Hej, vi är ett litet gäng som tänkt gå Ritsem-Gusuris-Ruohtesvagge-Rapadalen övre vägen-Skierffe-Saltoluokta. 9-10 dagar. Några tankar, åsikter och idéer? Någon som varit där nyligen som har koll på snöläget och annat intressant? Vår tur är planerad i slutet av juli. Mvh
 
Om ni går över Snávvávágge till Rapadalen kan ni passa på att gå upp till toppen av Låddebákte. Fantastisk utsikt!

Stigen upp till Snávvávágge är väldigt brant och kan nog vara hal och vansklig vid dåligt väder.
 
Mina släktingar var där (Sourva-Routesvagge-Akka) förra veckan och jag åker i morgon (Saltoloukta-Sitojaure-Pastavagge-Routesvagge-Akka). De sa att det var inte så mycket snö men väldigt blött, och väldigt mycket mygg. Några småjobbiga vad men inget omöjligt.

De var inte uppe på Låddebakte, men i Snavvavagge, och det är väldigt fin utsikt därifrån också. Får se om jag kommer upp på Låddebakte den här gången. Förra gången jag var i Snavvavagge hittade jag ingen väg upp, bara jättestora stenblock som inte gick att klättra upp på, men det ska gå lätt om man hittar rätt sägs det.

Hoppas att ni får en fin tur!
 
Jag kom hem igår efter att ha gått Ritsem - Rouhtesvagge - V om Bierikjavvre - S om Slugga - Pietsjaure -Saltoluokta. Ganska blött, men inga besvärliga vad. Vi behövde inte ens blöta fötterna. "Lågt i tak" hela turen, så att gå upp på någon topp kändes inte angeläget.
 
Jag kom hem igår efter att ha gått Ritsem - Rouhtesvagge - V om Bierikjavvre - S om Slugga - Pietsjaure -Saltoluokta. Ganska blött, men inga besvärliga vad. Vi behövde inte ens blöta fötterna. "Lågt i tak" hela turen, så att gå upp på någon topp kändes inte angeläget.

Precis den sträcka jag ska ta om några veckor. Hur många dagar tog ni på er?
 
Jag kom hem igår efter att ha gått Ritsem - Rouhtesvagge - V om Bierikjavvre - S om Slugga - Pietsjaure -Saltoluokta. Ganska blött, men inga besvärliga vad. Vi behövde inte ens blöta fötterna. "Lågt i tak" hela turen, så att gå upp på någon topp kändes inte angeläget.
Hur passerade ni ex Smailajåhkå uppe i Routesvagge utan att behöva blöta fötterna?

Jag kan förstå att snöbryggan över Tjågnårisjåhkå som annars är det mest krävande vadet på den sträckan kan ligga kvar i Juli, men jag har aldrig passerat Smailajåhkå uppe i Routesvagge utan att behöva bli blöt om fötterna.

Till Merckx: Räkna med 6 fulla vandringsdagar i bra väder på den sträckan plus reservdagar.
 
Hur passerade ni ex Smailajåhkå uppe i Routesvagge utan att behöva blöta fötterna?

Jag kan förstå att snöbryggan över Tjågnårisjåhkå som annars är det mest krävande vadet på den sträckan kan ligga kvar i Juli, men jag har aldrig passerat Smailajåhkå uppe i Routesvagge utan att behöva bli blöt om fötterna.

Till Merckx: Räkna med 6 fulla vandringsdagar i bra väder på den sträckan plus reservdagar.

Tack, då ligger jag rätt i planeringen.
 
Hur passerade ni ex Smailajåhkå uppe i Routesvagge utan att behöva blöta fötterna?

Jag kan förstå att snöbryggan över Tjågnårisjåhkå som annars är det mest krävande vadet på den sträckan kan ligga kvar i Juli, men jag har aldrig passerat Smailajåhkå uppe i Routesvagge utan att behöva bli blöt om fötterna.

Vi gick söder om Ruohtesvarasj och försökte först passera Smailajåhkå högt uppströms, men det verkade väldigt vanskligt, så vi gick nerströms och lyckades kryssa oss fram i "deltat" längre nerströms. Snöbryggan tog oss mycket riktigt över Tjågnårisjåhkå.
 
