Sätta ihop/kombinera två sovsäckar

Hej,

Jag har en Mammut Nordic OTI 3-Season 195L-sovsäck. Nu tänkte min tjej också skaffa en sovsäck och vi skulle gärna vilja kombinera/sätta ihop dem så att man kan sova gemensamt. Jag har läst mig till att alla Mammuts Nordic-sovsäckar ska gå att kombinera men hittar ingen som passar hennes behov.

Jag undrar om det går att kombinera två sovsäckar av olika märken och vad man ska tänka på då när man letar? Förutom att de ska ha öppningen på motsatt sida då förstås. Vad på dragkedjorna är det som är viktigt att ha koll på? Min tjej är också betydligt kortare än vad jag är och kommer alltså behöva en mycket mindre sovsäck. Kommer detta påverka möjligheten att sätta ihop dem?

Tacksam för svar och råd :)
 
Sovsäckar av olika fabrikat är inte problemet utan att det vid hopkoppling brukar bli isolations värmeläckage och för mycket luft som ständigt byts d v s det blir betydligt svalare trots två värmekällor. IMHO

go tur
 
Sovsäckar av olika fabrikat är inte problemet utan att det vid hopkoppling brukar bli isolations värmeläckage och för mycket luft som ständigt byts d v s det blir betydligt svalare trots två värmekällor. IMHO

go tur
Med två värmekällor som gillar varandra i två hopkopplade sovsäckar så går det utmärkt att få upp värmen. Sedan ska "mys"-faktorn att ligga nära inte underskattas heller. IMHO :)

Tyvärr är jag ingen expert på att koppla ihop två sovsäckar av olika fabrikat och storlekar, men spontant känns det som att det kan bli lite små-knöligt. Men varför inte ta med din sovsäck till någon butik och testa? Eller testa med någon bekants sovsäck? Bara för att se om det fungerar rent praktiskt?
 
Sovsäckar av olika fabrikat är inte problemet utan att det vid hopkoppling brukar bli isolations värmeläckage och för mycket luft som ständigt byts d v s det blir betydligt svalare trots två värmekällor. IMHO

go tur

Så kan det kanske vara. Men det kan ju oavsett vara trevligt att ha möjligheten tänkte vi :)
 
Tyvärr är jag ingen expert på att koppla ihop två sovsäckar av olika fabrikat och storlekar, men spontant känns det som att det kan bli lite små-knöligt. Men varför inte ta med din sovsäck till någon butik och testa? Eller testa med någon bekants sovsäck? Bara för att se om det fungerar rent praktiskt?

Det får nog bli något sådant mer praktiskt test. Funderade mest på om det gick att läsa sig till på något enkelt sätt. Tack för svaret :)
 
Det får nog bli något sådant mer praktiskt test. Funderade mest på om det gick att läsa sig till på något enkelt sätt. Tack för svaret :)
Svårt att läsa sig till, blixtlås kan ju ha många olika längder, dimensioner och detaljer. Men du förlorar ju inget på att maila resp. tillverkares kundtjänst och efterlysa spec. på exakt vilket blixtlås de använt. Seriösa tillverkare brukar vara duktiga på att svara på sådant. Urvalet av kvalitativa blixtlås är inte enormt och många sovsäckstillverkare använder samma delkomponenter, så du kan ju ha tur.
 
Spontant känns det som att ni absolut måste ha samma längd på sovsäckarna för att det ska matcha, men sen vet man ju inte hur långt ner dragkedjen går, mot fötterna, på olika tillverkare.

Okej! Tack för svaret. Det blir nog smidigast att fråga i någon butik. Det vore ju onödigt för min tjej, som är under 160, att skaffa en sovsäck som är anpassad för någon som är 194 haha...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...