Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta

Som mitt meddelande antyder har vi inte gått i Sarek - milangivelsen är baserad på tidigare turer.

Istället för ditt rätt dåliga svar hade du kunnat säga "Ni bör tänka på att vandra i Sarek är mycket mer tidsintensivt än typiska fjällturer på led." - vilket jag har full förståelse för.
Om man efterfrågar synpunkter på ett upplägg bör man kanske ha en viss beredskap för att upplägget kanske kan få viss kritik. I mitt inlägg var jag dock inte kritisk, istället imponerad att ni skulle ta så långa dagsetapper!
Varför fråga om man inte orkar höra de eventuella svaren?

Lycka till med er tur!
LarsÖ

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om man efterfrågar synpunkter på ett upplägg bör man kanske ha en viss beredskap för att upplägget kanske kan få viss kritik. I mitt inlägg var jag dock inte kritisk, istället imponerad att ni skulle ta så långa dagsetapper!
Varför fråga om man inte orkar höra de eventuella svaren?

Lycka till med er tur!
LarsÖ

Hej Lars

Själva poängen med mitt inlägg var att få just synpunkter - dock skrev jag inte att jag skulle gå 3-4 mil i Sarek - vilket du valde att fokusera på. Jag förväntar sig relevanta svar som är relaterade till mitt inlägg.

Jag har gått en del i sarek dock inte exakt samma sträcka. Tycker att 2mil per dag låter som en bra planering, och med er valda rutt är det säkert enkelt att planera om rutten vid behov

Hej!

För framtida Sarek-vandrare kan det vara intressant att veta att turen gick bra. Vi startade kring lunch på Lördagen och var framme kring 14:00 på Torsdagen (en dag tidigare än planerat).

Dag 1: Suorva - Gukkesvaggebron
Dag 2: Gukkesvaggebron-Rapadalen via Snavvavagge
Dag 3: Rapadalen förbi Alep-jokken
Dag 4: Alep-jokken till 3km nordväst om Skierfe
Dag 5: Skierfe - ner till Sitojaure - rodde över
Dag 6: Sitojaure till Salto

Vi höll dock gott tempo i bra väder och vandrade ca 8-9 timmar per dag.

Bra tempo! Vilken vadning var den jobbigaste?
Vi planerar 10 dagar för samma tur med start lördag 1/9. Inser att det är i överkant med tid. Men har tidigare haft tidpress och det är inte bra..(!).
Har någon något förslag på dagsturer längs ovan sträcka. Ibland funderar jag på att gå från Ritsem men vi har gått Ruothesvagge tidigare. Primära målet denna gång är Rapadalen. Jag kan tänka mig att ligga "still" på lämpligt ställe, har man tur så får man se lite wildlife:) Förslag på bra tältplats i Rapadalen med avseende på vyer och eller djurliv?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips