Säsongen har börjat

tycker du har blivit lite hård i tonen på sistone. Hans. Olyckor kan alltid hända och vad som hänt denna gång vet jag ej men du har rätt en väl fungerande hjärna är alltid den bästa säkerhetsutrustningen.
 
Kanske en dukkajak som sprungit läck eller, varför inte en kajak med underliggande roder där axelhylsan lossnat.

Mycket konstigt kan ha hänt. Bra att han hade mobiltelefonen till hands och kunde använda den.
 
Intressant var också att läsa om hur många enheter som letade och hur lång tid det ändå faktiskt tog. En (mer eller mindre) skeppsbruten kanotist är uppenbarligen inte lätt att hitta.
 
tycker du har blivit lite hård i tonen på sistone. Hans. Olyckor kan alltid hända och vad som hänt denna gång vet jag ej men du har rätt en väl fungerande hjärna är alltid den bästa säkerhetsutrustningen.

För jäsikens Magnus du om någon borde väl veta att livet är en gåva.
Det som beskrivs här är mer ett hån mot alla som kämpar för att överleva till näst dag.

Testa även att Googla på "kajakpaddlare i sjönöd" finns i princip med i varje dagstidning i landet. Detta är egentligen helt otrolig om man reflekterar över vad som verkligen hände. Jämfört med tex trafiken. Hur som helst knappast den PR som sporten behöver speciellt nu när Paddelpass och liknande divideras.

Tack för länken Göran faktiskt intressant. Som redan sagts imponerande räddningsinsats.

Visst man kan alltid spekulera i varför. Troligtvis saknar kajaken skott skulle något av utrymmena bli vattenfylld borde kajaken trots allt gå att paddla. Antingen läcker kajaken eller så saknar kajaken kapell. Endela polyetenkajaker med gummiluckor typ KS har haft stora problem med läckage men det verkar otroligt att sådana mängder vatten skulle kunna läcka in. Skäddaboxar är också klassiska läckställen. Boxarna sitter ju mer eller mindre helt under vattenlinjen. Jag har dock aldrig sett en skäddakajak utan skott.

Hans Friedel
 
Det är klart att det är bra att spekulera i vad som kan hända med alla olika typer av konstruktionslösningar i kajaker, för att på så sätt kanske kunna förebygga kommande olyckor.

Men att spekulera utan annan grund än den som finns ovan, och låta det utmynna i nedvärderande omdömen om den som råkat i sjönöd, tycker jag tyder på att lyset inte riktigt varit påslaget hos dig Hasse.

Ta det lugnt åtminstone tills du har facit i handen, då är det lättare att kritisera och vara klokast.
 
Det är klart att det är bra att spekulera i vad som kan hända med alla olika typer av konstruktionslösningar i kajaker, för att på så sätt kanske kunna förebygga kommande olyckor.

Men att spekulera utan annan grund än den som finns ovan, och låta det utmynna i nedvärderande omdömen om den som råkat i sjönöd, tycker jag tyder på att lyset inte riktigt varit påslaget hos dig Hasse.

Ta det lugnt åtminstone tills du har facit i handen, då är det lättare att kritisera och vara klokast.

Allvarligt: Så du skulle rekomendera folk att paddla ensamma i en kajak som inte flyter i Öresund ett av Sveriges mest trafikerade vatten. Klockan 20.00 nästa skymmning.

Hans Friedel
 
Allvarligt: Så du skulle rekomendera folk att paddla ensamma i en kajak som inte flyter i Öresund ett av Sveriges mest trafikerade vatten. Klockan 20.00 nästa skymmning.

Hans Friedel

Den där mannen i Öresund hade nog inte tagit det rådet heller. Verkar osannolikt att kajaken inte varit flytande när han gav sig ut, då hade han nog inte tagit sig 6 km från Malmö. ...fast ska man spekulera...han kanske startade i Lomma och paddlade som f..n i sin sjunkande låda, och lyckades ta sig ett par km.... då kanske han hamnade 6 km från Malmö.... vad vet jag ;-)

Hur som helst, stackars människa, måste vara obehagligt om grejerna pajar och man börjar ta in vatten. Skönt att det gick bra.

Niklas
 
Varför jaga upp sig över något som någon skrivit i en tidning/TT eller vem det nu var? Kanotisten klarade sig och skäms säkert över händelsen, men det sker värre saker varje år som vi aldrig får läsa om.
Ifall vi får reda på vad som egentligen hände kanske man kan börja peka finger.

Vem vet, han kanske var riktigt erfaren, men gjorde en felbedömning? Inte den första och inte den siste.
 
Med flyter menar jag förstås att kajaken skall ha tillräckligt flyhjälp för att kajaken skall tåla läckage.

Kajaken skall ha skott, luftkuddar.eler liknande kapellet skall vara väl fungerande och påtaget.

De senaste åren har intresset för kajakpaddling mer eller mindre exploderat man kan idag i princip köp en kajak på vilken bensinmack som helst. Detta har gjort att mängder med folk utan någon som helst erfarenhet kommit ut på vattnet.

Olyckor inom paddelsporten är extrem ovanliga och vi får verkligen hoppas att det förblir så

Alarmerande är dock att antalet kajakrelaterade olyckor ökat i USA

http://www.youtube.com/watch?v=7ZGKvm7PB9s

Så att det gäller att stämma i bäcken. Vi som är gamla rävar i sporten och älskar den har ett stort ansvar. (tycker iallafall jag).

Nu tänker inte jag käbbla mer, att man dock inte kan diskutera säkerhetsfrågor utan att det blir sandsprättning av allt tycker jag dock är helt obegripligt och trist.

Hans Friedel
 
Hans,

Det är inte alls obegripligt, när du utan mer fakta än det som står i en liten tidningsnotis, och lite spekulationer, verkar dra slutsatsen att kanotisten inte hade en "hederlig hjärna" är det nog fler än jag som inte tolkar detta som en seriös säkerhetsdiskussion. Sorry. Och så har vi ju haft många seriösa diskussioner om säkerhet här på utsidan tidigare...

Sen ger jag dig credits för att du har för avsikt att ta ditt ansvar för att minska antalet olyckor på sjön. Diskutera seriöst så är jag med.

Nu ska inte jag heller käbbla, jag ska ta cykeln till flyget och fara ner till Holland över helgen. Ska bl.a. träffa gamla holländska paddelvänner och planera en Holländsk paddelvecka i Misterhult :) Så nu slipper ni mig ett tag...

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
delfinen De finska paddlingsbanden under säsongen 2018 Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet och Blåvita Bandet säsongen 2015 Paddling allmänt 0
Pekka Paddlare Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet säsongen 2013 Paddling allmänt 0
calee Innan säsongen "fix" Paddling allmänt 6
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mezzner Nu börjar nya säsongen (?) Paddling allmänt 0
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...