"Runt Vättern"

Hej,

Någon som cyklat sträckan Karlsborg - Motala? Nu menar kag leden i rubriken och inte den vanliga på stora vägarna 49 och 50.

Bra led? Boende? Hur mycket längre blir det? (den "vanliga" vägen är ju 110km) Andra tips?

Karlsborg - Motala.
På vätterns västra sida får du följa vägen upp till askersund, om du inte vill cykla runt tiveden. Det finns en grusväg en bit upp från karlsborg men den är inte värd att satsa på. På den östra sidan finns mer vägar att välja på. Jag skulle ha valt att följa vätterrundans sträckning.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Vintertid finns det ibland en kortare rutt. Att cykla grusväg med packning är sällan en njutning om man inte är ute efter att vara närmast vattnet.

Omberg

Jag skulle cykla det västligaste vägvalet. Utsikten förbi Omberg är enastående. Att cykla med packning på grusväg är inga bekymmer om man har en hoj som tar däck i bredden 37 mm. Jag kör mycket grus med packning på min Batavus M'Prove med däck i dimensionen 37x622.

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!
Det är väl rimligt att länka till en bild som visar var leden går på ett ungefär:

http://www.skaraborgsleder.se/cykling/se_cykling__runt_vattern.html

Det är alltså Karlsborg-Undenäs-Tived-Askersund-Åmmeberg-Zinkgruvan-Godegård-Nykyrka-Motala som är den ungefärliga rutten. Om jag minns rätt är det asfalt eller oljegrus från Karlsborg hela vägen upp till Zinkgruvan och sedan ett parti grus på vägen till Godegård. Därefter är jag inte helt hundra men tycker mig minnas att det är företrädesvis asfalt-oljegrus hela vägen ner till Motala.

Väg 49 och 50 är båda mycket tungt trafikerade och kan inte vara roligt att cykla där. Vissa bitar är ju dessutom 2+1 med vajerräcken och därmed ont om vägren för cyklister.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.