Sarek är farligt

Som så många andra är inne på: Med vanligt fjällvett och ett genomtänkt vägval är det knappast ansvarslöst att vandra ensam i Sarek.

Om vi förutsätter att du håller dig till de trafikerade stråken så kommer du se människor dagligen. (Det finns många fjällområden som är ödsligare)

Så vad är det då som kan hända en ensamvandrare (som inte är farligt för den som går med sällskap)?

Det vore ju om du råkade ut för en akut livshotande skada som du inte själv kan förbinda, men där första hjälpen från en kamrat hade räddat dig. (blödande och medvetslös exempelvis)

Det scenariot är ärligt talat inte speciellt sannolikt. Betydligt troligare är händelser där en kamrat inte hade kunnat rädda dig (dåraktiga vad som går fel, kollapsade snöbryggor) eller de där timmarna du får vänta ensam på att någon dyker upp gör det betydligt mer smärtsamt och otäckt men inte nämnvärt farligare (stukade fötter, sjukdom, lättare frakturer)

Så: Fatta ditt eget beslut. Bruka sunt förnuft. Ha med något rött som syns tydligt på långt håll och en visselpipa, det är pålitligare än en satellittelefon...

(Själv har jag vandrat både ensam och i Sarek, om än inte ensam i Sarek. Det fanns definitivt delar av ensamvandringen som var mer ödsliga än Sareks huvudstråk)
 
GustavOh, jag håller inte alls med dig om att en visselpipa är pålitligare eller bättre än en satellittelefon. Du kan blåsa hur mycket du vill om det inte finns någon som hör dig. Det här med "stråk" får det att låta som att det är rena lämmeltågen i fjällen. Jag har bara vandrat en gång med satellittelefon med men då var planen glaciärvandring m.m. Nog är det stor skillnad på ställen där man har nära till led och Sarek som är i princip ledfritt.

Jag tycker absolut att TS ska vandra men då ska man vara försiktig och utgå från att man måste klara sig helt själv i alla lägen. Bäst att se till att man har ett vettigt förstahjälpen-kit också. Mina fötter gick åt helsike så jag pinade mig hem ensam under två dagar. Ville inte förstöra för de andra. Då hade jag relativt enkel vandring och inga håriga vad fram till Kvikkjokk. Jag såg inte en människa de dygnen, inte ens sista lilla biten på Kungsleden. Någon dag senare fick jag infektion i skavsåren och då är man inte mobil. Jag fick knappt av eller på mina kängor pga att fötterna var så svullna. Man lär sig :)
 
Angående diskussionen om SPOT och annan "kommunikation":

SPOT fungerar i Sarek, har inte använt den för att kalla på hjälp, men däremot använde vi den dagligen för att logga vår tur. (http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=206243641548201928764.00048bbb300717b21309a&z=10)

Sen angående satellittelefon så fungerar Iridium bra. Thuraya har jag ingen egen erfarenhet av, men enligt en renskötare jag talade med så har man inte alls bra täckning.

På många (ska se om jag kan hitta listan jag har) toppar fungerar mobiltelefonen. Kanske inte aktuellt om man är ensam och skadad, men i alla fall...
 
niklaz, det jag skrev kanske blev väl kategoriskt.

Vad jag egentligen ville ha fram var att oavsett vilka elektroniska hjälpmedel som finns ska man inte glömma de grundläggande säkerhetshjälpmedlen. Att synas och höras.

Och sen är det förvisso ingen autostrada genom sarek, men genom ruotesvagge, pastavagge, kuopervagge etc passerar människor dagligen under högsäsong.

Har du beredskap för att ligga och vänta där några dagar (vilket du ju bör ha i alla händelser om det blir oväder eller vaden är osäkra) är det rätt osannolikt att ingen passerar inom hörhåll för en visselpipa.
 
Jag har läst de inläggen angående säkerheten vid ensamvandring. Själv har jag gått ensam flera gånger, visserligen bara markerade leder om än svara att se ibland och mycket öde. Har inte haft med mig något hjälpmedel förutom karta. Mobilen hade ingen täckning hela vägen (första etappen på Nordkalottvägen). Någon berättade för mig att man kunde slå 112 för istället pincoden på mobilen och då skulle fjällrädningen kunna lokalisera dig. Har tack och lov aldrig behövt pröva det, men stämmer det?
Veni
 
Ja och nej. Du kan slå 112 då detta är nödnummret. Då ska det gå att ringa. Men utan täckning hjälper ju inte det. Du måste fortfarande ha täckning
 
Ja, särskilt spindlarna..:)

Jag tänkte vandra en vecka i Sarek i augusti. Ensam. Min erfarenhet av vandring består av en vecka mellan Abisko och Nikkalouota förra sommaren samt ett antal helgvandringar i Skåne, exvis på Skåneleden. Jag har läst en del på forumet om Sarek och fått känslan att man måste vara semi-pro för att överhuvud taget bege sig dit.

Hur mycket erfarenhet är lämpligt att ha innan man ger sig iväg och vandrar i Sarek? Vad bör denna erfarenhet bestå av? Vilka svårigheter kan man råka ut för? Storm? Stukad fot? Vadning genom raska jokkar?

Räcker det med sunt förnuft?

Rent objektivt är det säkert farligare på Skåneleden eller längs Kungsledens mer tätbefolkade områden eftersom du då kommer att träffa en massa andra tvåbeningar.

Övriga risker i naturen är förknippat med vatten (vada, simma, åka båt) eller branter (fall, stukningar, ras) eller blockterräng (stukningar m.m.).

Just Sarek har inte fler sådana faror än många andra fjällområden. Sarek är genom sin topografi ganska lätt att navigera och att ta sig fram i. Det är ett ganska litet område och ned stora och i de flesta fall lättvandrade dalar som är bra för nybörjare. Kebnekaise-området är t. ex betydligt vanskligare att gå i enligt min mening. För att inte tala om Rogenområdet/Femundsmarka.

Dessutom är det mycket folk i Sarek under sommaren, jag vandrade för en del år sen i västra padjelanta, vi såg en människa på 7 dagar. När vi kom till Sarek hade vi inom ett dygn mött ett trettiotal vandrare...möjligheten att slå av en prat och få tips om brukbara färdvägar och annat är stora så länge du håller dig i de vanliga stråken i Sarek (och inte kommer dit någon udda tid).

Så kör på du :).

//J
 
Respekt!!

Efter 25 år inom fjällräddningen i Jokkmokksfjällen kan jag nog säga att Sarek inte är farligt men det krävs en del av den so skall dit, speciellt om man är ensam. Men man måste respektera att det är en betydligt tuffare vandring där än den man kan göra efter t.ex Kungsleden. Det finns många anledningar till att man kan kalla den tuffare, bl.a ensamheten i kombination med "storheten" den enrma naturen. Är man inte förberedd på detta kan man få vissa problem med tankarna. Jag har själv varit med och hämtat någon person varje år som inte klarat av detta och fått vad vissa kallar en släng av Lappsjukan.
Problemen man kan få, utöver de rent tekniska typ vad osv är tidsbrist vilket i sin tur kan medföra stress och ökad risk för olyckshändelser, typ fall, stukningar osv..
Lita inte heller på olika telefoner eller sändare, se till att ha bra utrustning, inget billigt kraffs från Biltema osv.
Ett bra hjälpmedel för att påkalla uppmärksamhet är visselpipan och en mindre nödraket typ en som liknar en penna. Den väger ingenting och tar ingen plats, men rätt använd kan man få ett flyg att reagera.. Detta i kombination med min käpphäst, en signalväst eller plagg.

Och den sista livförskringen är en FÄRDPLAN som man inte avviker ifrån utan att det finns noterat i planen alternativa vägar. Kom också ihåga arr AVSLUTA planen när du kommit fram dit du skall. Vi har letat folk i fjällen som redan fanns hemma eller på tåg hem och som inte meddelat anhöriga att man är åter i civilisationen välbehållen osv...

Ha en god tur!
 
Ensamvandring

Rent tekniskt är det väl inget problem , men man skall inte räkna med att möta andra vandrare, eller med andra ord är olyckan framme då kan du bli en i statistiken över försvunna personer. Mobiltelefon täckning i Sarek = 0, satellittelefon är dyrt PLB:s är ingen säker lösning heller, noggranheten kan variera mycket Det bör man tänka över, det gäller för all vandring utanför markerade leder om man är ensam. Enkelt uttryckt, vill du riskera bli kvar på fjällen i all evighet eller komma hem igen ?
 
Vet inte om det kommenterats på forumet, men en tysk turist som gått vilse är nu upphittad välbehållen, men hungrig i Pårek. Som jag förstått det hade han fått telefonkontakt och uppgivit att han var vilse och inte sovit på 36 timmar. Möjligen har han då haft satphone med sig.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6215317

Jag instämmer i det Fjällvinden skriver; Sarek är inte farligare-i-sig, men otillgängligheten ställer högre krav som i det här fallet t ex på att kunna orientera i den miljön. Människor reagerar ofta olika och det är lätt att rädsla och apati förstärker riskbeteende i en situation som i det förstone inte är riskfylld i sig, t ex om man tappar orientering, går ner sig eller om väder och sikt förändras. Är man varm och torr och solen skiner och livet leker så är det en helt annan sak mot om man är blöt, kall och hungrig och sikten är dålig.
 
Respekt för naturen

Jag vandrade delar av Padjelantaleden förra sensommaren/hösten och blev själv något avskräckt strax innan avfärd just av det man har hört om att Sarek skall vara väldigt farligt. Väl i Sarek förstod jag men drabbades inte själv.

I och med den sena vandringen hade jokkarna hunnit tunnats ut rejält och var väldigt lättåtkomliga. Jag var då glad att jag beslöt mig för en sen vandring men så breda som de urtorkade jokkarna var kunde jag bara föreställa mig hur det hade varit om jag varit på plats en månad tidigare.

Det största problemet, tror jag, är att många tar naturen för lättsinnigt. Många underskattar naturens krafter, Sarek eller inte, och jag tror att många olyckor aldrig hade skett om vissa hade haft mer respekt. Vissa skrattar bara åt dom med vandringsstavar eller åt dom som känner att dom vill avvakta eller försöka finna ett bättre vad. Man kommer långt med respekt och sunt förnuft. Sarek eller inte så lönar det sig att vara väl påläst om leden och naturen man vandrar och som någon nämnde tidigare så är just genomtänkta beslut lika viktigt.
 
Jag vandrade delar av Padjelantaleden förra sensommaren/hösten och blev själv något avskräckt strax innan avfärd just av det man har hört om att Sarek skall vara väldigt farligt. Väl i Sarek förstod jag men drabbades inte själv.

I och med den sena vandringen hade jokkarna hunnit tunnats ut rejält och var väldigt lättåtkomliga. Jag var då glad att jag beslöt mig för en sen vandring men så breda som de urtorkade jokkarna var kunde jag bara föreställa mig hur det hade varit om jag varit på plats en månad tidigare.

Det största problemet, tror jag, är att många tar naturen för lättsinnigt. Många underskattar naturens krafter, Sarek eller inte, och jag tror att många olyckor aldrig hade skett om vissa hade haft mer respekt. Vissa skrattar bara åt dom med vandringsstavar eller åt dom som känner att dom vill avvakta eller försöka finna ett bättre vad. Man kommer långt med respekt och sunt förnuft. Sarek eller inte så lönar det sig att vara väl påläst om leden och naturen man vandrar och som någon nämnde tidigare så är just genomtänkta beslut lika viktigt.

labels=0
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.