rymligt och lätt tält för lite längre personer

Hallå, jag letar efter ett 2-persons tält som mestadels kommer att användas till solo turer så det behöver inte vara nått stort 2p tält men bra med plats för 1p. Jag är 192cm och vill gärna ha lite marginal när man ligger ner och även kunna sitta upp någorlunda rak. Tältet kommer att användas mestadels i skog men även fjäll och kanske skärgård.

Här är några tält verkar intressanta. Kom gärna med synpunkter och nya förslag på tält.

Exped Sirius II Extreme: www.outnorth.se/exped/sirius-ii-eg#Terracotta
1 kommentar på outnorth skriver att det läckte in vatten ;/ bra sitthöjd och sovyta annars

Exped Venus II UL: www.exped.com/switzerland/en/product-category/tents/venus-ii-ul#

Helsport Reinsfjell Superlight 2: www.helsport.no/reinsfjell-superlight

Hilleberg Kaitum 2: http://se.hilleberg.com/SV/products/red-label/kaitum/Kaitum2.php
kaitrum 2gt ser riktigt bra ut men är kanske i dyraste och tyngsta laget.
 
Jag är själv 193cm, och gränsen för att kunna sitta bekvämt i tältet ligger runt 95cm i takhöjd. När vi är ute 2 personer använder vi ett Nammatj 2GT som har OK takhöjd inuti pga lika långa bågar och rakt innertältstak. Ligglängden är OK även om man får ligga med huvudet ganska nära öppningen när det regnar.
Är jag ute ensam har jag ett Nallo2 (även reservtält när vi är ute 4 personer) som lyxigt enmansboende eller ett Akto om jag vill spara vikt och bara räknar med korta övernattningar. Akto ger rätt knapp sitthöjd, men ligglängden är OK.
Nallo som enmanstält ger mycket bra utrymme och även ligglängd om man ligger på diagonalen.

Då jag är ganska lång kompenserar jag med ett liggunderlag som inte är allt för tjockt för att undvika att det stjäl sitthöjd och ligglängd. Jag använder ett Thermarest ProLite Plus som liggunderlag.
 
Är själv 200 cm och sover bra i ett Hilleberg Allak. Har inte haft problem med kondens på sovsäcken i fotändan ännu. Ska dock sägas att det är precis på gränsen. Kanske inte det lättaste tältet om man ska bära det själv.
 
Både Exped och Helsport modellerna som du visade på kommer du utrymmesmässigt att få plats i skulle jag tro...velade själv mellan den modellen av Helsport och ett HB Rogen, men vill inte köpa "grisen" i säcken så
jag lånade hem ett Rogen och prövade, det var gott om plats, både sitta och ligga och dom andra tälten är då ännu större!
Men jag tyckte det var lite overkill och mekkigare med ett kupoltält när man är ensam!

Men istället blev det ett HB Anjan2 för att ha som solotält, har visserligen bara slagit upp det på gräsmattan men det kommer att funka bra med min längd, är 190cm.
Visst, tårna nuddar i tältduken när man sträcker ut sig..men jag sover på sidan lite hopkurad så det är inget problem alls. Ligger man på diagonalen så är det lugnt..och Nallo har ju liknande mått.

Går också bra att sitta i, oftast så vänder jag på mig och har ansiktet utåt när man gör saker och så...kan även spänna upp innertältet precis där så vinner man 2-3 cm till :)!

Äger även ett Kaitum2 och det är ju helt fantastiskt, men som du sa...lite tungt.

Har tidigare använt Akto..och det funkar att ligga i men man får ju vara som en mask när man ska ta på sig tröja/byxor mm och gamnacken kommer som ett brev på posten efter ett par måltider sittandes inne i tältet!

Gå i butiker, "provligg" lite olika modeller :)!
Lycka till!
 
Testa gärna Exped Venus II också.
Exped gör fina rymliga tält som är lätta att sätta upp. Rekommenderas!

/Anders
 
Hejsan.
Hmmmmm :-?
www.warmlite.com
Leta i menyn efter tent.
Leta sedan så ser du alla mått.
Själv har jag ett 3R med alla tillbehör -mkt nöjd.
Om det är nåt mer jag glömt så tveka inte att fråga ;-)
Mvh
 
jag fattar inte hur folk kan rekommendera nallo och anjan mm till långa personer som vill ha rymligt tält. 220cm långt men med väldigt sluttande innertält!

expeds 2p tält är väl 205cm på längden med sluttande väggar.

hur ska sovsäckens loft i fotändan och huvudändan kunna vara 12cm totalt om man utgår från TS längd? vad sover folk i för kondomer till sovsäckar egentligen? med hur korta fötter? och hur stillaliggandes?

jag hade ett nallo som jag tyckte var nice, men det var LÅNGT ifrån att mina fötter inte skulle nudda taket. jag kunde inte heller sitta med rak rygg i öppningen. skaljacka över fotändan duger, men är knappast trevligt.

nä fy fan, säger jag, köp ett kaitum! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bredviken Lätt rymligt fyrmanställt? Bo och sova 8
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
aventurado Rymligt 2-pers tält 140-150cm bredd Bo och sova 7
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.