"Ryggsäcksväskor"?

Jag funderade på att ta en stor ryggsäck att packa i när jag ska på semester i höst. Men jag är lite fundersam med tanke på bagagehantering på flygplatser och hur ryggsäcken ska må efter detta. Jag har hittat en "ryggsäcksväska" på addnature.se (Osprey Airporter L2) men det är också allt. Kostar inte så farligt, väger inte så mycket och är tillräckligt stor så egentligen skulle jag kunna slå till på den direkt men vill gärna se vad som finns mer.

Anledningen till att jag funderar på ryggsäck är att jag HATAR att släpa på resväskor och bagar och jag ska ha med mig dykutrustning. Vanliga dykväskan väger massor och det blir nog tjorvigt att klara flygbolagens viktbestämmelser. En reseryggsäck har jag redan men den är på tok för liten. Jag funderar på att ta min Bask Shivling 90.

Är jag onödigt orolig?
Har någon tips på andra varianter?

Mvh
Peter P.
 
Bra hantering vid flygresor

Jag har, om jag inte missminner mig, flugit totalt fyra gånger med en stor ryggsäck som bagage. En av gångerna var inrikes, Ume-Göteborg och de andra tre var utlandsresor med flygplan av varierande storlek.

Mina erfarenheter är i alla fall bra, inga skador har upptäckts på ryggsäckar och ingen har klagat.

Innan jag lagt ryggsäcken på bandet så har jag noga surrat alla de lösa tåtar som funnits på ryggsäcken inklusive bärremmar och höftbälte.

Lycka till!

MVH Mattias
 
pal2; sa:
Jag funderade på att ta en stor ryggsäck att packa i när jag ska på semester i höst. Men jag är lite fundersam med tanke på bagagehantering på flygplatser ..
Är jag onödigt orolig?

Svårt att säga, det är ju inte så att alla ryggsäckar kommer fram skadade precis. Stoppar man in alla remmar så gott det går har man säkert förbättrat sina odds betydligt. Men jag har sett bagagehanterare försöka lyfta stora ryggsäckar i bröstbandet, med lätt förutsägbart resultat. Och jag tror att varje gång jag flugit via Geneve eller CDG så har jag sett rester av remmar och spännen kring bagagebanden.

pal2; sa:
Har någon tips på andra varianter?

Beror lite på vad du har för resurser och kontakter. När min scoutkår kasserade tält för flera år sen så tog jag hand om en överbliven tältsäck. Den stoppar jag ner ryggsäcken i och knyter åt när jag skall ut och flyga. Kanske inte nödvändigt, men ett enkelt och billigt sätt att förbättra sina odds. Skyddar även mot nedsmutsning, om man nu skulle bekymra sig för det...

Har man inte tillgång till gamla tältsäckar så fungerar även gamla segelsäckar. Fråga runt bland seglande bekanta om de inte har någon gammal säck de antingen kan låna ut eller ge bort.
 
I ditt fall skulle jag kanske kika på märket Maxpedition, de har ett stort urval av diverse väskor, ryggsäckar och allt däremellan. Otrolig kvalité.

~Paul~
 
Om det finns brukar jag stoppa ner ryggan i flygbolagets säckar för spec.bagage, som barnvagnar. Finns inte det så är jag väldigt noggran med att knyta ihop/upp alla lösa remmar...
Hittils har min 85L-säck överlevt närmare 20 resor med flyg(allt från inrikes till trans-atlantiska flyg), med många omlastningar, utan skador.
 
Regnskyddet

Jag funderar på att dra på regnskyddet på min Marmot Terraplane som skydd för ryggsäcken samt för att förhindra att remmar o.dyl fastnar när jag ska flyga till Kanada i vinter. Någon som testat det?
 
Jag använder en flygsäck(från stadium, everest, ett par hundralappar tror jag), som jag lätt får in min 85 l ryggsäck i och den håller utmärkt, -inga skador. Och den tar ganska liten plats ihop rullad.
 
Re: Regnskyddet

cmh; sa:
Jag funderar på att dra på regnskyddet på min Marmot Terraplane som skydd för ryggsäcken samt för att förhindra att remmar o.dyl fastnar när jag ska flyga till Kanada i vinter. Någon som testat det?

Japp, det satt inte på plats när vid ankomst...
 
Re: Re: Regnskyddet

Jonas P; sa:
cmh; sa:
Jag funderar på att dra på regnskyddet på min Marmot Terraplane som skydd för ryggsäcken samt för att förhindra att remmar o.dyl fastnar när jag ska flyga till Kanada i vinter. Någon som testat det?

Japp, det satt inte på plats när vid ankomst...

Samma här när jag flög hem från Nya Zealand, regnskyddet var borta.
På ryggan jag hade då så kunde man stänga in bärremmarna i en ficka, så den var väldigt bra att resa med annars.
 
Everest Dry bag 80 liter

Sedan ett antal år har jag en Everest Dry bag 80 liter. Jag har använt den som "resväskryggsäck" vid nästan samtliga utlandsresor jag gjort. Den rymmer enormt mycket (en dykutrustning kan jag inte garantera går i men...), går att bära som en ryggsäck och känns genuin och hållbar. De få remmarna i form av axelremmar och bärhandtag går lätt att knyta ihop vid flygresan.
Den kostade, och kostar ännu, 500 spänn och har visat sig vara ett av de bästa och mest prisvärda inköp jag gjort.

Kan varmt rekommenderas.

Mvh Pär
 
flygryggsäck

de flesta gånger jag har flugit med ryggsäck (otaliga ggr) har det inte vart nåt problem. inte heller vid incheckning, bara man stoppar undan remmar o annat så bra som möjligt.

nån liten reva har det väl blivit, men inget allvarligt.
jag använde regnskyddet på ett par gånger, men det gick sönder nån gång, så det skulle jag inte rekommendera: regnskyddet kan ju bli viktigt om det regnar! ryggsäckarna däremot tål ju det mesta.

jag köpte förra året en flightbag av ett företag i england; Field & Trek, som beskedligt gick sönder första gången, men inte under flygningen, utan på flygplatsen, för min packning var för tung for bärremmarna...

lite dumt. men jag tror att vill man va försiktigt med sin utrusting, kan det vara bra med en flightbag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.