Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer.

Har en 70-liters GoLite Jam, som väger fantastiska 800 gram. Har fjällvandrat och bestigit Kåtotjåkka med den. Hade från början cirka 20 kg i den, och det gick hur bra som helst. Man måste bara planera packningen i säcken noga. Tidigare hade jag en Haglöfs som tom vägde 3500 gram. Efter lite nyinköp - bl.a. GoLite Jam och ett tält från Helsport (Ringstind Superlight) på 900 gram, kom jag med sovsäck, tält och rygga ner under 3000 gram. Lycka! Du kan bese utrustningen i ett av de första kapitlen från min vandringsstory från 2014: http://www.sonoloco.com/lapland2014/2014a.html

PS. Tyvärr har GoLite gått i konkurs, men grabbarna som drev företaget håller på att starta ett nytt med samma mål; att skapa lätta, starka friluftsprodukter. DS.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Som ni som vintercampat vet fyller vintersovsäcken och förstärkningskläderna rejält.

Min sommarsäck är på 55l och min vintersäck är på 85 liter av just det skälet. Utan fotogrejor skulle jag få ner det hela i en 40 liters sommarsäck, medan volymen på vintergjejorna består.

Min vintersäck har ram för det minskar svettningen på ryggen, har prövat ramlöst och återgått.

go tur

Det har du minsann rätt i. Men finns det någon säck som är större än 60l och ändå har låg vikt? Sovsäcken tar ju upp endel som du säger, är det en dödssynd att ha den utanpå säcken i vattentät kompressionssäck eller ska man helt enkelt skaffa sig en nog stor ryggsäck? :)

Visst kan man ha sovutrustningen sovsäck, lakan och sovplagg i en vättentät korv under ryggsäcken, förutsatt att den inte slår i och värmer baken.
Mest skyddat blir ju det paketet i botten av sovsäcken och min vintersäck fyller rejält.

På loppis brukar rymliga säckar dyka upp och sen finns det ju en begagnadmarknad oxså.

go tur

Det har du minsann rätt i. Men finns det någon säck som är större än 60l och ändå har låg vikt? Sovsäcken tar ju upp endel som du säger, är det en dödssynd att ha den utanpå säcken i vattentät kompressionssäck eller ska man helt enkelt skaffa sig en nog stor ryggsäck? :)

Hyperlite Mountain Gear har 70 Liters säckar under och få gram över kilot beroende på modell, Mountain Lauriel Designs Ark är också lika stor och ännu lättare.
Osprey Kestrel är på 68 L, den väger dock närmare 2 kg, det är inte så lätt längre.

Sovsäcken utanpå i packsäck går ju, antingen under eller på toppen av säcken, men det är skönt med extra vattenbarriärer runt sovsäcken, speciellt om man har en dunsäck. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips