Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta?

Exakt vad jag också tror. De andra öglorna är ju hela och just skadan på skosnöret tyder på att något har fastnat där och skavt sönder öglan och skosnöret.

Nåja, nu har jag iaf köpt nya så problemet löst :)

Modellen utan Gtx som du har, är det den som heter "Xa Pro 3D Ultra 2"? Och hur tycker du att den är jämfört med den med Gtx?

Jag har 3 par 1 par utan gtx, 1 par med gtx & ett par med högre vrist.

Jag använder mina väldigt mycket i stort sett dagligen och har haft dom på Fjällräven Classic flera gånger (snabbast har varit 28,5h).

Jag har inte alls det problemet på någon av mina skor.
Jag tror inte detta är normalt utan att du har fått någon skada som gjort att det blivit att skadan uppstått.

Kan hända att det fastnat något i öglan där snöret passerar när du varit ute.

Däremot har jag ett annan skada på mina gtx skor. Snöret har skavt ner i gtx tyget längst ner på yttersidan så det har blivit ett långsmalt hål under snöret vilket säkert gör att vatten kan komma in.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Efter ett drygt halvår fick jag samma problem på mina.
Jag reklamerade mina på Stadium och det var inga problem.
Då jag fick ont i stortån av den typen av snörning köpte jag Caliber gore tex med vanlig snörning i stället.
Ett år senare med i stort sett varje dags användning både på jobbet och hemma så är de lika sköna fortfarande enda kruxet är att det har blivit en liten reva på yttertyget fram, men med tanke på hur mycket jag använder dem så är de bara att lovorda.

Tilläggas är att jag har problem med en häl och sedan jag börjat använda Salomon så har problemet helt försvunnit.
Jag kommer att köpa ett par likadana till.

Oj, jag kollade precis mina terränglöpningsskor med precis samma snöranordning, och båda innermittenöglorna är nötta i kanterna. Kan det vara en slump att det är samma på båda skorna, eller är skorna inte anpassade för att passa riktiga fötter? Jag är den typen som lagar när det går sönder, det ser lätt ut, men inte bra om det här är ett allmänt problem med Salomonskor.

Det verkar vara ett tillverkningsfel.
Jag tror att själva snöret är för tunt och "skarpt" så det skär sönder ögglorna.

Fler borde reklamera, oftast går det igenom samtidigt som det sätter press på tillverkarna att tillverka bättrre kavalitet. I det här fallet kostar i alla fall skorna 1500:-

Snörningsslitage

Detta är inget normalt slitage skulle jag våga påstå, detta då jag har haft Salamon XA Pro 3D 5 år tillbaka. På ALLA mina skor (1par nya varje år) har detta slitage uppkommit efter mindre än 1 år, då jag bodde längre norrut uppstod detta efter 9-10 månader, dock här i Skåne saltas det friskt under vinterhalvåret och det är detta som tar död på skorna då både snörningar och sulorna slits i det dubbla tempot jämförbart med den miljö utan salt.

Det är en designmiss helt enkelt från Salomons sida, kanske med flit?

Dock gillar jag läget bara, detta då jag älskar dessa skor, de är sköna, regntäta och tar 15 sek att få på sig och av sig. Skall köpa sådana nu snart igen + ett par med högt skaft. Dessa lär också vara redo för pensionering om 1 år som alla andra har varit.

Väl Mött

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips