Kanske fortfarande upprörda över 1800-talets skallformsundersökare?
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=610772,00.html
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=610772,00.html
pery; sa:Kanske fortfarande upprörda över 1800-talets skallformsundersökare?
Oavsett om det är bra eller dåligt, vad i helsike har ursprungsbefolkningars heliga platser med biologisk mångfald att göra? Det låter som ett rätt krystat lobbyistjobb, i klass med när patentlobbyn för några år sedan försökte få EUs jordbruksministrar att godkänna en lag om mjukvarupatent.Rungá; sa:1993 ratificerade Sverige konventionen om biologisk mångfald. Under det sjunde partsmötet för Konventionen om Biologisk mångfald den 19-20 februari 2004 antog enligt beslut VII/16, att anta de så kallade Akwé Kon-riktlinjerna.
Akwé Kon-riktlinjerna ger en beskrivning om hur viktiga heliga platser är för ursprungsbefolkning och vilken hänsyn som ska visas när åtgärder eller verksamheter planeras inom sådana platser och områden.
mellpat; sa:Ger mitt stöd åt samebyn redan av det skälet att exkursionen inte var vetenskaplig utan snarare avsåg rekreation på samiska kultplatser betald med skattemedel.
Polarnatt; sa:Det är alltid lite känsligt när det kommer till ett majoritetssamhälles (läs svenska) vetenskapliga intresse av ett minoritetssamhälle (läs samiska). Det har ju som sagt inte alltid varit välmenande, vilket skallmätningar är ett av de mest flagranta exemplen på.
.....
pery; sa:Det var väl ungefär så jag tänkte när jag slängde ut denna agnade krok. Dock anser jag att "minoriteter" gärna tar till sig så mycket av "majoritetsamhället" de tycker sig sig behöva för att sedan ta till sin "minoritetsidentitet" som argument när något går dem emot.
Traditionellt är många ursprungsfolk och lokala samhällen beroenda av biologiska resurser. De har också kunskaper som kan bidra till att bevara samt ha ett gotagbart nyttjande av biologisk mångfald.larsl; sa:Oavsett om det är bra eller dåligt, vad i helsike har ursprungsbefolkningars heliga platser med biologisk mångfald att göra? Det låter som ett rätt krystat lobbyistjobb, i klass med när patentlobbyn för några år sedan försökte få EUs jordbruksministrar att godkänna en lag om mjukvarupatent.