Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp.

Jag tror du kan hitta bättre ställe, om du önskar toppturer är skarja bra för enklare toppar och louttolakto för svårare. Därifrån kan det va svårt att ta sig över sarvesjåkkå och rapaälven - om vattenflödet är högt.
 
Senast ändrad:
fb4c6f0bfd5edba2919310eb5cc513c5.jpg


Denna bild är tagen inom ditt tänkta baslägerområde.

HåkanF
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det är ju en himla bra bit att knalla för dagsturer om du ska till området Stortoppen varje dag?
Bilden nedan är ifrån ingången till Gaskasvagge och mot Sarekmassiven
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    49 KB · Visningar: 682
Basläger, då tänker jag att målet är flera toppturer eller liknande i ett begränsat område. Eller bara att vistas på en fantastisk plats.

Men det är alltid x km tillbaka samma väg eller någorlunda samma väg. Eftersom du har ganska lätt packning så hade jag föredragit att färdas genom större område snarare än basläger. Inget hindrar att lägga av packning längs vandringen och göra avstickare för att sedan fortsätta vidare.

Lycka till vidare!
 
Kolla appen lokalsinne om du inte redan har den. Där är fjällkartan och mkt bättre än satellitbilder.

Jag tror en måste vara väldigt duktig bergslöpare för att uppleva stora delar av sarek från basläger.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Basläger, då tänker jag att målet är flera toppturer eller liknande i ett begränsat område. Eller bara att vistas på en fantastisk plats.

Men det är alltid x km tillbaka samma väg eller någorlunda samma väg. Eftersom du har ganska lätt packning så hade jag föredragit att färdas genom större område snarare än basläger. Inget hindrar att lägga av packning längs vandringen och göra avstickare för att sedan fortsätta vidare.

Lycka till vidare!

Kolla appen lokalsinne om du inte redan har den. Där är fjällkartan och mkt bättre än satellitbilder.

Jag tror en måste vara väldigt duktig bergslöpare för att uppleva stora delar av sarek från basläger.

Jag hör vad ni säger, och tar åt mig det.

Ni har sett kartan i första posten i tråden, efter stortoppen, vart skall man ta vägen för den "finaste" och mest upplevelse?

Tycker utsikten över rapadalen lockar mycket.
 
Nedan plats har jag funderat som ett basläger, är det området fint att tälta i?

Det är tuff och snårig terräng som majjens foto visar. Och inte särskilt god utsikt. Jag skulle välja något annat.

Populära och bra ställen för basläger är dels Bielavallda ("Pielaslätten"), dels vid bron vid Skarja. Bägge ger möjlighet till utflykter åt olika håll. Från det första har du t ex Låddebákte med utsikt över Rapadalen och Rovdjurstorget. Och från Skarja är det hyfsat nära till Sarekmassivet. Som flera här påpekat så gör man basläger med avsikten att göra dagsturer i närområdet.
 
Nedanför Neidarieppvagges mynning i Sarvesvagge finns fina tältplatser ungefär där Sarvesjohkka gör en liten krök. Bra utgångspunkt för utflykter på Luottolahku och Svenonius glaciär samt bestigning av t ex Ridatjåkkå.

Mvh Filiokus
 
Det är tuff och snårig terräng som majjens foto visar. Och inte särskilt god utsikt. Jag skulle välja något annat.

Populära och bra ställen för basläger är dels Bielavallda ("Pielaslätten"), dels vid bron vid Skarja. Bägge ger möjlighet till utflykter åt olika håll. Från det första har du t ex Låddebákte med utsikt över Rapadalen och Rovdjurstorget. Och från Skarja är det hyfsat nära till Sarekmassivet. Som flera här påpekat så gör man basläger med avsikten att göra dagsturer i närområdet.

Nedanför Neidarieppvagges mynning i Sarvesvagge finns fina tältplatser ungefär där Sarvesjohkka gör en liten krök. Bra utgångspunkt för utflykter på Luottolahku och Svenonius glaciär samt bestigning av t ex Ridatjåkkå.

Mvh Filiokus

Så ni finner ändå ett läget som en god ide? Då andra i tråden inte har gjort det.
 
:)

Du får väl själv ta ställning till vad du vill få ut av din fjällvandring. Det finns många olika upplägg, allt från boende på fjällstation med finpromenader och extra guldkant på allt till UL-långlöpning.

Själv brukar jag blanda lite, både dagsetapper mellan lägerplats A och B och dagsturer upp på några toppar. Efter en rejäl dagstur kan det vara skönt att komma tillbaka till ett redan inbott tält. Och efter en rejäl dagsetapp kan det vara skönt med en lite softare lättpackad topptur dagen efter.

Låna Grundstens Vandra i Sarek på bibblan och läs in dig på toppar och dagsturer. Välj ut ett tiotal idéer som ett skelett för din vandring och var glad om du hinner med tre. Det är dumt att försöka knô in för mycket måsten i planeringen. I Sarek spelar väder och dagsform större roll än på många andra ställen.

Mvh Filiokus
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.