Ryggsäck med ventilerad rygg, typ Exos 58?

Halloj,
Jag är i färd att byta till ny ryggsäck för vinterstugturer. Min nuvarande säck Arcteryx Naos 45 har förvisso en del vettiga funktioner, men blir oftast knökfull. Eftersom det i grunden är en smal säck så får den också högre tyngdpunkt. Jag tänker att en 50-60L säck med sidofickor skulle vara mer lämplig och då kunna få ned tyngdpunkten något. Jag upplever också att jag ofta får en svettig och kall rygg med min nuvarande säck. Inget jätteproblem för stugturer egentligen, men litet mer njutning på turen är ju inte fel.

Med detta i bakhuvudet är inte steget till en Osprey Exos/Atmos så långt. Dessa säckar har ju en spänd mesh mot ryggen som logiskt sett borde ge litet bättre ventilation. Baksidan av myntet skulle förstås vara att tyngdpunkten kommer längre ut och att drevsnö kan fastna i luftspalten.

Innan jag tar mitt beslut skulle jag gärna vilja höra era erfarenheter av meshventilerade ryggsäckar vid vinterturer.

Har de fungerat för er eller föredrar ni ett mer tajt bärsystem som ex Bergans Helium 55?

//Rickard//
 
Har aldrig använt min på vintern så jag kan inte uttala mig om eventuella snörelaterade nackdelar, men ryggventilationen är mycket bra då det är en, minst sagt, rejäl luftspalt.
När jag vandrar brukar ryggsvetten rinna ner så att byxorna blir blöta. Med exosen händer inte det.

Nackdelen är såklart att säcken blir något mer baktung.
Exos har för övrigt ganska låg tyngdpunkt. Jag skulle beskriva den som päronformad snarare än tubformad.
Den är rymligare än vad man kan tro, även med topplocket bortmonterat.
Rejäl trots sin låga vikt.
De elastiska fickorna på sidorna och där bak kunde ha varit rymligare. Framför allt den där bak. Man rymmer dock ett större yttertält eller ett helt enmanstält i sidorna och får ner regnkläder i det stora där bak.

En bra säck till rimligt pris.
 
Jag har också använt Exos och gillat konceptet. Många genomtänkta detaljer. Faran för bakvikt tycker jag pareras väl genom ramens s-svängda form - ungefär som på gamla suveräna Haglöfs Alaska/Grönland. Jag tyckte i o f s att den gamla modellen med mer slimmade bärremmar och höftbälte var bättre - lättare, samlar mindre fukt, och formar sig smidigare efter kroppen. Men det är personligt- många gillar mer välstoppade bärsystem. Idag skulle jag nog välja Ospreys nyare Levity-säck, som är ännu lättare.

"Gamla" Exos har rätt stormaskiga nät i bl a sidfickorna - nog med risk att de drevar igen i snöfall. "Nya" Exos (och Levity) ser ut att ha tätare mesh, men jag tänker att just sådant vore viktigt att kolla upp. Själva grundkonceptet med mycket utanpå-detaljer kanske inte är optimalt i snöfall (själv använder jag faktiskt kapell; Osprey har lätta och bra modeller, som spänns tvärs över ryggen och sitter tajt).



Dock måste du först fundera på hur tungt du tänkt bära i säcken. Lastöverföringen till höftbältet är rätt "mjuk", vilket börjar kännas kring 12 kg. Jag bär sällan så mycket, men gick ändå över av just den anledningen till Mammut Creon Light, som bygger på samma koncept, men till skillnad från Exos kopplar ner ramen direkt till höftbältet och därmed fixar lastöverföringen på en helt annan nivå. Tyvärr är den största storleken på Creon Light 48 l, men Mammut har fler modeller med nätspänd ram.
 
Senast ändrad:
Har Exos 58 som använts vinterturer. Skulle personligen nog föredragit en vanlig ryggsäck då jag inte upplever så stora problem med dessa. Tycker nätet ger en form så det är svårare att packa säcken vettigt. Skulle gärna ha en variant där man kan justera avståndet. Annars är det en mycket fint säck till ett bra pris
 
Tack för bra input. Vikten brukar landa runt 15 kg för min del. Litet mer i början på turen då vi gärna lyxar till det med god mat och dryck. Överlag blir det litet mer vikt på vinterturen med säkerhetsprylarna, spade, vindsäck och värmebyxor.

Tomas, Det låter intressant att Exos är mer päronformad. Borde bli enklare att få ned tyngdpunkten.

Joanna, Mammut Creon ser ut att ha utgått? Annars ser de säckarna rejäla ut. Just överföringen till höftbältet känns som en central del att få till vid skidanvändning. Min nuvarande säck har en flytande infästning som kanske lämpar sig bättre vid bergsvandring. Vid skidåkning känns en mer stum lösning stadigare. Kanske också en anledning till att jag sneglar på Atmos som verkar ha en riktigt kramande höftbälteslösning. Jag kan leva med litet tyngre säck om viktöverföringen känns bättre.

Det får bli litet utprovning efter nyår.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.