Erfarenhet av Salomon XA Pro 3D XCR?

Hej,

Jag provade idag ett par skor av märke och modellen Salomon XA Pro 3D XCR och det kändes inte så dumt faktiskt. Jag äger liknande par fast av modellen Techamphibian. Jag känner att jag vill ha lite styvare och kraftigare. Ändamålet är till vandring med lättpackning på högst 15 kg. Någon eller några här på forumet som har erfarenhet av XA Pro 3D-modellen?
 
Jag har ett par som jag köpte i slutet av sommaren 2006 och använde en hel del under vintern 2006/2007. Jag hade innan haft vanliga 3D Pro och har även köpt ett par nya 3D pro sm jag använt vrån våren 2007 och använder än idag. Jag gillar skorna mycket och trivs väldigt bra med dem. Det enda negativa jag har att säga om 3D Pro GTX är att där snöringen sitter fast i hällorna längst fram på foten så har hällorna skavt hål på yttertyget. Jag upptäckte detta i slutet juli i år och har inte reklamerat skorna (än iaf). Tror dock inte det har gått hål i själva membranet men ändå. Hålen syns bara när man lyfter på infästningen av snöringen. Tror dock jag kommer använda de en del i vinter iaf. För vandring kanske vanliga 3D Pro och ett par SealSkinz kan vara något? En mer polyvalent lösning..
 
Jag har de vanliga 3D pro utan goretex och det är kanske de skönaste skorna jag äger. Har inte haft dem så länge, så jag vet inget om den skavande snörningen. Sulan upplever jag som styv och mycket mer stabil är techamphibian (eller Karma som herrmodellen heter, tror jag). Versionen utan är väldigt luftig och kan nog upplevas som kall om det börjar blåsa.
 
Har ett par XA Pro 3d. Var ganska nöjd med dom i början. Efter att ha gått in dom upptäckte jag ett par mindre bra saker. Jag tycker att sulan under framfoten inte dämpar bra nog. Det är speciellt när jag vandrar på stenig mark som jag märker detta. Innersulan som följde med var ju inget att hurra för så jag fick byta ut den mot en som var lite mer uppbyggd. Sen tycker jag att yttertyget - nättyget - slits aldeles för fort.


/jonas
 
Härlig sko!

Jag köpte XCR:en för ett par säsonger sedan, utan att egentligen veta vad jag köpte. Jag kan bara instämma med någon av de föregående skribenterna om att detta kanske är den skönaste skon jag har.

Tyvärr har jag slitit ut greppytan på sulan så mycket, att de är såphala på klippor. Jag köpte därför ett par nya i sommar, denna gång utan Gore-Tex. Den utan membran är för mig mycket svalare; XCR:en ventilerade inte jättemycket på sommaren enligt min uppfattning. Med rätt sockar gör det dock inte så våldsamt mycket.

Dessutom har jag nött hål på skarven mellan fodret och själva skon, så nu läcker skon in vatten. Den är dock fortfarande superskön på foten. Men betänk då att jag har haft skon och gått ett par gånger i veckan mellan 5 km till 4 mil. Den har helt enkelt tjänat ut...

Köp skon. Underbar.
 
Tack för er respons! Jag inser att dessa trail-skorna måste ofta bytas ut som löpare gör med sina joggningskor eftersom de är färskvara. De har nämligen samma prisform som joggningskor. Jag kan tänka mig att de har bra passform så att de är väldigt sköna. Det kände jag också i butiken. Dessutom har jag ju techamphibian-skor som jag köpte i somras, de är väldigt sköna och luftiga.

Jag vet inte om jag kan tänka mig köpa sealskinz-strumpr då de kostar mycket pengar. Men kanske är ni skrev i föregående inlägg - att man kan variera som tex vid dåligt väder använda sealskinz och sedan vanligare yllesstrumpor vid bra väder. På det sättet håller fötterna luftigare ofta.
 
Sealskinz och XA pro 3D

Vandrade en vecka i Sarek slutet aug, början sept med nämnda skor, utan Goretex. Vi gick från Akka till Skierfe mestadels "offpist". Provade först med ett par yllestrumpor, smartwool. Blev snabbt blöt om foten. Det var lugnt så länge vi vandrade, men vid pauser blev det lite kallt. Vid kvällen, då tempen sjönk under nollan var fötterna lite nedkylda och det var skönt att krypa ned i sovsäcken och värma dem. Efter några dagar tog jag fram sealskinzen. De funkade bättre och höll foten varmare, en även nu var det lite kallt vid paus. Ett par vindpåsar över skon vid paus funkade ganska bra. Sista dagarna hade jag ett par yllestrumpor under sealskinzen och det var kanske bäst.
Mina kompisar gick i kängor. De klagade mindre på frusna fötter, men fick skavsår, hade det kämpigt i uppförsbackarna och blev så klart blöta även de - det tog bara lite längre tid.
Slutsats för egen del: Aldrig kängor på fjällvandring, det är inte värt den extra vikten.
Vriststöd? Den enda gången jag stukat foten i fjällen var när jag hade mina kängor - det känns lite som att gå med styltor. Jag är löptränar en del gillar terräng och trail.
XA pro är underbara. Jag har ännu inte sett några av de problem som nämnts ovan. Innesulorna tog jag dock bort efter första dagen i Sarek: De var som disktrasor, sög i sig och höll kvar väta. Min enda invändning är nog att skorna kunde vara lite mer väldränerade och ha lite mindre stoppning. Jag tror kanske att ett par Icebugs (multisport/orienteringskor) tar priset. Tänker prova dem vad det lider. Har köpt ett par anatomiska innesulor som kanske kan bli bra till.
/Anders
 
Intressant ang inlägget om XA Pro 3D i Sarek. Själv har jag använt gummistövlar flera ggr än vad jag har gjort med vandrarkängor genom året. Nu ska jag inte dra upp diskussion om vandrarstövlar utan poängen är att jag upplever bättre markkontakt med dem. Stukar inte när jag har dem på mig, däremot flera ggr med vandrarkängor och även snubblat pga sämre markkontakt. Jag har länge tittat på trailskor och liknande fusion-skor men de har inte varit tillräckligt stabila eller pålitligt. Men nu verkar det bli alltmer vanligare då det kommer flera nya modeller på marknaden.

Sedan som jag skrev förut, de kostar lika mycket som joggningsskor och är även färskvara. Jag tycker det är så skönt att gå i joggningsskor varför jag gärna vill ha samma sköna "gående" när jag vandrar. Jag väntar till våren och se om det kommer ytterligare nya modeller eller uppgradering av XA Pro 3D. De är iallafall relativt billiga jämfört med många andra märken bla The North Face.
 
XA pro är underbara. Jag har ännu inte sett några av de problem som nämnts ovan. Innesulorna tog jag dock bort efter första dagen i Sarek: De var som disktrasor, sög i sig och höll kvar väta. Min enda invändning är nog att skorna kunde vara lite mer väldränerade och ha lite mindre stoppning. Jag tror kanske att ett par Icebugs (multisport/orienteringskor) tar priset. Tänker prova dem vad det lider. Har köpt ett par anatomiska innesulor som kanske kan bli bra till.
/Anders

Nu kom jag på ett par frågor som glömde att ställa i förra inlägget: Hur var snöringssystemet? Satt snöret fast under vandringen eller fick du dra upp flera ggr?
 
Min enda invändning är nog att skorna kunde vara lite mer väldränerade och ha lite mindre stoppning. Jag tror kanske att ett par Icebugs (multisport/orienteringskor) tar priset. Tänker prova dem vad det lider. Har köpt ett par anatomiska innesulor som kanske kan bli bra till.
/Anders

Jag vandrade med XA Pro i år. Visst kunde man tänka sig mindre stoppning, men min upplevelse var att stoppningen hade en funktion vars värde överstiger lidandet till följd vätan som sugs upp av den - nämligen att den hindrar grus och sten från att komma in i skon.

Min vän vandrade med ett par Puma Trailfox, vilka har betydligt mindre stoppning än Salomon XA Pro. För honom blev grus och småsten i skon ett problem han var tvungen att åtgärda stup i ett. En liten sten orsakade även ett skavsår för hans del. En fylligare jämförelse mellan dessa skor återfinns här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=315933#post315933
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.