkt när du kommer ut ur Ruohtesvágge, och sedan antingen gå Guhkesvágge ner till bron och ut till Suorva samma väg som du kom eller ta dalen mellan Hállji och Skanátjåhkkå (Vuosskelvágge?).

Fast det beror ju på hur länge du tänkte vara ute. Om du har mer än en vecka på dig så finns det betydligt fler alternativ.
Jag kommer att parkera bilen vid suorva.
Den rutten du tipsar om hur många dagar kan man räkna med? Jag har tänk vara ute i 8-10 dagar

Vid min första Sarekvandring parkerade vi bilen vid Suorva och tog bussen till Ritsem, Därefter tillbaka via Ruotesvagge och Pielaslätten. Vill minnas att vi höll på 5 dagar, jag upplevde det som ett högt tempo. Om du har 8 till 10 dagar kan du göra större utvikningar än vi gjorde och ändå gå i ett behagligt tempo.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips