Säkra andreman från toppen med guide-broms

Håller på att skrämma liv i klippklättringen efter en drös år..

Jag skulle gärna rutin-mässigt använda en atc guide/reverso i guide-läge för att säkra upp andreman från toppen, men det kanske inte är så funkis om man ofta har självsäkringen längs marken bakom ryggen? Finns ju dröser av filmer på youtube, men alla (?) utgår ifrån en standplats där man har sprickor eller bultar ovanför huvudet. Under svenska förhållanden handlar ju säkring av andreman i de flesta fall om att man sitter på kanten av en klippa, ofta med lyxen av stabila träd några meter bakom ryggen som är det effektivaste att självsäkra i. När det begav sig brukade jag nog bara leda upp över kanten, traska bakåt och runda ett lämpligt träd, (ev lägga en slinga runt istället), och sen gå tillbaka till kanten och slå ett dubbelt halvslag till selen, innan jag säkrade med atc/sticht direkt från selen.

Är det bara dumheter att klura ut nåt sätt att använda en broms i guide-läge istället under de omständigheterna, eftersom det oundvikligen kommer innebära att bromsen ligger och trycker mot marken/berget? Det skulle ju innebära att jag istället för bara en slinga av repet som självsäkring också behöver fixa en "master-point" nån meter bakom mig att hänga bromsen i, och helst också direkt förbereda ytterligare en punkt längre bak om andreman behöver sänkas ned. Förutsatt att jag använder säkringspunkter bortom räckhåll alltså. Jag kan tänka mig flera varianter, om än ingen klockren, men som sagt - bättre att skippa guideläget och säkra traditionellt direkt från selen om man sitter på toppen kanske?
 
Senast ändrad:
Hej, det är både smidigare och säkrare att använda guideläget med stand i träd, även med bromseb liggande på marken, jämfört med att säkra från atc i selen. Har du dragit repet runt ett träd är det bara å slå en överhandsknut på repet dubbelt (till och från trädet) och använda öglan som centralpunkt
 
Tack K-J, den varianten vore ju smidig nog, och behövs det en punkt för att "låsa upp" guide-bromsen funkar ju "hyllan" ovanför överhandsknuten. Och vill man säkra med hms direkt i standplatsen skulle ju samma rigg funka.

I "Stora boken om klättring" (kurslitteratur för grundkurser i Sverige) kan man läsa att "Om standplatsens centralpunkt inte hänger fritt kan det leda till att HMS-knuten eller guide-bromsen ligger klämd mot klippan. Då är metoden att säkra direkt från standplatsen svår eller olämplig..". Därav min osäkerhet. Framgår inte exakt varför det är svårt eller olämpligt, men det är förstås uppenbart att det kan bli stökig friktion, och kanske att guide-bromsen kan hindras att svänga som den ska för att" låsa"? Å andra sidan ska det väl vägas mot fördelarna kanske.
 
Det finns ju massa aspekter på hur bromsen ska användas eller inte, och viktigt att ha koll på bromsen om en inte följer norm. Sen har inte jag koll på alla normer, och det har nog boken :)
 
Det med å säkra från atc anser jag föråldrat om det är alternativ, där finns ingen backupfunktion - vilket anväds i alla andra sammanhang inom klättring. Använder själv nästan uteslutande grigri, eller atc i guideläget. Oftast när du har ett träd går det ju å få bromsen å hänga fritt, och om den ligger på klippa se till att den kan jobba fritt. Men jag kanske har inte koll på alla möjliga scenarier, kanske nån annan här har djupare kunskap
 
Jag håller med föregående talare. Skaffa en GriGri, underlättar ALLT, den är säker och den nyaste med schysst lightweightkarbin blir lättare än en ATC-guide med tex två äldre Attache-päronkarbin...
 
Jag personligen säkrar väldigt ofta från toppen av småklippor, det jag gör är att slå repet runt ett träd, förlänger ända ut till kanten av klippan där jag sätter mig ned, slår en knut på repet som går från trädet, kopplar in min grigri i den öglan på repet + i belay-loopen i selen, klart. Funkar alltid... Och vill du använda den fritt från selen går det ju att göra samma sak utan att koppla in den i belay-loopen...

Vill också bara tillägga att givetvis är det aldrig bra att ha ATC i guideläget, ELLER Grigri, för den delen, liggandes på marken/klippan, den skaver snabbt sönder bitvis, den kan hamna så den inte låser osv. Därför låter jag den alltid vila mot knät, låret när jag säkrar. Har aldrig upplevt att andreman är tung nog att skada mitt ben, behöver jag fira ned andreman så flyttar jag benet och låter repet löpa mot klippan...

Tillägg 2, detta är bara EN av alla tekniker som man använder, det beror såklart på klippan, hur hög den är, svårighet/kunskapsnivå på andreman osv osv, finns det minsta behov av att jag måste kunna escapa systemet så givetvis riggar jag stand helt annorlunda...

Tillägg 3, är det absoluta nybörjare som behöver coachning och vägledning från mig, då går jag upp över kanten på klippan, runt ett träd eller ankare, tillbaka ut till klippkanten och firar ner mig själv någon meter under utsteget, sätter broms högt i masterpoint i repet, säkrar i guide-läge därifrån...
 
Senast ändrad:
Tack Pierre, kloka tankar! Slutsatsen blir kanske ändå att det faktiskt inte finns nån riktigt klockren metod att säkra andreman från toppen, om man vill använda enbart repet till ett ankare i marköjd bortom räckvidd och samtidigt behålla full flexibilitet med en guidebroms/grigri helt fri från selen. Tror ändå jag ska testa KJ's variant som bör ge en robust centralpunkt bekvämt bakom ryggen, riskerar bromsen att tryckas mot marken vid belastning borde det räcka med en klättersko under knuten för att lyfta den tillräckligt.
 
Senast ändrad:
Viktigt är att bromsen är fri att lägga sig i rätt vinkel. Säkrar du upp två pers med avslutande travers tex så finns det situationer där repen kan dra åt olika håll och bromsen inte låser. Ett ganska vanligt scenarier egentligen om en inte tänker till. Antar att det samma kan hända om bromsen inte ligger fritt med en andraman, alltså typ kläms fast under repet eller dyl
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.