Apropå Jörgens krönika i Utemagasinet

Ska jag gissa att krönikan var en beställning, i anknytning till skoartikeln i samma nummer? Annars tycker jag det finns kanske 10 viktigare ämnen att ta upp i samband med lättpackning -
bland annat därför att skospektret är närmast kontinuerlligt från 700-1800 gram.
Och, nej, jag förstår fortfarande inte idén med att frakta kängor på ryggen.

Det påstods i skoartikeln att gympadojor till vandring slagit igenom i Norge men det är inte vad jag tycker mig ha sett under 15 somrar (1994, 1997-2010) i Norge. Och, så här tycker DNT:

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=6753


Riktigt varför själv vikten ses som det primära är svårt att förstå, det måste väl ändå handla om konstruktionen. Under åren 2003-2006 använde jag i fjällen kängor som vägde 1400 gram, alltså under deras rekommendation, och dem skulle jag nog finna väldigt klumpiga idag. Och 1800 gram ?????


Under åren
2007-2011 har jag överallt, fjällen, Alperna, Pyreneerna, använt kängor i viktsklassen 1-1.1 kg. Jag är snart 67, har dåliga vrister och dålig balans och har aldrig frestats byta till tyngre skor. Men jag bär inte 20 kg, 16 är nog max (och i Alperna är det tungt). På min senaste alpvandring gav för övrigt mina kängor upp efter 18 dar, och det enda jag kunde hitta i affär var antingen pansarpjuck eller lätta trekkingskor, 870 gram eller så. Jag valde det senare. De har nu gått två dar i alpin terräng; hur de funkar i de blötare fjällen återstår att se.
 
Jag tror inte den finns på webben - och det är alltså dels en redaktionell artikel, dels en krönika av Jörgen. Själv läser jag Utemagasinet på bibliotek.
 
Jag som mest läser på Jörgens egna hemsida och här på Utsidan tycker han tjatar om skor hela tiden, så är inte ett dyft förvånad att han skriver om det utan att det behöver beställas :)

Jag lider varje långpass jag tvingas till med kängor (i gröna kläder) och skulle aldrig komma på idén privat.

Då och då kommer rykten om lättare kängor och folk som inte tycker det är någon skillnad. Men lika envetet dyker dessa kängor aldrig upp hos någon friluftsbutik i Sverige så man kan kolla in dem. Det som vi benämner kängor i Sverige är väl just de "pansarpjuck" som inte skall finnas utomlands men trots det var det enda som camisco hittade i alperna, vilket motsäger hela teorin om att de går med lättare skor utomlands.
 
Mja, jag har de senaste åren köpt och slitit ut tre par kängor i klassen 1-1,1 kg:
ett par Merrell - inköpta i Linköping
ett par Meindl - inköpta i Maloja (Schweiz)
och
ett par Tecnica - inköpta i Bardonecchia (Italien)

Vid något av mina senaste Stockholmsbesök var jag i minst tre affärer som hade Kayland Zephyr, återigen i den viktsklassen. Själv tyckte jag deras skaft var lite för höga, men de är helt i syntet vilket antagligen är en fördel i fjällen.


Och nog har butikerna både här och utomlands ett hyfsat sortiment av trekkingskor -
alltså låga skor med kraftig sula och vikt under 9 hg. Mitt par kostade f ö 120 Franken,
mindre än 1000 kr - må de hålla.


Men utbudet är ju överallt nyckfullt, och Splügen (c:a 400 invånare) var - jämte möjligen Andermatt (c:a 1300) - enda platsen jag kunde köpa skor på denna tur.
Och när jag talar om pansarpjuck på kontinenten är det skor i viktsklass, säg, 1400 gram, vilket med nordisk måttstock är lätt.
 
Då och då kommer rykten om lättare kängor och folk som inte tycker det är någon skillnad. Men lika envetet dyker dessa kängor aldrig upp hos någon friluftsbutik i Sverige så man kan kolla in dem. .

Finns en del lättare kängor, t.ex Meind Softline Ultra Gtx!
Själv har jag lämnat mina Lundhags Pro High hemma och vandrar i Salomon Fastbackpacker(tror jag dom heter) istället...

//A
 
Vad har Meindl för kängor som är så lätta? Exempelvis Meindl Borneo PRO MFS (Midkänga) väger väl 1,5 kilo paret som jag fattat det. Merells sida saknar tyvärr vikter men kollar man på andra återförsäljare har de svårt att komma neråt kilot med sina kängor.

Meind Softline Ultra Gtx är ju en tjejmodell i cordura och mesh ser det ut som. Kan den verkligen klassificeras som känga?
 
Dam och herr modeller...

Vad har Meindl för kängor som är så lätta? Exempelvis Meindl Borneo PRO MFS (Midkänga) väger väl 1,5 kilo paret som jag fattat det. Merells sida saknar tyvärr vikter men kollar man på andra återförsäljare har de svårt att komma neråt kilot med sina kängor.

Meind Softline Ultra Gtx är ju en tjejmodell i cordura och mesh ser det ut som. Kan den verkligen klassificeras som känga?

Softline Ultran Gtx finns även som herrmodell!!!
Klart den kan klassifiseras som känga, tycker jag...vart drar man gränsen? Höjd, vikt, vad den är gjord av...?
En kängas vikt anges som norm i strl 42, man ska också ha i åtanke att typ kängor drar åt sig väta/fukt och blir betydligt tyngre efter ett par dagars användande!
Givetvis beroende på vilket mtrl den är gjord av....

//A
 
Ang Jörgens krönika

Är det den där krönikan där han skrev om att han övergick till lätta meshskor och sedan "aldrig fått skavsår" mer?
 
Vad har Meindl för kängor som är så lätta? Exempelvis Meindl Borneo PRO MFS (Midkänga) väger väl 1,5 kilo paret som jag fattat det. Merells sida saknar tyvärr vikter men kollar man på andra återförsäljare har de svårt att komma neråt kilot med sina kängor.

Meind Softline Ultra Gtx är ju en tjejmodell i cordura och mesh ser det ut som. Kan den verkligen klassificeras som känga?

Den finns även för män och givetvis är det en känga..

http://www.google.se/search?um=1&hl=sv&tbm=isch&sa=X&ei=M6IpTpbxPMTssgbBtdSGDA&ved=0CDgQvwUoAQ&q=Meindl+Softline+Ultra+Gtx&spell=1&biw=1478&bih=973
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.