Säkerhet i fjällen

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Efter mer än 15 års utbildning i fjällvandring är min slutsats att många har svårt att i förväg förstå hur utmanande fjällen och fjällvädret kan vara och "ger sig iväg" med både bristfällig förberedelse och utrustning.

En insats som jag är övertygad om människor med ingen/liten erfarenhet skulle gå en "fjällutbildning" samt "utbildning i grundläggande av skadad i vildmarken". Fokus på utbildningen skulle vara på "säker på fjället" med allt det innebär att stormsäkra tält, adekvat utrustning och riksanalyser etc. Att olyckor kommer ske är nog ofrånkomligt, däremot är jag övertygad om att med rätt utbildning/förberedelse kan vi minska sannolikheten att en olycka sker samt konsekvensen om olyckan är framme.

Efter mer än 15 års utbildning i fjällvandring är min slutsats att många har svårt att i förväg förstå hur utmanande fjällen och fjällvädret kan vara och "ger sig iväg" med både bristfällig förberedelse och utrustning.

En insats som jag är övertygad om människor med ingen/liten erfarenhet skulle gå en "fjällutbildning" samt "utbildning i grundläggande av skadad i vildmarken". Fokus på utbildningen skulle vara på "säker på fjället" med allt det innebär att stormsäkra tält, adekvat utrustning och riksanalyser etc. Att olyckor kommer ske är nog ofrånkomligt, däremot är jag övertygad om att med rätt utbildning/förberedelse kan vi minska sannolikheten att en olycka sker samt konsekvensen om olyckan är framme.
Jag håller med.
Någon gång är man nybörjare, och man behöver inte börja med en svårare/krävande vandring.

Det handlar väl om att inte utmana för många gränser samtidigt.
(Reservation för att nedanstående är från sydsvenskt perspektiv)
Är du van att tältcampa är det inget stort steg att vandra med tält. (Det nya är att du måste tänka på packvikten och hygienen.) Är du van vid längre vandringar på låglandet så är det inget stort steg att vandra längs leder i fjällen. (Förbered dig på annat väder och eventuella vad bara) Är du van vid dagsvandringar i fjällmiljö är det inte ett stort steg att göra övernattningsturer, även om du inte gjort sådant på hemmaplan. (Du har redan ett hum om hur naturen, kartan och vädret fungerar. Det är bara boendelogistiken som tillkommer) Har du varit ute en eller två nätter så är steget inte långt till att vara ute en vecka eller mer. (Det blir bara mer att bära) Är du van att gå med sällskap längs markerade leder så är steget inte så långt till att gå själv eller utanför lederna.

Kort sagt, ju mer i din situation som är vant och bekant, desto mer marginal har du när något oväntat händer. (Oväder, sjukdom, skada, havererad utrusting...) Då kan du fokusera på att lösa just detta, inte allting annat också.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Det handlar väl om att inte utmana för många gränser samtidigt.
(Reservation för att nedanstående är från sydsvenskt perspektiv)
Är du van att tältcampa är det inget stort steg att vandra med tält. (Det nya är att du måste tänka på packvikten och hygienen.) Är du van vid längre vandringar på låglandet så är det inget stort steg att vandra längs leder i fjällen. (Förbered dig på annat väder och eventuella vad bara) Är du van vid dagsvandringar i fjällmiljö är det inte ett stort steg att göra övernattningsturer, även om du inte gjort sådant på hemmaplan. (Du har redan ett hum om hur naturen, kartan och vädret fungerar. Det är bara boendelogistiken som tillkommer) Har du varit ute en eller två nätter så är steget inte långt till att vara ute en vecka eller mer. (Det blir bara mer att bära) Är du van att gå med sällskap längs markerade leder så är steget inte så långt till att gå själv eller utanför lederna.

Kort sagt, ju mer i din situation som är vant och bekant, desto mer marginal har du när något oväntat händer. (Oväder, sjukdom, skada, havererad utrusting...) Då kan du fokusera på att lösa just detta, inte allting annat också.
Enligt mig är det STOR skillnad i att vandra i låglandet och vandra på fjället, det är sällan snö, minusgrader, stormvindar (med begränsat med skydd) i låglandet, lägg därtill några dagar med ihållande regn... Lägger man dessutom till dimma vid i oledad terräng så har du en utmanande miljö. Enligt mig kräver fjällen sin egen erfarenhet som behöver byggas på allt eftersom, även om långlandet ger en viss förberedelse.

Enligt mig är det STOR skillnad i att vandra i låglandet och vandra på fjället, det är sällan snö, minusgrader, stormvindar (med begränsat med skydd) i låglandet, lägg därtill några dagar med ihållande regn... Lägger man dessutom till dimma vid i oledad terräng så har du en utmanande miljö. Enligt mig kräver fjällen sin egen erfarenhet som behöver byggas på allt eftersom, även om långlandet ger en viss förberedelse.
Ja, jo... Men vad jag försökte få fram är just att det är betydligt lättare att hantera de speciella utmaningarna i fjällen om du redan har vana av att gå hyfsade sträckor med packning i annan miljö.

Fjällväder är (som du skriver) utmanande nog. Därför är det bra att redan veta hur man håller packningen torr, sköter naturbehoven och undviker/tar hand om skavsår så du inte måste lära dig det också samtidigt som du upptäcker att det är skillnad på lågland och fjäll.

Det handlar om att ha självkännedom och kontroll. Vet man att man är ett "klantarsle" som ofta ställer till det för sig (bryter benet, snubblar, tappar bort saker, går vilse osv) - ja då ökar sannolikheten för att det även händer på fjället. Finns ingen fjällkurs i världen som råder bot på sånt. Sånt sitter nog i generna. Sen kan man så klart skaffa sig fjällerfarenhet och lära sig hantera sin klantighet. Men jag blir nervös av att ha virrpannor omkring mig eftersom man inte kan fokusera på sig själv då utan måste ha koll på dem också. Nu syftar jag inte på barn, utan på vuxna människor. Barn kan man inte ha samma krav på, de är som de är.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.