Alternantiv till Salomon XA Pro 3D?

Jag har ett par gamla XA Pro (2013) som jag använt vid tidigare vandringar och har varit extremt nöjd med. Införskaffade mig därför ett par nya av årets modell. Men det visar sig att den nya modellen är smalare, framförallt så är tåboxen smalare. Jag upplever den också som mer centrerad. Jag frågade Salomon om detta och fick till svar: "You would be correct in assuming that the toe-box for an XA Pro 3D will have evolved since 2013. The general trend would be to have a narrower toe-box.".

Jag undrar både om det finns några alternativ som är lika stabila och vridstyva, gärna tillgängliga i butik (Stockholm). Och så är jag något förundrad över varför smalare tå-box är "trend"? Är inte stortån vanligen längst?

Tillägg: Problemet är alltså att stortån slår emot tåboxen. En lösning på problemet kanske kan vara en storlek större, men jag skulle föredra en sko som är bättre anpassad för min fot.

Senast ändrad:
Jag upplevde samma sak med alla Salomonskor jag testade när jag letade skor för några veckor sedan - de var för smala för min fot.

Det slutade med att jag köpte ett par Reebok, som jag upplever är bredare över lag, och framför allt har en vidare toe-box.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Salomons modeller har alltid varit smala och små i storlekarna, åtminstone 1 1/2 storlek mindre än andra av samma storlek!. Generellt sett så är modeller designade i Norden bredare, t ex Haglöfs eller Halti, men andra kan också vara det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips