Säkerhet i fjällen

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Med risk för att tänja på gränsen för citaträtten:

"2025 stack ut med ovanligt många dödsolyckor i de svenska fjällen. Totalt 18 personer dog, lika många som de fem föregående åren tillsammans.
Så här långt har ”bara” sex personer omkommit, vilket i och för sig är den högsta noteringen sedan året före pandemin."

"– Medan det är fall- och skoterolyckor på vintern, och ibland laviner, är drunkning vanligast bland dödsolyckorna på sommaren, även om det förekom fallolyckor just förra året.
Gemensamt för nästan alla var att de inträffade ganska långt utanför markerade leder"

"En annan gemensam nämnare för många av de allvarligaste olyckorna är kanske paradoxalt nog att de drabbade hör till de mer erfarna fjällbesökarna, rentav professionella, som av något skäl sänker garden för riskerna som finns."

"Av årets dödsolyckor är tre på snöskoter och tre på skidanläggningar, men sommarsäsongen kommer ju igång först nu när semestrarna börjar och STF öppnar sina anläggningar"

Vad ska man göra för att det ska vara säkert?
En bra start kan ju vara att inte ta sig vatten över huvudet, både bokstavligt och bildligt.
Kort sagt, inte ge sig ut på turer man inte är erfaren nog eller har utrustning att att behärska på ett säkert sätt samt att inte tulla på säkerhetsmarginalerna.

Klantarslen kommer alltid att finnas, och ju fler som besöker fjällen desto fler klantarslen kommer också. Jag antar att det är fler besökare nuförtiden.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Att kunna göra väl avvägda bedömningar är viktigt för att inte råka ut för någonting otrevligt i fjällen. På sommaren kan det handla om olika saker, som skiljer sig markant från vintern med sina utmaningar.

När jag blir trött tappar jag fokus och vanligaste saken som händer är att jag snubblar till eller trampar på en blöt rot och halkar omkull. När sådant händer tänker jag att jag kanske kunde ha förutsett det, men ibland så händer det bara.

När allting fungerar bra har jag haft bra med energi och varit pigg. Blir jag trött ökar riskerna för att någonting händer.

Höstens vandring planeras, och jag ser fram mot nya vyer och upplevelser. Jag läser på, planerar rutten och ska se till att jag är i fysiskt bra form för vandringen.

Det är för övrigt dags att börja vandringsträna.

Kan inte läsa artikeln men baserat på det som står här så tror jag det är en bra ide at dela upp i olika kategorier. Skoter olyckor har väldigt lite med fjällvandring att göra. Av de 6 i år har alltså 3 varit skoter olyckor och 3 i skidanläggningar. Är också förvånad över att drunkning är vanligt.

De 13 första olyckorna förra året. Är väl kanske en av dem som har något med risk på vandring utanför leder eller vanlig skidturer att göra.

Tycker många verkar handla om ren otur, 3 kolmonoxid, 2 i kebne under nedtagning av rep, 2 på heliskidåkning.

Tycker det går igen i många artiklar om olyckor och risk. Det framställs som att vandring eller annat inte motoriserat friluftsliv är problemet med antalet olyckor och räddningsaktioner samtidigt som man kan se på statistiken att många olyckor och räddningsaktioner handlar om skotrar. (och de senaste åren en del dödsolyckor under skidåkning i skidanläggningar).

Största risken för olyckor är resan till fjällen.
"Träningsvandra"började jag med när ishallen stängde dvs i April,men nu har det varit för varmt men om några dagar så ska jag ut på morgonen.
Jag går nu med 27% av egenvikt på ryggen och i backar,när det är nära till sjukhus kan man ju pressa på lite extra med att inte rasta när man blir trött eller dricka i otid utan öka belastningen och du är bättre förbered när du kommer ut på tur.
Där kan man ju dricka och rasta när man har lust och fylla på vatten före det ser ut att vara ett område där det är ont om vatten längre fram.
Gå inte tills helt slut i fjällen iaf inte om du är i ett område där det är olämpligt att sätta upp tältet.
Men är det för mörkt,dålig sikt osv så får det bli natt vila ändå även om det är på berg.

Blir vist perfekt väder för lättvandrarna nu i delar av Norrland att prova sin utrustning.

Bilagor

• DSC04058.jpg
    3.9 MB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.