Såmmarlappa till Vaimok

Hej!

Jag har läst hos STF att man kan ta vägen över Fierrovagge när man vandrar från Såmmarlappa till Vaimok, det tycker jag verkar spännande. Är det någon som har gjort den turen och vet om det finns någon stig att följa eller om det överhuvudtaget är markerat? Eller är det kanske inte möjligt att ta den turen på sommaren, måste jag vänta till vintern och skidra? Tacksam för hjälp.

Har inget svar att komma med, bara mer frågor.
Skulle inte tro att det finns någon stig, än mindre några markeringar.
Kanske man skulle kunna gå den vägen fram till Varvekjåkkå och slippa blockmarken runt Vaimok. Vegetaionskartan tycker att det är lite blockmark runt Tsäkkok, undra hur mycket?

/Ulf

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det var i och för sig ett par år sedan jag gick där men jag har inget minne av att det skulle ha varit några problem. Det fanns inga leder eller stigar men det är inga problem att navigera om det är hyfsat väder. Vid Sommarlappa finns det en båt som man enkelt tar sig över älven med. /Magnus

Från stugvärden i Vaimok

Hej!

Jag har läst hos STF att man kan ta vägen över Fierrovagge när man vandrar från Såmmarlappa till Vaimok, det tycker jag verkar spännande. Är det någon som har gjort den turen och vet om det finns någon stig att följa eller om det överhuvudtaget är markerat? Eller är det kanske inte möjligt att ta den turen på sommaren, måste jag vänta till vintern och skidra? Tacksam för hjälp.

Stugvärden i Vaimok hälsar att det är en fin tur. Det finns inga stigar.
Fråga gärna stugvärden i Såmmarlappa om vägval, han känner till det bra. Han är där till den 10 augusti.

Vi gick från Råvejaure till Vaimok, över Fierrovaggé. Inga stigar. Enda problemet du kan råka ut för är om snösmältningen är sen. Nere i Fierrovaggé hade vi snö med genomtramp och mycket vatten. Men den sträcka man kan behöva gå så är relativt kort. Blockmarken mot Vaimok är ingen särskilt svår blockmark. Mest gå på sten.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips