Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround

Hej allesammans!

Jag är på jakt efter en allroundsäck på 30-40l för turer på långfärdsskridskor men min tanke är att den ska med på dagsturer å stugturer under den andra delen av året.
Bor i en stad där jag saknar möjlighet att prova säckarna så jag ska beställa hem å prova men ni kanske har åsikter på säckarna jag kollat ut eller tom tips på några jag har missat.
Jag är rätt lång(191) och ganska smal så jag är ute efter en rätt så smal säck som inte är i vägen för armarna när jag åker skridskor eller skidor(mestadels utför)

Lundhags exa 40
+ långsmal
+ fästordning för kastlina
+ justerbart bärsystem
- ?

Lundhags wero 35wp
+vattentät
- ?

Klättermusen gugner 40 2.0
+ slitstark
+ justerbart bärsystem
- ?
* eller är ratatosk ett smartare val?

Arcteryx Kea 37
+ långsmal
+ lättare än dom andra
+ finns i Tall
+ kängurufickan
- ?
* även kollat lite på nozone 35
* jag har haft bora 80 och nu har jag altra65 och jag är sjukt nöjd med Arcteryxs säckarna! Dom sitter perfekt på mig

Väldigt tacksam för synpunkter och egna erfarenheter

Mvh
Matthias
 
Osprey gör väldigt bra ryggsäckar, smala, lätta, smarta finesser, rygglängdinställning. Använder själv en talon 33 för skridskoturer men ibland känns det på gränsen till för liten även om det fungerar.
 
Samma här, har Orsprey Manta 28 och Atmos 35. Sitter riktigt bra med massa finesser, samt att vi inte blir svettig i ryggen som de flesta ryggar ger.

28 liter är på gränsen till men minimal packning gäller jämfört med 35 liter.

Nackdelen är väl att den inte är vattentätt, men så är det väl med alla andra ryggar. Använder Osprey för den anledningen när man plurrar. Eftersom jag har dem med stålramar så får man inte den blöta väven i ryggan och därmed slipper en konstant blöt och kall rygg. Rinner lite vid häcken. Men sånt kan lösas med lite plastpåsar eller en bra membranjacka.

Mina egna preferenser...
 
Jag skulle prioritera en ryggsäck med en bra ficka för kastlinan och fäste för grenband. Grenbandet i sin tur förutsätter nog en midjerem.

Fäste för grenband kan du i och för sig be en skomakare sy fast på vilken ryggsäck som helst, se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65110

En bra ficka för kastlinan kan nog bli knivigare på en del ryggsäckar. Att bara klämma in kastlinan under ryggsäckens lock eller dra fast den med ryggsäckens kompressionsremmar är jag tveksam till. Jag tror det kan bli trassligt att få fram den när man ligger i vattnet.

Lycka till, Klas
 
Jag är inne på 3e säsongen med en Lundhags Moon. Kanon-nöjd, möjligen hade jag föredragit att kunna ha kastlinan på toppen istället för sidan. Modellen har väl utgått och delvis ersatts av Gero WP. Förutom att den/de är vattentäta och sitter väldigt bra (går att sänka ner den för skridsko) så är en annan klar fördel att den är såpass lätt. Finns liksom ingen anledning att ryggan ska väga mycket mer än kilot om man bara har med ombyte och fika plus diverse småplock.
 
Lundhags Gero 35

Har tidigare kört Blidö
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=4690


Lundhags
+ Lätt
+ Sitter bra
+ Plurrövade med den och det kändes ok flytläge
+ Rymmer bra. Inga problem att lassa ned blöta kläder efter purr

+- Midjebältet sådär

- Inte löst drickabiten hade förut slang borde gå att fixa vet ej hur
- Blidö säcken har fickor där man stoppar kastlinan. Gero har spännband som jag en gång då vi skulle testkasta dragit åt lite för hört så det var svårt att ta fram linan
 
Tusen tack för alla svar.. jag var iväg och lyckades känna och prova på lundhagssäckarna. Exa var riktigt fin, och som ni var inne på så hade den grenremmar. Satt bra gjorde den också, fast 40l kändes i överkant till stor.

Osprey säckrna ser riktigt intressanta ut!

Jag tycker lösningen du har på grenremmen ser bra ut Klasy! Tack för tipset!

Tyvärr blev det mildväder nu så vi får se om det blir någon åkning eller inte :-/
 
Tusen tack för alla svar.. jag var iväg och lyckades känna och prova på lundhagssäckarna. Exa var riktigt fin, och som ni var inne på så hade den grenremmar. Satt bra gjorde den också, fast 40l kändes i överkant till stor.

Jag har själv en säck på 35 liter. När jag packat den med komplett ombyte (vattentätt packat), en komprimerad dunjacka för kalla raster och matsäck inklusive en liten termos är den i stort sett full. Så jag skulle säga att 40 liter vore perfekt, för mig i varje fall.

Vänliga hälsningar, Klas
 
Förutom att den är vattentät, samt förberedd för secura, vad är det som gör den så bra?
Vilka säckar har du haft innan?

Från början en tjeckisk säck av gammaldags päronmodell för att få med allt som inte bara jag utan även hustrun och 2 till 3 söner kunde komma att behöva därute. Man var ung, ambitiös och stark då. Numera bara ambitiös!
När vi alla hade egen säck gick jag över till en 50 l Fjällräven Nepal ramsäck. Modifierades/moderniserades efter behov under åren. Den fick hänga med i många år mest beroende på att den var förvåndsvärt lätt, vilket jag värderar mycket högt men också för att jag inte hittade någon bättre. Tittade alltid runt efter ett alternativ bland både speciella skridskosäckar - (alldeles för stora och tunga) och bland andra säckar för modifiering. För några sedan hittade jag en jättebillig och jättelätt säck som jag, mest på skoj, fixade till efter behov. En nackdel dock - dålig kvalitet. När så jag fick ögonen på Geron dröjde det inte länge förrän både hustrun och jag hade varsin.

Bra: Lätt i sig; dessutom behövs ingen vattentät inre påse (än så länge).
Formatet och anpassning till kroppen - sitter som gjuten, lågt och fint.
Snygg helt enkelt - inte en massa påsar och allsköns bråte i form av band och snoddar som hänger och slänger.
Den stora fickan, i form av en "kängurupung", på baksidan. Har ersatt dess spännrem med gummirep. Här har vi grillorna under transport. Fickan har t.o.m. ett dräneringshål. Attention to detail! Fiffig resårlösning för att ta hand om spännremsöverskott om man inte vill kapa remmarna. En liten överraskning - en näpen och fungerande liten visselpipa i bröstremmen. Man har tänkt till uppe i Järpen!
Höftbältet - kan tas bort helt (då blir säcken ännu lättare) eller hissas upp/ner. Själv har jag sänkt ned den för att skydda höfterna.
Dåligt: Ingenting, än så länge.

Allmänt: Vi har hängt våra modifierade Lundhagslinor snett över ryggen ovanför säcken på sådant sätt att linpåsen är åtkomlig med endera handen oavsett man står på isen eller om den är upplyft då man ligger i vak. Inget färdigt köpesystem alltså. A propos att ligga i vattnet: Säcken är en otrolig flytkork! Grenbandet måste hänga löst annars trycker säcken ner huvudet i vattnet. Dubbar och kamera hänger i bärremmarna. GPS:en i höger spännrem till höftbältet.

OBS - Jag har ingen ekonomisk vinning av att tala väl om denna säck. En klubbkamrat mest känd för att arrangera ett stort skridskolopp på Mälaren gillar verkligen sin Gero.
 
Jag glömde helt bort att kommentera rullstängningen, en typ av stängning som jag har goda erfarenheter av i paddlarsammanhang.

Säcken är väldigt flexibel utrymmesmässigt i och med att man kan rulla mer eller mindre. Jag provbadade i somras och kunde konstatera att med varsam rullning var säcken helt tät, även den lilla blixtlåsfickan längst bak. Med den enorma lyftkraft säcken har, är det knappast troligt att stängningen ens kommer under vatten vid ett normalplurr. Jag tror däremot att att man gör klokt i att rulla omsorgsfullt och varsamt för att i görligaste mån undvika att få skarpa veck hårt rullade i materialet för minsta möjliga slitage. Fyra lösa rullvarv räcker för oss. När jag lindat två lösa varv brukar jag pressa ur överskottsluft ur säcken och släta till duken innan jag rullar 2 varv ytterligare. Snyggare och mindre baksug i motvind.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
Fjärdebrunn Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter? Långfärdskridsko 86
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Jazzy Himla roligt med långfärdsskridskor. Långfärdskridsko 42
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Waxon Billiga långfärdsskridskor, finns de inte längre? Långfärdskridsko 12
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
joask202 Läderpjäxor - realistiska tåveck? Långfärdskridsko 1
Anders.. Långfärdsskridskor för barn Långfärdskridsko 5
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
UteMats Slipa långfärdsskridskor själv Långfärdskridsko 11
tango vad händer om långfärdsskridskor slipas fel? Långfärdskridsko 6
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
PeterPilot Storskor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 5
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
tomaski Långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
hannulan Bok om långfärdsskridskor m lite tekniktips Långfärdskridsko 2
Siernan Hyra långfärdsskridskor i Göteborg Långfärdskridsko 3
thureb Håller plastprofil på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
bsoderbergh Kamera och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Rendalen Höjd på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.