Jag kom hem igår efter att ha gått Ritsem - Rouhtesvagge - V om Bierikjavvre - S om Slugga - Pietsjaure -Saltoluokta. Ganska blött, men inga besvärliga vad. Vi behövde inte ens blöta fötterna. "Lågt i tak" hela turen, så att gå upp på någon topp kändes inte angeläget.
Lyckades du undvika stormen? Det var väl runt den 21 juli?
Vi kom inte så långt in i Sarek som vi hade tänkt, vi blev lite avskräckta av väderleksrapporten och planerade om. Halvvägs in i Rouhtesvagge var vi, från Gisurishållet, och det var lättgånget, trots regn och dimma hela tiden.
 
Lyckades du undvika stormen? Det var väl runt den 21 juli?
Vi kom inte så långt in i Sarek som vi hade tänkt, vi blev lite avskräckta av väderleksrapporten och planerade om. Halvvägs in i Rouhtesvagge var vi, från Gisurishållet, och det var lättgånget, trots regn och dimma hela tiden.

Vår sista natt var mellan 19 och 20 juli och den tillbringades ungefär vid ringen på kartan. Det blåste rätt bra från NV när vi satte upp tältet, men vi hade lyckats hitta en bra plats. När vi på morgonen gick sista biten till Salto var vågorna på Bietsavvre meterhöga.
 

Bilagor

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    424.1 KB · Visningar: 182
Vår sista natt var mellan 19 och 20 juli och den tillbringades ungefär vid ringen på kartan. Det blåste rätt bra från NV när vi satte upp tältet, men vi hade lyckats hitta en bra plats. När vi på morgonen gick sista biten till Salto var vågorna på Bietsavvre meterhöga.
Oj, det var den 20:e som vi skulle ha gått in i Pastavagge men gick tillbaka till Saltoluokta istället. (Båtföraren höll med.) Och nu när jag läste inlägget om dem som varit inblåsta i Unna Räitavagge i fyra dygn så är jag glad att vi inte satt i ett tält i Sarek, även om det inte var riktigt lika hög vindstyrka där. Bättre att vara inblåst i en stuga om man nu ska vara inblåst. Nere i dalen blåste det ju inte stormvindar i alla fall.
 
Oj, det var den 20:e som vi skulle ha gått in i Pastavagge men gick tillbaka till Saltoluokta istället. (Båtföraren höll med.) Och nu när jag läste inlägget om dem som varit inblåsta i Unna Räitavagge i fyra dygn så är jag glad att vi inte satt i ett tält i Sarek, även om det inte var riktigt lika hög vindstyrka där. Bättre att vara inblåst i en stuga om man nu ska vara inblåst. Nere i dalen blåste det ju inte stormvindar i alla fall.

Lite off-topic, men angående vädret.

Jag var ute 20-26 juli i sydvästra Sarek.
Hårdaste vinden jag upplevt på fjället (har i och för sig alltid haft tur med vädret, så det säger inte så mycket), men jag upplevde inte någon oro. Däremot planerade vi om turen. Vi hade initialt tänkt röra oss på ganska hög höjd hela veckan, men det sket sig.
Är dålig på att bedöma vindhastighet, men rapporterna på Inreach vill jag minnas signalerade kring 18-20 m/s, plus vindbyar på mer än så. Meddelanden från hemmet signalerade om att det var blåsigt i fjällen. Jag skulle nog spontant inte beskriva det som storm, men det kanske var det (?).


Började blåsa upp på startdagen den 20e när vi gick norrut från Tarraluoppal.
Vi bestämde oss för att den planerade rodden över Alggajavrre inte skulle vara så kul i det vädret, så vi gick in i Njoatsovagge istället. Hittade en lämplig tältplats i nedförslutet mot övre sjön, vilken tog udden av vinden, men tältet dansade på ganska bra ändå.
Den 21a gick vi söderut genom Njoatsovagge och det blåste på ganska bra. Som tur var är det inte så mycket blockmark där, för fötterna ville inte riktigt hamna där man siktade =) Blev en blåsig natt det också.

Det blev en del kreativa tältplatser mellan 20-23, för det blåste ganska ordentligt. Lugnade ner sig en del på kvällen 23e.

Efter ett misslyckat toppförsök på Bårddetjåhkkå gick vi ner från observatoriet längs med glaciären och följde Gådokjåhkå ungefär till passpunkten. I den "dalen" var det betydligt lugnare, även om det blåste upp igen på natten 24e.

Dagen efter slog vädret om och det blev varmt och vindstilla....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
Wessén Sarek 2013, Kvikkjokk - Ritsem? Fjällvandring 21
karl-emil Sarek, Ritsem-Saltoloukta? Fjällvandring 2
ojp Alone in Sarek: Ritsem-Ruohtes-Bierik-Sjöfallet Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.