"Runt Vättern"

Hej,

Någon som cyklat sträckan Karlsborg - Motala? Nu menar kag leden i rubriken och inte den vanliga på stora vägarna 49 och 50.

Bra led? Boende? Hur mycket längre blir det? (den "vanliga" vägen är ju 110km) Andra tips?

Karlsborg - Motala.
På vätterns västra sida får du följa vägen upp till askersund, om du inte vill cykla runt tiveden. Det finns en grusväg en bit upp från karlsborg men den är inte värd att satsa på. På den östra sidan finns mer vägar att välja på. Jag skulle ha valt att följa vätterrundans sträckning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vintertid finns det ibland en kortare rutt. Att cykla grusväg med packning är sällan en njutning om man inte är ute efter att vara närmast vattnet.

Omberg

Jag skulle cykla det västligaste vägvalet. Utsikten förbi Omberg är enastående. Att cykla med packning på grusväg är inga bekymmer om man har en hoj som tar däck i bredden 37 mm. Jag kör mycket grus med packning på min Batavus M'Prove med däck i dimensionen 37x622.

Det är väl rimligt att länka till en bild som visar var leden går på ett ungefär:

http://www.skaraborgsleder.se/cykling/se_cykling__runt_vattern.html

Det är alltså Karlsborg-Undenäs-Tived-Askersund-Åmmeberg-Zinkgruvan-Godegård-Nykyrka-Motala som är den ungefärliga rutten. Om jag minns rätt är det asfalt eller oljegrus från Karlsborg hela vägen upp till Zinkgruvan och sedan ett parti grus på vägen till Godegård. Därefter är jag inte helt hundra men tycker mig minnas att det är företrädesvis asfalt-oljegrus hela vägen ner till Motala.

Väg 49 och 50 är båda mycket tungt trafikerade och kan inte vara roligt att cykla där. Vissa bitar är ju dessutom 2+1 med vajerräcken och därmed ont om vägren för cyklister.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips