Samariaravinen på Kreta med barn?

Vi ska åka till Kreta i maj och undrar om någon har gått Samariaravinen med barn? Funkar det att gå den rutten med barn eller är det för tufft? Kan man välja att bara gå en del av rutten? Det handlar om en åtta åring med hyfsat bra vandringsvana.

Som jag minns det kan nog värmen bli det största utmaningen. Ravinen går mest rakt söderut och de höga väggarna gör att luften står stilla. Ban är känsligare för vätskebrist än vuxna. Kan ni välja, så välj en så sval/molnig dag som det nu går, börja så tidigt som möjligt och ha med mycket mer vätska än ni tror er behöva.

Själva vandringen är tekniskt lätt och - tror jag - överkomligt lång för en åttaåring, men kan kanske upplevas som lite enformig av ett mer otåligt barn - det är vackert, men mycket av samma sort hela tiden. Jag som hellre går uppe längs bergskammar började känna mig instängd så småningom. Men det är ju helt personligt, särskilt för åttaåringar :).

Jag gick hela sträckan med min då redan riktigt gamla mamma, och hon blev inte särskilt trött. Men man kan också välja att bara gå Agia Roumeli - Järnportarna t o r - då blir det ju inte bara nerförsbacke, men mycket kortare sammanlagt. Väl framme vid Järnportarna kan ni då känna av läget - det går ju att gå en valfri bit längre in i ravinen, om åttaåringen är med på noterna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nu är det några år sen vi var där, och då utan barn. Det tog väl några timmar att traska ravinen. Ungar brukar orka ganska mycket om man tankar dem med energi och vätska.
Gör inte som jag gjorde. Tänkte inte få vätskebrist så jag drack för mycket vatten under turen. Vätskebrist fick jag inte, däremot blev saltbalansen ur fas. Symptom som frossa, yrsel etc. Som tur var fick tag i vätskeersättning vid mål.
En kul grej var att det promenerade lite farbröder med åsnor i ravinen. Det var tydligen ambulans/taxi 😀. Inte så lätt att undsätta skadade/sjuka från ravinen.

Jag och frun gick den för många år sedan, då var turen upplagd att vi åkte buss till toppen och gick ned till havet, sen båt tillbaka.
Varmt, mycket nedför (brant i början om jag minns rätt) men väldigt fin vandring.

//P

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips