Saltoloukta-Alkavare-Saltoloukta

Hej vandrarvänner!
Vi funderar på att gå ovan nämnda tur i sommar. Några bra turförslag, någon? Vi skulle, om det är möjligt, vilja undvika Kungsleden.

Det blir nog svårt att undvika kungsleden helt om ni inte vill gå samma väg (rakt västeut från Saltoluokta) både fram och tillbaks de första milen. Jag skulle nog ta kungsleden två dar söderut, runda Pårte och fortsätta upp genom Njåtsosvagge (som, efter att jag var där i somras, nog är min favoritdal i svenska fjällen). Sedan tillbaks från Alkavare den 'naturliga' vägen via Mikkastugan.

Det går ju också att gå mer norrut genom Vousskelvagge, tvära över Gassalahko och runda Sarekmassivet på norrsidan.

Själv gick jag Kvikkjokk-Alkavare-Saltoluokta i somras. Titta på min hemsida så kan du kanske få lite ideer. Jag tycker dock att det är roligare att ta kort än att skriva dagbok, så den är kanske lite bildtung.

/Pär

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fantastiskt forum det här, med tanke på hur snabbt man kan få svar på vilka frågor som helst! Den norra turen du beskrev, via Vousskelvagge, lät väldigt lockande för vår del. Turen du tog i somras tog vi för två år sedan, vilket gav mersmak! Dock fastnade vi emellanåt i Njåtsovagges snårskog, innan vi kommit högt nog för att slippa sådant. Hemsidan din var väldigt inspirerande! Otroliga bilder!

Jag skulle nöja mig med en dags vandring söderut på Kungsleden, för att därefter transporteras in med båt över Sitosjaure. Sedan är det bara att följa de naturliga dalgångarna mot målet.
Njoatsosvagge gör sig bäst från väster.

HåkanF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips