Sätta upp hängmatta

Om man googlar på hammock hittar man massor av sätt att sätta upp en hängmatta.
I några använder man två ringar som spänne för repet mot fästpunkten. Någon som vet vart man får tag på dessa?

Kanske i en järnhandel?

Har du en Hornbach eller Bauhaus i närheten kan du säkert hitta dom där, tyskarna har det mesta i beslagsväg.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nja, den där lösningen är inge kul. Drar man åt för hårt är det en lögn att det går att få det att släppa.

Bättre sortens spännband drabbar ingen fattig så man gott kosta på sig ett par extra, klipp bort remmarna helt och knyt fast spännet direkt eller spar en snutt och knåpa ihop en ögla och trä repet igenom.

Använd ett par remmar runt trädet och dra den lösa änden genom det fria spännet, lätt att justera och dra åt, samt lossnar som en dans.

Whoopie sling

Lånar denna tråd lite:
Tänkte sätta på whoopie slings på min hammock och har en fråga om tjockleken på dyneemalinan.
Är det nån fördel/nackdel att använda 2 mm, 2.5 mm eller 3 mm tjock lina?
Alla dom håller ju för vikten så att säga, men nåt annat som kan påverka funktionen eller vara värt att tänka på?

Lånar denna tråd lite:
Tänkte sätta på whoopie slings på min hammock och har en fråga om tjockleken på dyneemalinan.
Alla dom håller ju för vikten så att säga, men nåt annat som kan påverka funktionen eller vara värt att tänka på?

Har du ca 500kg brottstyrka så funkar det bra, jag kör med 7/64 Amsteel Blue (2.7mm) den håller för 1600lb ca 725kg normal går det åt 14 fot för en 6 fots whoopie.
Rekommenderar ett besök på www.hammockforums.net där finns allt du behöver veta.
TIPS sök på SKAHO, det blir en tripp i slutet på juli, alla är välkomna.

Dyne

Lånar denna tråd lite:

Vart köper ni dyneemalinan?

+1 på whoopie slings

Whoopie slings fungerar riktigt bra och är lätta att göra själv dessutom är de lätta viktmässigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips