Ryggsäck + pulka

Jag har en äldre glasfiberpulka som jag skulle vilja använda tillsammans med en mindre ryggsäck, 30-40l. Till pulkan ska man ju egentligen använda en dragsele, men jag tycker att det blir lite för mycket att först ha på sig en sele, och sedan en ryggsäck över det.

Är det någon som kan tipsa mig om bra sätt att fästa pulkans skaklar i ryggsäcken eller i avbärarbältet på lämpligt sätt? Jag skulle också vilja ha tips på en ryggsäck i redan nämnd storlek. Jag har kikat lite på Bergans Alpine Guide 40 som verkar fin, men jag har som sagt inte listat ut hur jag ska fästa skaklarna...

Jag har kört med karbiner ytterst på skaklarna som man kopplar på höftbältet (baktill, i sidorna). Det brukar finnas möjliga fästpunkter på höftbältena, och om det inte gör det sy dit nåt eller knyt. Det kan vara bra att göra ändå, för höftbältet kan slitas en hel del där karbinerna gnager.

En enkel lösning som funkar bra tycker jag.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag gick till en skomakare och bad honom sy fast en D-ögla på var sida av avbärarbältet. Han sa visst, bröt några nålar och svor lite, men fick dit dem. Funkar utmärkt. Det är en arcteryx-säck med mycket bra avbärarbälte. Det är för mig ett stort plus att ha med en 45-literssäck som kan användas till toppturer och dagsutflykter från lägret. Under färd brukar jag ha sovsäcken och annat bulkigt men inte så tungt, så blir det inte så trångt i pulkan. Jag har dragit både stora träpulkor och små barnpulkor med en stor trunk på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips