Rutt från padjelantaleden (Darreluoppal) till Álggavágge

Lite tips då om Sarvesvagge,du kan nog inte få för mycket av det vad det verkar.

Om du ska vidare upp i Neitarieppvagge går du på norra sidan av Sarvesvagge. Det finns väl upptrampade stigar på båda sidor om jokken. Mynningen mot ’Padjelantahållet’ innehåller en massa fornlämningar av gamla kåtatomter, förvaringsgropar och annat spännande. Alla de större Sarekdalarnas mynning mot väster innehåller detta. Det har gjorts betydande dokumentation om utgrävningarna. Sarek var tidigare en slags genomfartsled för samerna och deras renar, innan det blev en ’Äventyrs och friluftspark för behövande storstadsmänniskor’. Innan det, var den en Nationalpark och levde ett tämligen okänt liv. Sedan kom turismen! På det följde vandringstipsen.

Undvik som sagt sankmarken vid mynningen. Annars finns det väldigt vackra blomsterängar lite högre upp på norra sidan av dalen. Där finns fina tältplatser. Som jag förstått det som, ska du upp i Neitarieppvagge, du svänger då upp och går på den östra sidan av dalen som sagts ovan här av annat inlägg. Det brukar ligga lite snö i passet, sedan går du på skrå ned i Alkavagge. Det är lite videris där, på södra sidan.Du kan gott gå om du önskar på södra sidan om sjön. Det finns stig där.

Om du inte går upp i Neitarieppvagge så får du fortsätta Sarvesvagge fram, då stöter du på en rad valmöjligheter. Det ska jag inte gå in på här.

Som sagt lycka till. Ta det försiktigt och du vadar och går själv.

Andra kommer säkert känna sig manade att fylla på med ytterligare tips, på så vis slipper du köpa guidebok.

Kan tillägga att jag kommer starta min vandring i kvikkjokk den 3e juli om allt går som planerat. Smått orolig om det är för tidigt
Jo i år kommer den 3:e Juli vara tidigt. Kollar man senaste ganska molnfria dagen på https://browser.dataspace.copernicus.eu/, vilket var den 27:e Juni, ser man hur mycket snö det är kvar. Och det är mycket!

Så personligen hade jag nog strukit alternativ 2. Nu är det iofs en sydsluttning, så det kan vara snöfritt, men det räcker med att det finns ett snöfält kvar så kommer det krävas stegjärn för att ta sig upp på ett säkert sätt.

Jag hade dessutom varit noga med att hamna på rätt sida av alla lite större vad där det är möjligt. Hellre lite krångligare vandring än att tvingas till ett väl utmanande vad.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tackar igen för alla tips och tankar. Tänkte återkoppla här och säga att jag nu genomfört rutten och det blev rutt 1. Det var som många påpekade mycket snö kvar, men det fungerade bra ändå. En fantastisk vandring i Sarek igen. Sist jag gick i Sarek så var det sista veckan i augusti så det här var en helt annan upplevelse vilket var jättekul.

Bilden är från Niejdariehpvágge
1752260169352.png

Snygg bild och jösses vad mycket snö det är kvar där uppe. Men då är det fortfarande inte ens meteorologisk vår i de högre områdena i Sarek…

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips