Ryggsäck + pulka

Jag har en äldre glasfiberpulka som jag skulle vilja använda tillsammans med en mindre ryggsäck, 30-40l. Till pulkan ska man ju egentligen använda en dragsele, men jag tycker att det blir lite för mycket att först ha på sig en sele, och sedan en ryggsäck över det.

Är det någon som kan tipsa mig om bra sätt att fästa pulkans skaklar i ryggsäcken eller i avbärarbältet på lämpligt sätt? Jag skulle också vilja ha tips på en ryggsäck i redan nämnd storlek. Jag har kikat lite på Bergans Alpine Guide 40 som verkar fin, men jag har som sagt inte listat ut hur jag ska fästa skaklarna...

Jag har kört med karbiner ytterst på skaklarna som man kopplar på höftbältet (baktill, i sidorna). Det brukar finnas möjliga fästpunkter på höftbältena, och om det inte gör det sy dit nåt eller knyt. Det kan vara bra att göra ändå, för höftbältet kan slitas en hel del där karbinerna gnager.

En enkel lösning som funkar bra tycker jag.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag gick till en skomakare och bad honom sy fast en D-ögla på var sida av avbärarbältet. Han sa visst, bröt några nålar och svor lite, men fick dit dem. Funkar utmärkt. Det är en arcteryx-säck med mycket bra avbärarbälte. Det är för mig ett stort plus att ha med en 45-literssäck som kan användas till toppturer och dagsutflykter från lägret. Under färd brukar jag ha sovsäcken och annat bulkigt men inte så tungt, så blir det inte så trångt i pulkan. Jag har dragit både stora träpulkor och små barnpulkor med en stor trunk på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips