Ryggsäcksguide ....

Fråga till andy69

Själv använder jag en Bergans Helium 55l och jag får plats med all utrustning inuti säcken inklusive mat för vandringar på 2veckor...(regnkläderna är utanpå i meshfickorna)

//A[/QUOTE]
Vad väger packningen då du börjar och hur känns den då?
Jag har också börjat ha en Helium 55 och har inte haft mer än 12 (eller lite drygt),men ändå aldrig packat mer än upp till "första snöret,inte i snölåset.
 
Hej alla kloka och kunniga! :D

Det finns så många ryggsäckar ute i handeln, har ni märkt det ??? ;) Jag kan inte nu spcificera mitt behov och behoven är ju så olika utefter situation, hur mycket man bär med sig, vill ha med ig, måste ha med sig. Och det finns så olika typer av resor, resmål, typ av resa och reslängd ...

Men ändå undrar jag. Finns det en ryggsäcksguide? Flera? Som man kan "läsa"? Och sedan fundera utefter sina egna tankar.

Typ, om du skall tälta och vara ute en vecka i varierat väder (behov av fler kläder/byten, plats för tält, sovsäclk, liggunderlag etc ...) Vilken storlek väljer jag då? Om jag bara skall ha sovsäck med? Etc. Etc.

Finns så mycket olika varianter det vet jag. Men innan man ens börjat ut så är det ju onödigt med an gigantisk säck, samtidigt som att det är dumt om man inte får plats med ... Jag vet helt enkelt inte hur mycket plats olika saker tar ... Och att köpa en säck i en viss volym. Ja, det är ju dyrt att köpa fel.

Ni har säkert funderingar. Ni som är lite mer vana. Och jag pratar inte direkt om ultralight eller vad det kan heta ... Men iofs intressant att guidas även i det.

Finns det guider - eller är det enskilda inlägg som gäller? Här och annorstädes?

MvH

Kajsa - som förresten är väldigt nöjd med sina nya kängor. Tack för hjälpen där!

Ryggsäckar är bara ergonomiska hjälpmedel för att bära med sig saker. Bestäm vad du behöver bära med dig och hur länge du ska vara ute. Några allmänna synpunkter:

Min erfarenhet är att de flesta anatomiska ryggsäckar (men inte alla) har dålig stabilitet i förhållande till egenvikten på säcken. Det beror ofta på att tillverkaren utrustar säckarna med allehanda "finesser" som man egentligen inte behöver eftersom finesserna inte bidrar till säckens bäregenskaper. Gammaldags ramsäckar har stabila bärsystem men vissa moderna varianter är också bemängda med finesser som egentligen inte påverkar bäregenskaperna.

Som jag ser det ska en bra säck vara enkel i designen, men alltid ha ett starkt och styvt bärsystem som tillåter att man bär avslappnat med höfterna (höftbältet är viktigt!) - annars kan man lika gärna ha en påse på ryggen, bärkassar i händerna och använda kotpelaren som bärsystem.

Det är vanskligt att säga vad en säck "får väga". Det går att massproducera en styv och stark ryggsäck som tar upp vikten och lägger den på höfterna, i kvalitetsmaterial som väger ca 2 kilo och ger 60-80 liters kapacitet - om rätt material används. En "custom made" säck kan göras ännu lättare, ner mot 1,2 kg, men kostar därefter...Men det finns också ryggsäckar som har liten volym, svajiga bärsystem och väger 3 kg eller mer...

En välbyggd ryggsäck som passar din rygg känns lättare att bära än en säck som klämmer på axlarna och inte lägger vikten på höfterna, även om den säcken i sig är lättare än den välkonstruerade säcken...men det finns personer som trots detta anser att den lägre vikten på en ramlös säck gör det motiverat att bära med kotpelaren. Själv tillhör jag inte den gruppen...

Enda sättet att bli nöjd är att testa, testa och åter testa. Låt din rygg bestämma och strunta i vad vi tycker :) det är du som ska bära säcken...

//J
 
Priset är ju (som några skriver) oxå en avgörande faktor. Glöm inte att kolla in "utländska" säckar. Hittar du något märke som passar så gör ett svep på E-bay (vet inte om jag är ute och cyklar när det gäller forumsregler nu).

Jag har nyligen köpt två säckar på E-bay och jag fick dem till under 50% av priset säckerna har i Sverige.

Jag vet att E-bay kan vara en osäkerhetsfaktor, helst när det kommer till garantier och leverans. Om du blir intresserad av detta så rekomderar jag skarpt att du endast köper av säljare som har bra rekomendationer (och många) av andra köpare.

Jag tycker för övrigt att priser på friluftsutrustning här i Sverige är i allmänhet alldeles för dyrt.
 
.....
Det är vanskligt att säga vad en säck "får väga". Det går att massproducera en styv och stark ryggsäck som tar upp vikten och lägger den på höfterna, i kvalitetsmaterial som väger ca 2 kilo och ger 60-80 liters kapacitet - om rätt material används. En "custom made" säck kan göras ännu lättare, ner mot 1,2 kg, men kostar därefter...Men det finns också ryggsäckar som har liten volym, svajiga bärsystem och väger 3 kg eller mer...
.....

//J
En liten utvikning, fråga här; vart vänder man sig för att få en "custom made" säck? Jag skulle t.ex väldigt gärna vilja ha en Vulcan, med huvudfack 65 liter och sidofickor på 2 X 7,5 liter, dvs. en Vulcan på 80 liter, inklusive sidofickor.

Kollade för övrigt just in en sprillans vanlig 100-liters Vulcan, strl 3. Den väger 2,5 kg komplett. Min gamla i strl. 4 väger drygt 3 kg. Ryggplattan på nya Vulcanen är väldigt mycket mindre än på min gamla. Jag tycker också väven känns tunnare på den nya. Har inte jämfört med säckarna bredvid varandra, men intrycket var att även sidofickorna var lite annorlunda, kändes lite högre och smalare, men där är jag osäker. Har de ändrat på säcken?

En 80 liter Vulcan, inklusive sidofickor, på max två kg vore drömsäcken för mig. Uppenbart att det går att tillverka en sådan skapelse, då en ny 100-liters väger 2,5 kg.

Raskesven
 
Rond 2 Haglöfs Matrix v Haglöfs sec

Just så Matrix v sec ...

Sec:en är ju i utdöendeförstår jag. Det jag gillar är dess enkelhet, iaf i utseende. Och inte så mycket utanpå'igt. Samt då oxå möjligheten med "magöppning" - och att den är ljus innuti.

Matrix har jag ännu inte kunnat bekanta mig med irl.. Den vrka lika uppbyggd, och i form, som sec, men saknar "magöppning". Fler fack? Är det en fördel - egentligen?! Som jag kan se finns det fästremmar i botten/under för t ex liggunderlag. Det finns inte på sec. Eller har jag missat något?

Andra synpunkter på just dessa två? Om ni kan hålla er ;)

Ja, och användning, allround, skulle jag säga. Vanliga resor, lika mycket som vandring, men mera vandring light, än att ta i så att jag spricker ;)
 
Just så Matrix v sec ...

Sec:en är ju i utdöendeförstår jag. Det jag gillar är dess enkelhet, iaf i utseende. Och inte så mycket utanpå'igt. Samt då oxå möjligheten med "magöppning" - och att den är ljus innuti.

Matrix har jag ännu inte kunnat bekanta mig med irl.. Den vrka lika uppbyggd, och i form, som sec, men saknar "magöppning". Fler fack? Är det en fördel - egentligen?! Som jag kan se finns det fästremmar i botten/under för t ex liggunderlag. Det finns inte på sec. Eller har jag missat något?

Andra synpunkter på just dessa två? Om ni kan hålla er ;)

Ja, och användning, allround, skulle jag säga. Vanliga resor, lika mycket som vandring, men mera vandring light, än att ta i så att jag spricker ;)

Kan bara uttala mig om Matrix:
-ljus insida
-ett utvändigt (ganska rymligt) fack i topplocket samt ett inuti topplocket (det senare med blixtlås, bara åtkomligt när man öppnar topplocket. För värdesaker mm.)
-en stor platt ficka inuti på ryggsidan. För vattenpåse eller annat ganska platt.
-en utvändig platt ficka på framsidan som döljer extra stroppar för utrustning. Dock öppning nertill med (iofs ganska kraftigt) kardborreband. Kan rymma ex. lätt regnställ mm. Jag har extra skosulor där..
-bälgfickor på sidorna nertill för ex. vis vandringsstavar, skidor, fiskespö, en bambuflöjt... :) tja, avlånga saker
-gummicords på framsidan för att fästa ytterliga saker
-bra med fästanordningar runtom utan att säcken blir slafsig.

Tycker säcken i stort ger ett mycket rent intryck. På en del säckar fullständigt svämmar det över av remmar och tingel-tangel.

Personligen gillar jag fickor här & var för att snabbt komma åt pryttlar och annat utan att behöva öppna hela säcken. Sen har du ju förstås åtkomst till stora säcken även från bottenfacket, så detta kompenserar "magöppningen".

Allround? Absolut! Funkar till det du ska ha den till? Helt säkert. Och väger mindre, om jag inte minns fel, än Sec. Men låt magen & ryggen avgöra.
 
Looking for an old friend - Kajsa Norman - Please Read - Please do not delete -Thanks

Hello. I know that this is not the right place for this, BUT I am looking for an old friend of mine, Kajsa Norman. This friend would have been an exchange student in Recife Brazil many years ago. Is this the right person? If so, I am Marie Bennett. Can you email me at LMP0214@YAHOO.COM? It would be great to hear from you. I have been looking for years. Thank you for your help in this matter.

Marie
 
Nå dåså! Jag har precis beställt Haglöfs sec 65l, såldes ut på addnature. Hoppas nu bara att Q modellen sitter lika bra som "den utan Q", men det återstår och se när den kommer. Annars fårjag söka vidare.

Tack för er hjälp här. Det har varit en bra vägledning för en novis som mig!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.