SACCI FJS Original åter på Recon

Sacci kanske ska producera FJS Original igen...

Halloj!

Väcker denna tråd igen eftersom FJS Original, liksom när tråden startades, inte går att få tag i hos Recon eller någon annanstans. Men skillnaden nu är att FM inte inom förutsägbar tid kommer att behöva beställa nya...vad göra om man vill ha en FJS Original..?

Jag har flera kompisar som är intresserade av denna säck. En av dessa kontaktade Sacci för några veckor sen och fick svaret att intresset från friluftssidan gjort att man *överväger* att producera en serie FJS original igen.

Den som är intresserad bör alltså höra av sig till Sacci...

//J
 
Något som glädjer mig är att gamla uppdragssäcken finns åter. Nu verkar det som att även FJS lillebror F70 kommer åter och 70 liter känns lite mer lagom än den gigantiska FJS Orignal =)
 
Vem behöver

en hemskesäck av den där storleken? Jag har en bekanting som brukar en för icke militära ändamål, han är geolog och bär otroligt mycket tunga redskap och vådligt lite och lätt egen utrustning.
Men lusten att ha det värsta är antagligen drivkraften. För några år sen träffade jag på en tjomme som hade en FJSorginal, han släpade med sig så mycket onödigt att han nästan inte kunde bära säcken, det var patetiskt..........Finns det verkligen folk som frivilligt bär dessa monster på sin fritid??
Och vad har de då med sig? Mest av allt nyfiken....
 
Men lusten att ha det värsta är antagligen drivkraften. För några år sen träffade jag på en tjomme som hade en FJSorginal, han släpade med sig så mycket onödigt att han nästan inte kunde bära säcken, det var patetiskt..........Finns det verkligen folk som frivilligt bär dessa monster på sin fritid??

Jag ser faktiskt mer tjusning i att bära 40 kg lyx (det måste ju inte vara bajsspadar och galonrockar) i en 120-literssäck på min fritid än att till exempel staka mellan Sälen och till Mora, simma 3 kilometer i iskalla Dalälven, jogga flera varv över Västerbron eller andra dumheter som lockar tiotusentals.
 
En så stor väska är bra för folk som inte riktigt kan bestämma sig för vilket tält eller vilka kängor man vill ha...för man har ju en garderob full av saker som man vill ut och lufta.
 
en hemskesäck av den där storleken? Jag har en bekanting som brukar en för icke militära ändamål, han är geolog och bär otroligt mycket tunga redskap och vådligt lite och lätt egen utrustning.
Men lusten att ha det värsta är antagligen drivkraften. För några år sen träffade jag på en tjomme som hade en FJSorginal, han släpade med sig så mycket onödigt att han nästan inte kunde bära säcken, det var patetiskt..........Finns det verkligen folk som frivilligt bär dessa monster på sin fritid??
Och vad har de då med sig? Mest av allt nyfiken....

Tja...själv använder jag min på turer som är längre än två veckor. Den funkar också bra på gourme-turer, där bara lyxig färskmat lagas och vin bärs i dunkar.

Det unika med fjs original är den låga vikten - 26 gr per liter som går att medföra :). borde ju vara attraktivt.

Men enklare kanske att stämma in i flockens yl och dissa utan att närmare reflektera över andras behov eller preferenser...

J
 
Det är ju inte alltid man brukar ryggsäcken för regelrätt vandring; jag har en 130 liters Bergans som är utmärkt när man släpar med sig lite mer grejer. På min senaste Ahkka-tur förrförra veckan så hade jag med mig fiskeutrustning inkl vadare, glaciärutrustning med sele, rep, stegjärn, yxa m.m, fotoutrustning inkl stativ samt några starköl och en flaska brännvin och en hel del gomat. Dessutom hade vi ett 8 kg Berganstält med 1,80 m takhöjd som vi delade på. Vi hade ett "basläger" vid Vuojatätno, fiskade i älven, gjorde topptur upp på Ahkka och njöt. Såna gånger är det inte alls dumt att ha lite volym till förfogande. :)
 
Jodå

vikt per liter men jag har en 100l som väger 18g/l, bara det tar jag med mig 100l till ett basläger så väger det mycket, mycket mer per liter, foto och filmgrejor, fiskespön, dricka och riktig mat före 5 kg tält etc.....
Alltid roar det väl någon att få köpa en....;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
412 Sacci FJS orginal Transportera 2
JAXE Sacci tråden Transportera 6
Avslutatmedlemskapx Sacci Backpack 4120 Transportera 6
Carassius Berghause Vs Sacci Transportera 8
sajberjohan Sacci 90 Transportera 6
Sandin Sacci Backpack 4120 Transportera 1
Sacci LK100 Transportera 2
Sacci, Bergans eller Transportera 5
412 FJS Orginal Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.