SaeClear

Hejsan!
Nyss hemkommen från några veckors segling i Östersjön användandes navigationsprogrammet SeaClear. Man kan i programmet få fram det "Spår" som man gjort under en dag, men jag skulle vilja ta fram ett spår för hela turen, alltså för flera dagar.
Vet ngn hur jag kan göra detta? Kanske måste jag använda ngt annat program, eller...?
I övrigt är jag väldigt nöjd med programmet, som jag verkligen kan rekommendera till andra.
/Stefan
 
Jovisst

Jo, det går med SeaClear-programmet. Så här:

Se till att Automatik och Spår båda står på Av. Klicka Arkiv, Spår och Öppna Gammalt Spår. I en dialogruta visas tillgängliga spår som automatiskt har lagrats i formen DATUM(åtta siffror).TRC. Välj och öppna. För att spåret skall visas behövs det att man har kartunderlag för området aktuellt i datorn, tror jag. Och det kanske är svårt att hitta spåret om det ligger långt från den plats där man senast har avslutat programmet.

Men det kan man råda bot på med att ta fram spåret i textform. Klicka Arkiv, Spår och Skriv Ut (eller Exportera Text). I en tabell får man tidpunkt, position och fart vid varje tillfälle när loggning har skett (det kan man ju ställa in själv med Verktyg – Egenskaper – Logg+Spår). Jag tror att det inte är genomsnittsfarten mellan brytpunkterna som visas. Man ser också djupet (”defaultvärdet” 0.5 m om man inte har ett ekolod anslutet). Däremot har jag inte lyckats att få fram kursen vid varje loggtillfälle, fastän det står i manualen att man kan se det.
 
Tack för ditt svar Karl!

Kanske missförstod du mig dock, eller så har jag inte riktigt förstått ditt svar...

Jag får som sagt fran spår, men bara för en dag. Jag vill kombinera fler .TRC-filer för att få fram ett ritat spår över hela rutten, som varade i nästan fyra veckor.

SeaClear sparar ett spår per dygn, vilket gör att om man passerar midnatt så läggs en ny fil upp. Jag har försökt genom att lägga ihop .TXT-data men lyckas sedan inte visa det i .TRC-format på kartan.

/Stefan
 
TRC

Jag har visserligen inte klippt ihop i Excel ännu, men väl i en TXT-fil. Den gick dock inte att konvertera till en TRC-fil så att jag kunde visa spåret i SeaClear.
Jag ska försöka med ditt tips dock...
Tack!
/Stefan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.