SACCI FJS Original åter på Recon

Jag skulle (naturligtvis) köpa en Vulcan

Jag har själv inte testat Saccis stora säckar, men en kamrat som använt både Saccis och Berghaus säckar i "skarpa" situationer sågar Sacci i höjd med trampdynorna i jämförelse med Berghaus.
Den håller helt enkelt inte måttet i väv och sömmar, enligt hans omdöme (som jag har all anledning att lita på).

Jag skulle köpa en Vulcan eller Atlas istället, om det är rejäla fältmässiga storsäckar du är ute efter. De är dessutom billigare.
 
Sacci

Det där med att saccisäckar inte skulle hålla är absolut inte sant. Jag har själv burit upp emot 70kg i Sacci LK100 långa sträckor, släpat den "över stock och sten", slängt ut den ur helikoptrar mm, och det enda som någonsin har gått sönder är 3cm på dragkedjesömmen på sidfickan (och då slet jag i den för allt jag var värd)
 
Kan inte påstå att jag slängt min Sacci Jägare ut från någon helikopter:) Men under de senaste fem åren har den fått vara med om endel. Det är inte precis någon ömtålig säck. Säkert betydligt slitstarkare än de flesta säckar (om man tycker det har någon betydelse). Jägare modellen görs tydligen inte mer. Jag kollade på FJS modellen också men den är ju för fan gigantisk (man kan säkert stoppa ner en fullpackad Vulkan i den:)). Sacci Jägare är på 90 liter vilket räcker långt för mig. Det kanske inte världens bekvämaste säck men den är enkel, hållbar och funktionsduglig.

/mattias
 
Frågan som Tigern ställde kvarstår.. Det är svårt att rekomendera en rygga när man inte vet vad den skall användas till..
 
Har du kollat recensionsbanken, det finns en hel del Sacci-säckar recenserade. Personligen tycker jag att bärsystemet ser obekvämt ut. Vulcan funkar för mig, men än bättre är Bergans Alpinist!

Har du provat ryggsäckarna? Det bästa är ju om man kan låna och bära med dem några dagar. Detaljlösningar, rygglängd, bredd mellan axelremmar osv kan skilja och passa olika personer olika bra.

/Håkan
 
Tack för alla svar!

Gunnar/Patric: Säcken kommer jag fr.a. att använda för längre vandringar i skogs-/fjällterräng inom & utom Sverige.

Martin: Tack för varningen, men jag blir alltid en aning skeptisk när jag hör hur personer (som din kamrat, som i övrigt säkert är en trevlig person:) "sågar" någonting helt kategoriskt. Det verkar en aning onyanserat. Min erfarenhet säger att skillnaderna i verkligheten brukar vara betydligt mindre än vad som reflekteras av uttalandet i sig. Även om jag inte har använt FJS-säcken så kan jag inte tänka mig att den skulle vara värdelös, vilket ju din vän antyder.

Håkan: Japp, jag kollade recensionsbanken och där var ju folk positiva. Skickade min fråga mest för att se om någon mer hade köpt den sedan dess.

/Mats
 
Njae.. Jag vet inte heller om jag köper kritiken mot Sacci FJS, det finns nog allt en anledning till att just FJS envisas med den.. Jag e ju för "mindre ung" för att ha använt den under militärövningar.. Det jag instinktivt reagerar mot är VOLYMEN och att den väger 3,9Kg, huh... Det är svårt att i fredstider motivera sig själv att kånka på ett ryggconteiner på modiga 3,9kg.. Jag tycker att du skall titta på det som nämnts som ett billigare alternativ nämnligen Bewrghaus Vulcan, med hjälp av en annan herre här på utsidan så kunde jag rippa ner min vulcan till 1.9kg och det e fantamig bra för en 80l rygga!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21471&pagenumber=2

(kolla Anders Ullmers inlägg om Berghaus rippning)
 
Kompisen köpte det alternativet men man märker på sömmar och så att det finns en skillnad, jag vet inte om skillnaden är värd det dubbla priset men det får väl framtiden utvisa!
 
FJS90/91; sa:
Kompisen köpte det alternativet men man märker på sömmar och så att det finns en skillnad, jag vet inte om skillnaden är värd det dubbla priset men det får väl framtiden utvisa!

Well, då kan man ju alltid köpa Web-Tex PLCE Bergen från JBMC https://vault1.secured-url.com/securedazzure/jbull/products.asp?ID=1058

Kostar typ nada (1.100:) och ska enligt (osäker) uppgift komma från Berghaus själva.
ruck10.jpg


Jag menar, så lipper man slänga ut en massa pengar på dyrt skräp istället för på biligt sådant.

;)

/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
412 Sacci FJS orginal Transportera 2
JAXE Sacci tråden Transportera 6
Avslutatmedlemskapx Sacci Backpack 4120 Transportera 6
Carassius Berghause Vs Sacci Transportera 8
sajberjohan Sacci 90 Transportera 6
Sandin Sacci Backpack 4120 Transportera 1
Sacci LK100 Transportera 2
Sacci, Bergans eller Transportera 5
412 FJS Orginal Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.