Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm

Det tar nog ytterligare några veckor innan jag är klar med ett riktigt resereportage, men jag tänkte att det skulle kunna vara lite kul med här tillfälliga hemsidan med åtminstone några bilder och ett filmklipp från kamvandringen "Sveiges tak" mellan Kebnekaises syd- och norddopp.

http://web.comhem.se/filmersson/temp.html

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Underbara bilder. Måste tyvärr inse att det är för sent att bli alpinist. Avundsjukan dryyyper...

HåkanF

Kul att bilderna är uppskattade! :) Faktum är att allt det som jag hann med att göra under resan (varav sex dagar omfattade en kurs motsvarande SFT:s högalpina sommarkurs) i princip ligger inom räckhåll för vanliga vandrare utan alpina kunskaper eller färdigheter under förutsättning att man kan hyra en bergsguide. Då kan man göra många saker som annars vore uteslutna, och är man ett par tre stycken eller fler som reser tillsammans blir kostnaden definitivt överkomlig. Så det är inte försent att uppleva en hel del av det som man kanske förväntar sig skulle vara reserverat för den verklige alpinisten! :)

Kul att bilderna är uppskattade! :) Faktum är att allt det som jag hann med att göra under resan (varav sex dagar omfattade en kurs motsvarande SFT:s högalpina sommarkurs) i princip ligger inom räckhåll för vanliga vandrare utan alpina kunskaper eller färdigheter under förutsättning att man kan hyra en bergsguide. Då kan man göra många saker som annars vore uteslutna, och är man ett par tre stycken eller fler som reser tillsammans blir kostnaden definitivt överkomlig. Så det är inte försent att uppleva en hel del av det som man kanske förväntar sig skulle vara reserverat för den verklige alpinisten! :)

Tack för uppmuntran! Det finns ju så mycket att göra: alpinist-, glaciär- och dykkurser till exempel. Just nu ligger nog en glaciärkurs närmast, eller...?

HåkanF

Underbara bilder. Måste tyvärr inse att det är för sent att bli alpinist. Avundsjukan dryyyper...

HåkanF

Inte är det för sent inte. Klättring och framför allt alpin klättring är något du kan göra livet ut. Ska själv dra upp min pappa, 65 nästa år, på Pollux (4000-meters berg i Alperna) nästa sommar. Håller på att lära upp honom hur man firar ner sig, vilket kommer krävas på nervägen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips