Sarek

bjornw; sa:
Hur det är med samernas rättigheter vet jag inte, de har ju en tendes att göra lite som de vill, oavsett tillstånd, utan att det beivras.
Hmmm... jaså du påstår det. Vi har alla rätt att göra som vi vill så länge vi inte åker dit! Men i likhet med andra medborgare i detta land blir även samer som bor i Sápmi förmål för utredning vid misstanke om brott och därtill följande åtal om utredningen anser att brott kan styrkas. Åtal leder till rättegång och dom. Om du har några belägg för att samer har åtalsfrihet eller straffrihet så kan du hänvisa till källan. :) // Roland

walk_alone; sa:
bjornw; sa:
Hur det är med samernas rättigheter vet jag inte, de har ju en tendes att göra lite som de vill, oavsett tillstånd, utan att det beivras.
Hmmm... jaså du påstår det. Vi har alla rätt att göra som vi vill så länge vi inte åker dit! Men i likhet med andra medborgare i detta land blir även samer som bor i Sápmi förmål för utredning vid misstanke om brott och därtill följande åtal om utredningen anser att brott kan styrkas. Åtal leder till rättegång och dom. Om du har några belägg för att samer har åtalsfrihet eller straffrihet så kan du hänvisa till källan. :) // Roland

Även om jag är mycket intresserad av Samer och deras skyldigheter och rättigheter tycker jag att ni skall diskutera det i en annan sträng.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
crazy; sa:
Även om jag är mycket intresserad av Samer och deras skyldigheter och rättigheter tycker jag att ni skall diskutera det i en annan sträng.
Du startade denna tråd och får givetvis tycka vad du vill men du är ju inte moderator :)
Den här tråden började med en fråga om vattnet i Ráhpaädno. Snart kom man in på var man kan fiska och vem som får fiska var? Minst fyra inlägg handlade om samernas fiskerättigheter. I en av dessa påstods att Samerna har en "tendes att göra lite som de vill, oavsett tillstånd, utan att det beivras" Att debatten kantrat från hur klart vattnet är i Ráhpaädno till grumliga påståenden om Samerna är inget jag kan göra någonting åt. Om vi börjar hoppa till en ny tråd varje gång vi vill kommentera eller fråga något så kommer man snart att tappa alla trådar.
Samerna har rättigheter som går utöver mina rättigheter. Men det är bara samer som är medlemmar i samebyn som har dessa utökade rättigheter till jakt och fiske.
Vill du för övrigt anmärka på mina inlägg så vänd dig till redaktionen. (`_´) // Roland

Fiska i rapaselet

Hej

Det beror ju lite på när du hade tänkt dig att
passera rapadalen, det går att fiska där, men när det är som grumligast så är det väl inte så bra fiske där.
Nu är ju vårfloden lite ojämn men när den värsta vår floden är över, går det utmärkt att fiska där, och
jag personligen tycker väl att det inte gör så mycket om man drar upp en röding eller öring för egen
räkning, men om man närfiskar och säljer är någonting
helt annat....!!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips