Sällsynta djur

joask202; sa:
Vet att renar på Svalbard som dör av "ålder" dör pga av deras tänder mals ned så att de till slut inte kan äta mer... stämmer det även för fastlands renar?

Sett isbjörn, den tog ett bett på min skoter...

/Joakim

Nja, det är ju två skillnader mellan renar på svalbard och renarna här.
För det första käkar renarna på Svalbard mer mossor än lavar. Det kanske sliter mer på tänderna. För det andra så är renarna här tamrenar, och det är knappast ekonomiskt att släpa omkring på gamla renar tills de dör av svält. De blir nog slaktade långt innan dess.
 
Atlas Moth

Såg en vild "Atlas moth" i Malaysia. Den är väl, om tekniskt sett inte en fjäril (såg ut som en fjäril om man frågar mig, men biologerna säger något annat, mal, svärmare, vad är skillnaden?) så världens största av något annat. ca 25 cm mellan vingspetsarna påminde den mer om en fågel än en fjäril. Maffig, tror den är utrotningshotad. Kul detalj, det sägs att den äter all sin mat som larv. Vuxen har den ingen mun och kan inte äta längre. Såg den på natten och det är visst bara då den är aktiv.

Hittade även en 2 mm lång skorpion krypandes på en boksida när jag låg i sängen och läste hemma i Sverige.
 
Re: Atlas Moth

blomma; sa:
Hittade även en 2 mm lång skorpion krypandes på en boksida när jag låg i sängen och läste hemma i Sverige.

Det var ingen pseudoskorpion då såg då? Den ser ut som en vanlig skorpion, fast mycket mindre, och utan svansen som skorpioner har. Någon sån art kan man hitta i Sverige.
 
joask202; sa:
Vet att renar på Svalbard som dör av "ålder" dör pga av deras tänder mals ned så att de till slut inte kan äta mer... stämmer det även för fastlands renar?

Sett isbjörn, den tog ett bett på min skoter...

/Joakim

---
Svalbardsrenar. invandrade via Novaya Zemlya och andra ishavsöar, senaste istiden.. Renar gillar knalla på isar, där snön ligger tunnare..de tål svälta knappt 2 veckor innan magen kommer i olag.
Svalbardsrenarna, äter ganska mycket grästofs och mossor på Spetsbergen. I mossor finns fettsyror, vilket har med åren gjort att djuren utvecklat ett mkt tjockt 10 cm underhudsfett som karaktärsdrag. Tillsammans med sina korta ben, då de inte har vidare problem med rovdjur mer än tröga isbjörnar.
Finns ingen varg eller järv att sprinta ifrån..därav urvalet korta ben.
I vissa växter finns kiselsyror, som kan bilda kristaller av kiselsilikater till nålar'. Både sand och silikater, är kisel-strukturer kemiskt sett och sliter oerhört på de förhållandevis mjuka' kalktänderna djuren och vi har..
Fräken, mossor och grovfibriga trädslag kan alla ge ett oerhört tuggmotstånd. Värst är väl träden och buskar med sin 'ved'. Hos dessa går endast delar av växten att tugga på, de andra är hårt skyddade av ved och stickiga tingestar, eller kemiska 'gifter'..som förhindra matsmältningar.

Gamla hjortdjur lever enbart livet till låns så långt tandgarnityret håller... sen svälter de till pension och döds.. just på grund av att de icke kan tugga eller ännu värre beta av växtdelar i naturen.
Det reser säkerligen frågan av purt intresse:
- Skulle man kunna förlänga åldern på djurparksdjur och halvtama hjortdjur, med instick-pluggar, jacketkrontänder, plasttänder..?
Säkerligen, tror jag ..
 
Re: Re: Atlas Moth

Durin; sa:
Det var ingen pseudoskorpion då såg då? Den ser ut som en vanlig skorpion, fast mycket mindre, och utan svansen som skorpioner har. Någon sån art kan man hitta i Sverige.

Jo, kanske det. Vet inte så noga. Fast samtidigt var det just svansen som gjorde att den såg ut som en skorpion. Men du har säkert rätt. Eftersom det var inomhus är det iofs kankse in helt osannilkt att den kommit med någon frukt eller grönsak.
 
När jag vandrade i Nepal och precis hade paserat ett kloster högt upp i bergen så vandrade jag igenom en liten skogdunge. Det var dimma så det kändes nästan som att gå i en saga (Sagan om ringen). Plötsligt såg jag en hjort som bara stod några meter från stigen och betade under ett gammalt träd. Jag stannade till och den stod och tittade på mig. Plötsligt såg jag att den hade två långa huggtänder som stack ned ur munnen. Jag blev nästan lite rädd. Var jag i en saga?

Efteråt fick jag reda på att denna hjort var ganska vanlig i England men det hade ju inte jag någon anning om.

Så här såg den ut ungefär.

http://www.commersen.se/djurtid/arter/par/hjort/blasto.html

Konstigt att denna sort är utdöd?
 
Intressant! Tack för tipset.

Indian Muntjac
(Muntiacus muntjak vaginalis)
Throughout regions of India, Nepal, Malaysia, Sumatra, Borneo, Java, Taiwan, and Southern China live the most primitive member of the deer family, the Indian Muntjac. This nocturnal animal can be found in the hilly areas of the countryside among the outgrowths of dense vegetation. These areas of vegetation contain all of the plants, leaves, shoots, roots, bark, and fungi that make up the their diet. The muntjac's long tongue allows them to strip the leaves and twigs off of bushes, and it is so long they use it to clean their face. Scent glands located below their eyes and on a "V" shape on their forehead are rubbed on grass and twigs, helping the muntjac to mark their territory. They also have a loud warning call that sounds similar to a barking dog. Only the male muntjac have antlers, although, in aggressive situations they tend to use their tusk-like upper canine teeth.


Jag hittade ingen blid med tänder dock. :(

http://www.oaklandzoo.org/atoz/azmunjac.html
 
Orm?

Var på Västra gotland nu i helgen och såg en skum orm!
den var brun aktig med 2 gula fläckar på sidan av huvudet! Jag har ingen aning vad det var för en sort iochmed att jag inte e så hemma på ormar så jag vore tacksamm om någon kunde hjälpa mig!"
 
Snok

Det var en snok du såg. De har gulaktiga fläckar på sidan av huvudet. De kan variera rätt mycket i färgteckningen, från den vanliga mönstrade till helt svarta. Men ser man gula fläckar så är det en snok.
 
Re: Orm?

liam_nord; sa:
Var på Västra gotland nu i helgen och såg en skum orm!
den var brun aktig med 2 gula fläckar på sidan av huvudet! Jag har ingen aning vad det var för en sort iochmed att jag inte e så hemma på ormar så jag vore tacksamm om någon kunde hjälpa mig!"

Det aer en snok. Den aer inte giftig och saa aer den fridlyst saa laat den vara.

Vill du kolla paa bra bilder paa ormar, oedlor och amfibier saa kolla in foeljande sidor

http://www.club100.net/

http://www.herp.it

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skärgårdsbo Vilket djur är detta ? Vilda djur 3
avslutad_210913 Vilket djur? Vilda djur 7
mstenl Vilken djur? Vilda djur 1
Promenerik Vilket djur? Vilda djur 10
Kilsbergarn Ett okänt djur som pratade utanför tältet Vilda djur 36
Fawkes Spår i snö - vilket djur? Vilda djur 3
Karolina P Spår efter vilket djur? Vilda djur 7
emmalini Spår i sand - vilka djur? Norrtälje Vilda djur 5
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Anette Johannes Vilt djur inomhus Vilda djur 7
ugglefunderingar Skadad uggla? Vilda djur 10
majjen Webbkameror Vilda djur Vilda djur 5
Kierkai Vilket djur är detta? Vilda djur 5
hd1 Ljudinspelning - vilket djur? Vilda djur 10
hebybosse Spillning – Vad för djur? Vilda djur 4
Åsa-Nietzsche Vilda djur far illa över människans framfart Vilda djur 21
Mad-Man Vad är detta för djur? Vilda djur 4
pal2 Spillning: vad för djur Vilda djur 6
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
Noogie Vilket djur är det? Vilda djur 8
brigas Kan djur uppskatta naturens skönhet? Vilda djur 1
Kallebalik Vilket djur kommer detta ifrån? (bild) Vilda djur 0
lieselotte.bostrom Vilka djur? Vilda djur 4
SkogCarro Skällande, klättrande djur Vilda djur 13
Skipjack Skällande djur Vilda djur 9
treepath Vet NÅGON vad det här är för udda djur/insekt? Vilda djur 0
wikling Vilket djur har bajsat? Hjäp!! Vilda djur 3
egh01 Vilket djur är detta? Kronhjort? Vilda djur 1
Karpaterna.se Vilket djur har varit här? Vilda djur 2
Calle G Spillning från vilket djur? Vilda djur 13
apw1975 Vilket djur? Vilda djur 14
knotobert Vilket djur? Vilda djur 1
thegedd Vad för djur ? Vilda djur 9
seobserver Ofarliga djur? Vilda djur 15
Karpaterna.se Vilket djur tillhör dessa spår? Vilda djur 3
sofiami Spår av vilket djur? Vilda djur 6
Tullinge 60 Vilket Djur ? Vilda djur 0
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
leiasp Vad för djur? Vilda djur 2
Brune Vad är detta för djur? Vilda djur 10
Utteriflix Konstigt djur Vilda djur 2
Excess Vilket djur är det här? Vilda djur 4
quid Vilket djur har gått här? Vilda djur 13
Karpaterna.se Vad är detta för djur? Vilda djur 2
peter1959 Vilda djur ?, njaa Vilda djur 0
j_stellan Älgar är farliga Vilda djur 102
KLAGER I Finland har man mera exotiska djur Vilda djur 0
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
Kulamannen Ny kul filmsite om djur. Vilda djur 3
Staffan Andersson Hur gör djur? Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.