Saker att göra och se på Nya Zeeland

scruler; sa:
öringen; sa:
NZ, är det inte mest platt och tråkigt där? ;)

Hade det inet varit för smileyn där så hade jag hoppat upp och ner i min stol av vrede ;).

Fast det är ju lite sant, trakten runt Christchurch är faktiskt rätt platt. Men det går över när man ser bergen längre bort :) Dessutom hittade jag en bilverkstad en gång, och innehavaren var rätt kul (tack för att du släppte igenom vår skrothög till bil genom besikningen).

Flest kiwifrukter vinner!

/Per
 
Äntligen så fick jag Lonleyplanets bok om Nya Zeland (var en aningens försenad). Jag kan nu säga att jag nästan är i extas ;). Kollade genast upp lite om skydivning, bungyjumping och rafting. När det gäller raftingen så verkar det vara två floder som gäller, Shotover river och Kawarau river. Det som jag förstått är att Shotover river sträcker sig mellan 3-5 medans Kawarau river sträcker sig mellan 3-4 på svårighets skalan.
Jag har raftat förut (bara en gång dock) så jag är inte helt grön, men vilken av dom borde man välja? Är det någon som har övertag med vackrare landskap kring sig? Jag tänker nu utan hänsyn till svårighets grad då man kan lösa det enkelt genom att välja ett datum när forsen inte är så aktiv.
 
öringen; sa:
NZ, är det inte mest platt och tråkigt där? ;)
För bövelen öringen!
Ditt namn förpliktigar men du svär i flugfiskekyrkan! Att smyga längs gingröna strömvatten i Lake Taupo området (Nordön) och se bumsar på 3-4 kilo sväva däri...Ack ja.
Och för att inte bryta ursprungstråden och frågan på vad göra i landet kan jag varmt rekomendera en öring-sightseeing, ävenså man inte är fiskeintresserad.
Mitt resesällskap till NZ tvingades vid några tillfällen följa med på fisketurer och hon är INTE fallen för fiske. Det slutade med att hon smög före mig och "hittade" öringarna. Den största vi såg...ja, helt osannolikt...jag finner inte ord.
 
scruler; sa:
Jag har raftat förut (bara en gång dock) så jag är inte helt grön, men vilken av dom borde man välja?

Defintivt Shotover River! De är likvärdiga vad gäller vackert landskap, men att åka flotte på Karawau River är ungefär som att åka på Göta Kanal när det blåser. Svårighetsgraderingen är väldigt relativ beroende på vattenföring och andra faktorer, så vill du vara riktigt säker på vad som är det bästa är det bara att fråga guiderna innan du bestämmer dig. Kompisar till mig på besök valde Shotover River och var väldigt nöjda! Ingen av dem hade raftat förut, och tyckte absolut inte att det var för extremt.
[Ändrat av perlarsson 2005-09-29 kl 13:35]
 
Skidor på Nordön!

2004 var ett bra snöår på Nya Zeeland vilket gjorde att man kunde åka skidor in i november, men också att mt Ruapehu? i södra Tongariro NP hade julöppet. Jag fick NZ:s största abstinens när vi åkte förbi och konstaterade detta. Vi var i tidsnöd för att hinna sälja bilen i Auckland innan vi lättade några dar senare. Kanske har du samma tur, eller otur som det blev i vårt fall... Skidanläggningarna på sydön verkar ha kortare säsong pga att det är glesare befolkat och färre åkare där.

Vad gäller transporter rekommenderar jag att köpa bil om du ska vara i landet så länge. Kosta på dig en bil för ett par tusen dollar (då kanske den håller). Det finns marknader i Auckland och Christchurch där man får hjälp med ägarbyten, teknisk kontroll osv. Vi snålade med kontroller, köpte billig bil och bytte motor efter en vecka... Det blev trots detta billigare än att hyra.

Ha en Brilliant resa. Du kommer att vara "laid back" när du kommer hem.
 
Shotover river it is then!
Angående att köpa bil så måste jag isåfall hitta någon backpacker som har körkort, men det borde väl inte vara så svårt? Men jag har även funderat på att hitta några som man kan hyra en husbil tillsammans med i ca två veckor. Men skulle det fortfarande bli billigare att köpa bil?
Ni som provat lite extremsporter på NZ, vad skulle ni rekomendera mellan basejumping och bungyjumping? Just nu lutar det ganska starkt åt bungyjumping. Om jag nu skulle välja bungyjumping. Vad bör man satsa på, höjd (fall tid) eller vacker utsickt?
Är väldigt mycket inne på Milford trackleden nu också, men finns det bara fem dagars leden? Tänkte det kanske blir lite väl långt. Sedan har jag hört att det ska vara ganska så fullt i stugorna, kanske bättre att satsa på tält?
 
scruler; sa:
Är väldigt mycket inne på Milford trackleden nu också, men finns det bara fem dagars leden? Tänkte det kanske blir lite väl långt. Sedan har jag hört att det ska vara ganska så fullt i stugorna, kanske bättre att satsa på tält?

Att vandra på NZ är inte riktigt som att vandra i Sverige. För det första finns ingen allemansrätt, så det är inte självklart att man får tälta överallt. För Milford Track innebär det att man inte får tälta någonstans längs leden. Det enda sättet att övernatta är att sova i stugorna som, mycket riktigt, oftast är väldigt fulla. För att hantera alla som vill gå, finns ett bokningssystem som gör att man inte får gå om det redan är fullt. Om man skulle komma över en "biljett", måste man sedan hålla sig till de fördefinierade dagsetapperna. Det innebär att man sover första natten i Clinton Hut, dit man kommer efter knappt två km från starten av leden. Sedan sover man följande nätter i Mintaro Hut och Dumpling Hut, varifrån man går till Milford Sound. Totalt är det alltså tre nätter det är fråga om. Som jag skrev tidigare, det är underbart vackert, men man måste vara beredd på en del adminstrativt krångel och ganska höga kostnader jämfört med andra vandringsturer.

Titta gärna på http://www.doc.govt.nz under explore->tracks and walks->great walks->milford track

/Per
 
scruler; sa:
Ni som provat lite extremsporter på NZ, vad skulle ni rekomendera mellan basejumping och bungyjumping? Just nu lutar det ganska starkt åt bungyjumping. Om jag nu skulle välja bungyjumping. Vad bör man satsa på, höjd (fall tid) eller vacker utsickt?
Vi hoppade från Kawarau bridge. Mest för att vi bara kom körandes förbi, på väg mot Queenstown, och hepp, där låg bron med skyltar, hoppare och allt.
Jag vill minnas att det var vid denna bro kommersiell Byngy Jumping startade.
Hoppet från Kawarau är på 43 meter och när vi var där kunde man köpa ett "pass" som medgav hopp från alla "Bungy spots", drivna i AJ Hacketts regi.
Det högsta hoppet sprängde förstås hundring-vallen. I backspegeln ångrar vi lite att vi inte upplevde dom alla.
 
Hyra bil på NZ

Inför resan till NZ över jul 2006 har jag surfat runt en del för att hitta ett bra ställe att hyra bil på. Läste att turistinformationen kan vara till hjälp. Hyrde ni bil på plats eller innan? Vad kostade det? Jag vill gärna ha allt med bilen klart när jag kommer fram. Av ekonomiska skäl funderar vi på att hyra en liten bil. Tacksam för alla tips. Vi landar i Auckland och reser hem från Christchurch.
/C
 
Re: Hyra bil på NZ

Unikum; sa:
Inför resan till NZ över jul 2006 har jag surfat runt en del för att hitta ett bra ställe att hyra bil på. Läste att turistinformationen kan vara till hjälp. Hyrde ni bil på plats eller innan? Vad kostade det? Jag vill gärna ha allt med bilen klart när jag kommer fram. Av ekonomiska skäl funderar vi på att hyra en liten bil. Tacksam för alla tips. Vi landar i Auckland och reser hem från Christchurch.
/C

Bilar är dyra i Auckland och billiga i Christchurch då många backpackers gör just den turen. Sedan beror det på hurr pass många ni är och hur lång tid ni har tänkt resa runt? Själv så liftade jag runt nästan hela sydön och åkte buss (flexi pass) på nordön. Det är ju alls samma frihet men det blir billigt, tror jag gjorde åt totalt 260 NZ$ för transport.
 
Tips

Rafting: Wairoa, Kaituna och Rangitikei(vid Taihape) är bra forsar att rafta på nordön. Raftar du Wairoa(endast söndagar) så är det lämpligt att avsluta med ett besök vid "The Mount" Mount Manganui för en kall öl och bra surf.

På Kaituna kan du dessutom paddla K2:a bla ned för ett sjumetersfall med en erfaren forspaddlare som styr och rollar om(när) det behövs :)

Rotorua är sevärt, inte minst alla naturliga hot pools utanför stan. Leta upp Cerosine creek, butchers pool eller någon av hot poolsen längs Waikato river i Taupo. Gratis och skönt!

Nationalmuséet i Wellington är ett måste tycker jag.

Abel Tasman är bra men mer action kan du få kring Coromandel på Nordön, där är det inte lika skyddat så du har bättre chanser till dyningar och därmed rockhopping om du vill och kan.

Biografen i Wanaka är hur cool som helst :)

Ta inte med dig våtdräkten, du kan hyra den dagen det blir aktuellt.

Mitt bästa tips blir dock: Res till Bliss-Stick kayaks mitt på nordön, jobba där tills du tjänat ihop till en forskajak och lär dig paddla fors ;)

Lycka till!
 
Antog att du syftade till mig, och jag down under i fem månader in vintras, det är en annan kille som ska ner nu :).

Biografen i wanaka var jag aldrig på :(, men var däremot på The Embassy i Wellington och sen som du sa så är ju Te Papa (National museet i Wellington ett måste). Sisst men störst är ju fallskämrshoppning som ni måste pröva men ni kan hoppa (;)) bungy jumping, inte på långa vägar samma sak imho.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viola77 Tälta ensam på camping? Övriga aktiviteter 42
Tapio_ut Fornminnen på Gröna kartan? Vad? Övriga aktiviteter 12
Dr.Jones Sverige - sydost asien t&r. Haka på! (Roadtrip) Övriga aktiviteter 0
lars.brickstad Jobba på fjällstation i Norge Övriga aktiviteter 4
Markholm Tips på praktikplats i Linköping. Övriga aktiviteter 0
pausch Jaga en asteroidskugga på torsdag kväll !! Övriga aktiviteter 0
patrikalmgren Glaciärer på norska sidan av Helags Övriga aktiviteter 10
Raskolnikov Slackline - gå på lina Övriga aktiviteter 4
zzeezz Bästa Kondis/fettförbränningen på gymmet? Övriga aktiviteter 2
lillaliam Kramfors - Karlstad, förslag på aktivteter/stopp? Övriga aktiviteter 1
gojonas Tips på prisvärda golfbanor i Sthlm? Övriga aktiviteter 1
Joacimwe Vi surfar på bärplan - utan vågor eller vind Övriga aktiviteter 0
dananderson Skinnarmo och Renata på mässa i övik? Övriga aktiviteter 6
thomalin På tv just nu... Övriga aktiviteter 16
kristofer_wallmark Söndagsdok på Discovery Channel Övriga aktiviteter 0
såg om att ställa högre krav på ledare Övriga aktiviteter 13
77a Forfarande sugen på Fjällräven Classic? Övriga aktiviteter 1
Karelin Tips på aktivitet? Övriga aktiviteter 0
bensson Narkotika på fjället?! Övriga aktiviteter 29
abjork Tips på aktiviteter i Göteborg och Stockholm? Övriga aktiviteter 3
Dodina Friluftsaktiviteter på Kuba? Övriga aktiviteter 0
linuspersson77 Cykla på Bornholm Övriga aktiviteter 2
springo Tips på events i Europa Övriga aktiviteter 0
Jocka Vill ha förslag på 30 års kalas. Övriga aktiviteter 0
umevargen Värt att tänka på när man reser... Övriga aktiviteter 0
robokropp På motorcykel till Dakar Övriga aktiviteter 0
andersmossing Svalbard på låg budget Övriga aktiviteter 2
jmlove ÄVENTYR PÅ ISLAND! En massa frågor! Övriga aktiviteter 11
blomma Surfa på Kuba Övriga aktiviteter 2
bergh skillnad på berg och fjäll? Övriga aktiviteter 3
Elinor Höst & Vinter äventyr på Gotland! Övriga aktiviteter 1
Mithril Gym på Kreta? Övriga aktiviteter 0
ollekvick Utbildning på engelska? Övriga aktiviteter 0
Nyman Nåpn som var på friluftsmässan i Luleå? Övriga aktiviteter 0
ceciliaw Till fjälls på hästryggen? Övriga aktiviteter 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...