Ryggsäck för 150 dagar

Jag vill lägga in en brasklapp och undrar om du verkligen ska köpa en lättviktarryggsäck när du ska vara borta i månader och kanske bära tungt (eller gick det från 30 kg till max 13 kg nu sedan tråden startade?). Jag har precis reklamerat en Fjällräven Kajka på 100 liter och anser att den inte klarat vikter kring och strax över 30 kg, tyget har slitits sönder på vitala ställen (avvaktar FJs respons). En vandrarkompis ska reklamera en Norröna Nansen 100 liter då söm och tyg gått sönder på samma ställe på andra säcken nu. Han fick direkt en ny förra gången. Vi båda har kört några veckoturer under 2 års tid så det är inte några månaders kånkande och eventuellt flygande som du kommer att göra på kort tid. Jag tycker att du kanske ska kolla in säckar med lite grövre väv som bevisligen pallar tung vikt. Inte kul om t.ex. en axelrem släpper eller en dragkedja går sönder även om det går att laga. Du kommer ju att ha svårt att reklamera på resande fot.

Jag har lyckats banta ner packningen och prioritera om! Tog en packlista som jag hittade hos nån slumpmässig (materialistisk) bloggare som inspirerade mig. Inser att han hade med sig 80% överflöd, men det tänkte jag inte på då. Nu när jag läst, satt mig in i och fått större förståelse för att resa med livet i en väska så kommer jag fram till att 30kg är löjligt med tanke på att det är mer än hälften av min vikt! Vägde 48,7 imorse, har nog tränat lite för hårt och ätit lite för dåligt även om jag verkligen kämpat. Kan ju inte bära mig själv på ryggen i flera månader ;)

Det blir:
Eldstål
Rep
Tjockt snöre
Spork
Fiskelina, krokar
En jaktkniv (inte för jakt, men för allt möjligt som ska skäras av o liknande)
Kokkärl
Första förband (gasbinda, kompresser, sprit tex)
Kåsa, Vattenflaska
Salt
Poncho + regnbyxor
Underställ
Pass och viktiga papper
Strumpor

Det som väger mest är bo/sova saker. Dvs tält, liggunderlag och sovsäck

Kläder har jag på kroppen
Klocka+kompass runt armen
Karta i fickan
Stavar i handen
Kamera hänger utanför om den inte får rum i väskan

G4 kommer att hålla inga problem och det är väl bara bra om hon hamnar på ca 13kg istället för 30kg.
Precis min tanke! :) vad bra.
Golite jam 2 vore också något men med tanke på att den är omöjlig att få tag i (verkar det som) är G4:an den enda ryggan som verkar passa för ändamålet!
 
Jaktkniv? ta en mora istället( rostfritt blad), vet inte vad för knivlagar dom har där men ju mindre "mordisk" kniven ser ut desto bättre
Apropå G4:an , har själv ingen erfarenhet av den men har sett att den har fått bra betyg av många som har använt den mycket.
 
Jag ser att hon tänkt bära lättare men om det sen blir 17 kg i en 13 kg säck i kombination med 150 dagar, motsvarande 10-12 års fjällvandrande för normalpersonen, och flygfrakt så tycker jag att det är idé att tänka till. Jag tänker mig mer military grade ryggsäck, inte dyrt men troligen tyngre, som bevisligen håller. Både jag och min vandrarkompis råkade ut för en svag punkt i konstruktionen och jag var tveksam till bärsystemet redan vid köp men hoppades att det skulle funka. Kollar jag på tyget på G4 så är jag mer tveksam än vad du är tvärsäker på att den håller att användas varje dag i ett halvår. Utan att veta så ser Crux säckar mer förtroendeingivande ut på bild i alla fall.

G4 kommer att hålla inga problem och det är väl bara bra om hon hamnar på ca 13kg istället för 30kg.
Tjockt tyg verkar ju inte hålla speciellt bra, Niklaz har ju i princip bevisat det ;)
 
Hög egnvikt på ryggsäcken är ingen garati att de håller bättre än en lätt. Flest haverier har jag sett på LK70, en av de allra tyngsta.
Men uppenbart kan alla ryggsäckar haverera. Säcknål och tandtråd fixar det i fält. Kiltnålar kan fixa probblemen temporärt.
13 kg börjar likna något, grattulerar. Sax är mycket praktiskt ute på tur, en CH fällkniv med stortblad, fil, sax och korkskruv, tandsticka och pincett i en av skollorna ser betydligt mindre våldsam ut och fungerar väl även om man måste skära smörgås runt om.
go tur
 
Nu blir jag missuppfattad för andra gången. Min tes är att en grövre väv och en beprövad säck bör rimligen stoppa mer vad gäller misshandel på flyg och vanligt slitage om den ska användas dagligen i ett halvår. Min Kajka gick dock sönder ändå pga att kraften koncentrerats till ett par punkter/sömmar samt att jag burit ca 30-32 kg vid de tillfällena (jakt med basläger och 7 kg bara i vapen och ammunition). Har ca 18-22 kg på rena vandringsturer, inkl. fiskespö, så jag är ingen lättpackare direkt.

När det börjar likna silnylon i tygerna blir jag klart tveksam till vardagligt abuse under lång tid. Att de håller för 1-2 veckors fjällvandring per år under flera år tvivlar jag inte alls på. När man skriver att en säck använts "ett par år utan att gå sönder" så kan det ju innebära så lite som kanske 8-10 dagar totalt per år.
 
Lagsats är för övrigt bra tips. Jag har alltid med extra stark polyestersytråd, en fingerborg, några synålar, ett par buntband, paracord lina (används som torklina och tarplina men kan funka till reparation, spjäla ben, skosnöre, surra ihop ved att bära till läger m.m.), lagsats till liggunderlag och en bit silvertejp. Har nog glömt något.
 
Om en säck rekommenderas ha max 13kg last betyder bara att bärkomforten bibehålls det har inget med hållbarheten att göra.
Finns flera i USA som har använt denna säck vid sk thru hike, vissa har varit ute mer än 150 dagar så nog håller den.
Då det gäller fly så är risken störst att remmar fastnar det löser man med genom att skaffa en påse i lämplig väv som rymmer säcken.

Någon for av lagningsmatriel är alltid att föredra vid så här långa resor.
 
Jag vet att de tillverkare som anger vikt menar bärkomfort med respektive bärsystem. Varför gör man inte sjösäckar i silnylon? Jag tror att det är för att den ska klara wear and tear. Hoppas i alla fall att min tvekan om att lätt och billigt kanske inte blir 100% gick fram. Förresten så har ju Arcteryx fina säckar som inte är så himla tunna i väven som GoLite m.fl. Nu ska jag sukta efter ripjaktpremiär och två veckor på fjället 25 augusti :)

Om en säck rekommenderas ha max 13kg last betyder bara att bärkomforten bibehålls det har inget med hållbarheten att göra.
 
Jag vet att de tillverkare som anger vikt menar bärkomfort med respektive bärsystem. Varför gör man inte sjösäckar i silnylon? Jag tror att det är för att den ska klara wear and tear. Hoppas i alla fall att min tvekan om att lätt och billigt kanske inte blir 100% gick fram. Förresten så har ju Arcteryx fina säckar som inte är så himla tunna i väven som GoLite m.fl. Nu ska jag sukta efter ripjaktpremiär och två veckor på fjället 25 augusti :)

Hoppas att du "träffar" några ripor ;)
 
Har nog bestämt mig nu, efter flera tusen minuters funderande. Gossamer Gear G4l
Väger mindre än 500g och kostar under 1000-lappen! Den tål ca 13kg packning. Helt perfekt, ska jag slå till?

Nja, skulle jag säga. Resor sliter mycket på säcken. Jag har en Gossamer gear mariposa plus och den är jag mycket nöjd med, den har varit med om mycket. Den har starkare tyg och är sannolikt bekvämare att bära pga ramen. Gorillan är ännu starkare, men kanske lite för liten. 13 kg är G4-säcken tål, men jag skulle gissa att den nog inte är särskilt bekväm över 10kg.

I ditt läge hade jag nog ändå gått på en granite gear vapor trail, eller Golite jam eller pinnacle. Men om du inte kan testa säcken innan du köper så tycker jag kanske att du ska ta en säck du testat snarare än den teoretiskt bästa.
 
I ditt läge hade jag nog ändå gått på en granite gear vapor trail, eller Golite jam eller pinnacle. Men om du inte kan testa säcken innan du köper så tycker jag kanske att du ska ta en säck du testat snarare än den teoretiskt bästa.

Vapor trail är en bra säck. Jag har alpinmodellen av denna, vilken är ännu lite slitstarkare men såklart också aningen tyngre. Väger in på strax under 1,4 kg. Då den är helt toppmatad kanske det kan vara till nackdel vid resa där man lite då och då vill komma åt olika delar av säcken men som jag använder den så gillar jag rullstängningen. Den enda detaljen jag till en början tyckte verkade vara en svaghet är fästena för isyxor men efter att ha använt dessa för mina stavar så visade dom sig faktiskt vara helt okej.
 
Enkelt och hållbart = rätt

Själv skulle jag aldrig i livet ge mig iväg på långresa med något som ens var i närheten av silnylon. Reste i Kina i sex månader för många år sen och hade en gammal grön militärsäck med väv liknande den i sjömanssäckar. Katastrof om säcken skulle rivas upp när man slänger upp den på ett lastbilsflak, släpar den i asfalten och så vidare. Vandrar du hela tiden på leder kan det visserligen vara annorlunda eftersom säcken mest är på ryggen.
Själv skulle jag aldrig köpa en ryggsäck med blixtlås och massa fickor och liknande. Exped har några rejäla säckar. Om jag vore du skulle jag köpa Klättermusen Gungner 50L. Kostar ca 1900kr. Väger 1,9 kg. Jädrigt mycket mer hållbar än UL slitochsläng. Dessutom passande Japansk i formspråket :)
 

Bilagor

  • gungner_front_darkgreen.jpeg
    gungner_front_darkgreen.jpeg
    75.3 KB · Visningar: 732
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.