Rundtur 3 dagar Lunndörrsfjällen

Vi vill gärna andra i Lunndörrsfjällen med två-tre tältnätter. Tänker oss att starta i Tossåsen och komma tillbaka dit. Har ni tips på bra rutter?

Vi vill gärna andra i Lunndörrsfjällen med två-tre tältnätter. Tänker oss att starta i Tossåsen och komma tillbaka dit. Har ni tips på bra rutter?
Ifall ni enbart har tänkt gå led så är väl Tossåsen-Lunndörrsstugorna-tåssåsen det enda alternativet. Där har jag inte gått, men skulle gärna vilja se det. Men jag utgår ifrån att även vandring utanför led är aktuellt.

Nu vet jag inte hur långt ni går varje dag, men min första tur i Lunndörrsfjällen var tåssåsen-Lillunndörren-Tronndalen-Tåssåsen (gå tillbaka genom rensnävsskalet snarare än i skogen). Det kanske blir för lång sträcka med två nätter dock, och då är det rimligare att gå tillbaka igenom Storådörren än Tronndalen, det blir kortare sträcka. Men Tronndalen är enligt mig roligare och vackrare än Storådörren (vilken du ändå kommer att se från bägge håll)

Ett alternativ till att starta i Tossåsen skulle kunna vara att åka några mil extra och starta vid parkeringen strax nedanför Nordsätern. Därifrån kan ni gå upp till gråsjön, ner i dalen, över gråsjöberget strax nedanför topp 1426 och tillbaka igenom Tronndalen.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Eftersom jag vet att det finns många inlägg i diskussionsforum och bloggar om vandringar i Lunndörrsfjällen här på Utsidan har jag inväntat påpekanden om dessa. Men, alltså, sök här på Utsidan.
Min enda vandring i området gick enligt bifogade bild (i medsols riktning). Mycket fin runda enligt mig. Tre tätnätter.

Bilagor

• rutt lunndörren.JPG
    rutt lunndörren.JPG
    69.6 KB · Visningar: 135
Tack för era svar! Jo det blir en del oledat, men som jag förstått så ska området inte vara så svårt att navigera i. Jag har också lyckats söka runt i forumet och hittat flera trådar - stort tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips