Vad jag inte hann skriva i eftermiddags: vad anses som typisk svensk fjällvandrare.
Kanske:
- grön hillebertält, med hög ljud flattrande i blåsten
- gummistövlar som nedvändas vid Sylarna fjällst och 8,7 l vatten rinner ut ur dom
- grön Haglöfs ramsäck
- leendet - desto sämre vädret blir, desto bättre
- blåband och nybakad bröd
- 'en liten konjak' på kvällen har stor tradition
- att kunna citera Grundstens guideböckerna 'en av Sveriges högst belägna sjöar'...
Och bara stövlarna tillhör kategorin konstigt
Det är en definitionsfråga:
1. Allt svenskt är underbart.
2. Något är svenskt.
3. Det är ju underbart.
Tillsats: Annars vore det väl inte svenskt...
Och därför att jag är tysk ber jag om förlåtelse (det är en tysk definitionssak kanske) att jag tappade 'höstfärgerna'...
Under oktober var höstglöden i Jämtland förbi när jag var där 2000, men kargheten hade sitt egen språk. Hoppas glöden finns kvar till slutet av september i Sarek i år, i kombination med nyfallen snö.
Kanske:
- grön hillebertält, med hög ljud flattrande i blåsten
- gummistövlar som nedvändas vid Sylarna fjällst och 8,7 l vatten rinner ut ur dom
- grön Haglöfs ramsäck
- leendet - desto sämre vädret blir, desto bättre
- blåband och nybakad bröd
- 'en liten konjak' på kvällen har stor tradition
- att kunna citera Grundstens guideböckerna 'en av Sveriges högst belägna sjöar'...
Och bara stövlarna tillhör kategorin konstigt
1. Allt svenskt är underbart.
2. Något är svenskt.
3. Det är ju underbart.
Tillsats: Annars vore det väl inte svenskt...
Och därför att jag är tysk ber jag om förlåtelse (det är en tysk definitionssak kanske) att jag tappade 'höstfärgerna'...
Under oktober var höstglöden i Jämtland förbi när jag var där 2000, men kargheten hade sitt egen språk. Hoppas glöden finns kvar till slutet av september i Sarek i år, i kombination med nyfallen snö.