Ryggsäck TILLVERKAD i Europa

Jag vet inte hur det är med ryggsäckar, men generellt så följer konfektionsindustrin med där lönerna är lägst, samtidigt som man kräver en viss grad av utbildning och politisk stabilitet. I Europa så sys det ju en heldel i baltikum, ryssland och andra f.d Sovjetrepubliker (Klättermusen syr väl sina kläder + ryggsäckar i baltikum?). Skor görs det fortfarande endel i södra Europa. Skor och ryggsäckar kräver väl lite mera tekniskt kunnande än att sy kläder dock.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18132
[Ändrat av KLAGER 2003-04-30 kl 07:05]

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ett land vars sko- och konfektionsindustri fortfarande har kvar en hel del tillverkning är Spanien. Vad gäller ryggsáckar sâ kolla med spanska tillverkarna ARTIACH och ALTUS. Jag är inte sáker, men jag skulle tro att deras säckar fortfarande görs i Spanien.

Mvh / Mats

Bach

Enligt en tysk webbsida så verkar det som om irländska Bach tillverkar sina ryggsäckar i Kilkenny. Jag kan dock ingen tyska... ;)

Re: Tragiskt

backpacker; sa:
att inget kan tillverkas här i sverige...

Precis som att det är effektivare att odla kakao och kaffe i varmt klimat så är det också effektivare att producera varor där det är billigast (och då avses inte bara löner utan HELA produktionskostnaden, energi transporter och allt annat). På samma sätt sker det fördelning av industrier och utvinning av naturtillgångar geografiskt inom Sverige. Alternativer, som vi tidigare provat, är att ha skyddstullar, där starka länder kan bestämma sina egna regler. Att sedan endel företag använder barnarbetskraft eller har allmänt odrägliga arbetsförhållanden skall naturligtvis uppmärksammas och brännmärkas.

KLAGER; sa:
Ulf M; sa:
Hur är det med Sacci???

(Hittar bara på deras hemsida att Stridssäck 2000 tillverkas i Vietman)

/Ulf

Med 17 anställda totalt så kan de väl knappast både utveckla, sälja och sy, även om de har något begränsat sortiment!

Vad jag vet så går det till så att Sacci syr mindre serier av sina prylar i Sverige, t ex stridsväst FJS, ryggsäck FJS original mm. Dessutom syr man mindre serier av alla möjliga prylar på uppdrag av andra företag.

När det läggs stororder typ 5000 exemplar av något så vänder man sig till underleverantörer med tillräcklig produktionskapacitet och då blir det länder med etablerad konfektionsindustri t ex Vietnam.

J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips