Ryggsäck för 150 dagar

Bra nyheter!

Kollade där jag köpte min rygga, och de har fortfarande Crux AK70 (inte att förväxla med LK70) på väldigt bra rea och i minsta storleken (size 1).

Jag är väldigt nöjd med min, slitstark, stabil och klara tyngre vikter om det blir nödvändigt. Finns recensioner här på utsidan.

120 gbp + frakt borde landa på runt 1300kr. Jag fick min rygga på några dagar.

http://www.itchyfeet.com/bags/trekking_packs_141/crux_ak70_climbing_rucsack.htm
 
Som flera har skrivit: Börja titta på lättpackningstrådarna.

Det finns många amerikaner som vandrar deras långa leder med "ultralätt" packning, ta och läs på hur de gör.

Några saker att fundera över:

Det är väldigt många som klarar sig på under 30 kg (INKLUSIVE mat och kök) för en 1-2 veckors fjällvandring. Behöver du verkligen mer saker med dig än nån som vandrar i fjällen i två veckor?

Du kommer aldrig kunna ha med dig så mycket kläder att du inte behöver tvätta, och om du ändå måste tvätta så kan du kanske tvätta varannan dag?

Kläder som slits kanske kan bytas ut på plats? Eller ska du vandra i vildmarken?

Samma sak med varma kläder. Ska man vandra i både varma och kalla områden är det dumt att släpa de varma kläderna i de varma områdena.
 
Tumregel är MAX 1/3 av din vikt om du inte är väldigt vältränad och envis. Komfortabelt 1/4 av din vikt, där brukar jag ligga nu för tiden (väger 70 kg, bär ungefär 18 kg). Jag har vandrat med en tjej som är 157 cm och väger 45 kg, hon orkade mer än jag i förhållande till sin vikt, tror hon bar 18 kg då. Skulle inte rekommendera dig att bära mer än så, helst mindre. Hur stor ryggsäcken ska vara beror lite på hur fluffigt du packar, men det brukar bli så att ju större ryggsäck desto mer packar du ner. Tror på 50-60 liter.
 
Jag var inne i en affär idag och provade alla ryggsäckar jag kunde hitta. Fastnade extra mycket för Fjällräven helags 50. Den känns lite liten, men den var skön och jag gillade designen med alla fickor och så på den. Är det någon som har erfarenhet av en sån modell? Orkar den/får man plats med tält, sovsäck och kläder? Jag har vägt min packning (som den ser ut i nuläget, det kanske ändras) och den blir 18,2kg.

Annars tyckte jag om den här, som är lite större: Arcteryx Axios 50

Jag missade att fler hade hunnit svara, jag har prövat de modeller ni tipsat om (de som fanns i affären) och var på väg att köpa Ospreyen (ariel).. men den stramade obehagligt över bröstet jämfört med de andra så jag tänkte att eftersom den inte kändes 100 så fick det vara.

Jag bor i göteborg!

Ryggan kommer att hänga på mig i ett halvår då jag vandrar genom japan från söder till norr. Kommer huvudsakligen att bo i tält och vill ta med mig så lite kläder som möjligt. Bra tips om att kolla hur lättviktarna gör, har redan snappat upp lite tips på hur man kan banta ner packningen.
 
Mitt ryggsäckstips är "granite gear vapor trail". Jag fick min för 700kr begagnad här på utsidan, ny kostar den 1600kr typ.

Sen måste jag fråga, hur lyckas du med att packningen väger så mycket?! Mat och vatten? Förklara gärna.

Kolla in på www.fjaderlatt.se innan du sticker iväg.
 
Det är bättre att satsa på en ryggsäck utan fickor. Det kan känns bra o trevligt att kunna organisera sin packning på detta sättet, men det är oflexibelt o lägger till onödigvikt på ryggsäcken.

Satsa på en ryggsäck som är så avskalad som möjligt o skaffa några packpåsar istället.
 
Haglöfs Matrix.
Finns 50, 60 och 70 liter och har gott om inställningsmöjligheter.
Jag har haft 23kg i min 70liters och det var helt OK, några kilo till hade säcken tålt, men inte jag :)
Kostar i din prisklass och är hyfsat lätta men rejält tåliga.
Jag vet att lättpackarna tycker att silnylonpåsar är lika bra, men du ska ju vandra i 150 dagar i sträck skriver du. Då vill man inte stå med revor i ryggsäcken.
Osprey Exos har hustrun, lätt och ganska tålig men inte större än 58 liter och blir obekväm med vikter upp mot 20kg.

Se över din totala viktbudget, några gram sparade här och där ger dig utrymme för en lite tåligare ryggsäck kanske.
Min dotter väger väl som du men är lite längre, hon vill inte gärna ha mer än 15kg på ryggen.
Du kanske ska överväga att ha med dig mindre från början och skicka paket med påfyllningar längs rutten och skicka hem saker som blir onödiga.
Att vara ute i 150 dagar behöver inte betyda så värst mycket mer saker än för 15 dagar, det är slitage du får räkna med och då kan det ju funka med depåer längs vägen.
 
Synd på Ospreyen men Arcteryxen såg fin ut! Och sitter den skönt är det väl bara att köpa den (på öppet köp) och åka hem och provpacka. Om inte allt får plats eller om den inte sitter skönt är det ju bara att lämna tillbaka. 18 kg är på gränsen, men det är bara att testpromenera lite, går det så går det.
 
Mitt ryggsäckstips är "granite gear vapor trail". Jag fick min för 700kr begagnad här på utsidan, ny kostar den 1600kr typ.

Sen måste jag fråga, hur lyckas du med att packningen väger så mycket?! Mat och vatten? Förklara gärna.

Kolla in på www.fjaderlatt.se innan du sticker iväg.
Jag ska absolut tänka om angående packningen. Jag vill inte ta med mig mer än absolut nödvändigt. Men min resebudget när jag väl är i Japan (exklusive flyg dvs) är minimal så jag kommer inte ha råd ens med hostels mer än någon natt i månaden. Alla pengar kommer gå till mat och eventuella reparationer/olyckor och nödköp.

Tack så mycket för att du påminner mig om att det är möjligt att packa lättare, jag behöver verkligen banta ner ryggan.

Synd på Ospreyen men Arcteryxen såg fin ut! Och sitter den skönt är det väl bara att köpa den (på öppet köp) och åka hem och provpacka. Om inte allt får plats eller om den inte sitter skönt är det ju bara att lämna tillbaka. 18 kg är på gränsen, men det är bara att testpromenera lite, går det så går det.
Ospreyen var riktigt fin och praktisk, men den satt som sagt riktigt obekvämt på mig.. den var alldeles för stor och tryckte på fel ställen på kroppen. Arcteryxen köpte jag faktiskt med mig hem, då det är öppet köp! Är väldigt nöjd med hur den känns och hur den är designad. Vikten hamnar högre upp på ryggen och inte nere i svanken.. Den är riktigt bra faktiskt!

Jag hade kunnat riva kvittot i tu om jag bara kunde utesluta att fjällräven helags 50 är bättre för mig och mitt ändamål. Dvs überlätt packning, slittålig väska och tillräckligt stor. Arcteryxen är annars perfekt, jag spatserar runt med den här hemma i området. Den är lassad med 20kg för att träna att gå med den och det funkar bra! Men fjällräven ryggsäcken är mindre och det känns som att ju större säck man har desto mer onödiga saker plockar man med sig för att fylla den. Samtidigt är jag väldigt mån om att tältet ska få plats. Vad tror ni om helags 50? För- nackdelar eller bara helt fel för mig?
 
Excel hoppas jag du har tillgång till. Se över din utrustning, väg och bokför allt på gramnogrann köksvåg.
Ruta en flyttlåda på insidan i dm stora rutor, provpacka i den, då vet du exakt hur många liter din packning fyller.
Se till att det du medför verkligen fyller minst två och helst tre funktioner. Allt bra att ha och har ändå plats till bör du väga, inte bara viktmässigt utan även mentalt.
Eftersom flera här på listen kommit ner till 10-12kg packningsvikt borde även du sträva däråt. Lägre än så gör att priset ofta brukar rusa i höjden. Men är man gripen av en galenskap är det lätt att den försvåras, även om varje hekto du tar bort på ryggen gör att du kan gå längre och snabbare.
Med 35 kg på ryggen borde du bli helt statisk. Pröva inte!
Ryggsäck har inget extra bara ett hål samt axelremmar och midjebälte. Endast lätta grejor som liggunderlag kan få åka utanpå. Snölåset i ryggsäcken brukar ego för rastkläder och dagens mat. Med stor matsäck i bular det lite.
För rymliga ryggsäckar tenderar att fyllas, se lådor och garderober som varnande exempel.
Grundregegln 3 för 3 är en klok start.
go tur
 
Arcteryx Axios 50, är ett mycket bra val. Vad har du tänkt dig för ytterskal, kängor och sovsäck?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.