Sarek runt på tre veckor?

Jag gissar att det är fler än jag som lockats av och genomfört denna tur- Sarek runt med start i Vaisaluokta och "målgång" i Saltaluokta (se foto).

Är denna tur görbar på tre veckor? Vill inte pusha alltför hårt och gärna fiska på lite längs med vägen. Är dock väldigt vältränad (långlöpare).

Bilagor

• sarek runt.jpg
    sarek runt.jpg
    73.3 KB · Visningar: 3,309
Jag gissar att det är fler än jag som lockats av och genomfört denna tur- Sarek runt med start i Vaisaluokta och "målgång" i Saltaluokta (se foto).

Är denna tur görbar på tre veckor? Vill inte pusha alltför hårt och gärna fiska på lite längs med vägen. Är dock väldigt vältränad (långlöpare).
Jag tror att det går att göra på tre veckor utan problem. Följer man Padjelanta-leden och Kungsleden är två veckor troligtvis inte heller några jättesvårigheter.

Jag har gått sträckan Änonjalme (nära Vaisaluokta) - Kvikkjokk på tio dagar och sträckan Kvikkjokk-Saltoluokta på fyra dagar och ändå tagit det rätt lugnt- Med ytterligare en vecka blir det perfekt. Många platser utefter leden är väl värda extra övernattning.

Ser spännande ut! Har själv funderat på något liknande, fast att ta vägen från Tarraluoppal till Kisuris "över bergen", om det är förståeligt utan att rita en karta. Har dock inte massor med info om just den vägen, så lite reserach behövs nog först!

Tarraluoppal - Kisuris borde vara möjligt, det finns bro över Miellaädno och vadet i Guohpervagge är lätt. För mig är dock frågan, varför runda Sarek, med tre veckor och bra kondition kunde man ju ta sig till många intressantare mål I Sarek?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips