Rumänien runt

Hej..Jag planerar en cykeltur från Budapest till Belgrad 4 veckor i maj och ta vägen förbi Rumänien (se karta).
http://maps.google.se/maps/ms?msa=0&msid=201482566085411994715.00049996bab92902cd879&z=7
Är det någon av er som varit i dom trakterna..har alternativa vägval..går det bra att vildcampa..hur är vädret i maj månad? En kompis tyckte självklart att jag skulle cykla Budapest-Istanbul??

Tar tacksamt emot kommentarer och förslag.

Peter

Det råder cykelförbud på den vägen som du har valt i Ungern...

Jag skulle ha valt att cykla lite längre norrut och på så sätt även få med en del av Ukraina och Moldavien. Är det någon speciell anledning att du vill till Rumänien?

Vägen i norra Rumänien är vacker och ganska kuperad. Har cyklat en del av den i september.

/Stellan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det råder cykelförbud på den vägen som du har valt i Ungern...

Jag skulle ha valt att cykla lite längre norrut och på så sätt även få med en del av Ukraina och Moldavien. Är det någon speciell anledning att du vill till Rumänien?

Vägen i norra Rumänien är vacker och ganska kuperad. Har cyklat en del av den i september.

/Stellan

Tack för info om cykelförbudet..Har hört en del om argsinta hundar åså;)..Nej..Har tänkt budgetflyga med wizzair till Budapest och hem från Belgrad och så har jag väl läst om någon/några som cyklat i Rumänien och gillat landet..men har inte spikat någonting..hade också fundering på Budapest-Odessa..men har inte koll på flyg därifrån och hem..har ju ledigt hela Maj månad..så det blir ju inte någon längre tur.

Peter

Tack för info om cykelförbudet..Har hört en del om argsinta hundar åså;)..Nej..Har tänkt budgetflyga med wizzair till Budapest och hem från Belgrad och så har jag väl läst om någon/några som cyklat i Rumänien och gillat landet..men har inte spikat någonting..hade också fundering på Budapest-Odessa..men har inte koll på flyg därifrån och hem..har ju ledigt hela Maj månad..så det blir ju inte någon längre tur.

Peter

Det är dyrare att flyga från Odessa... Rumänien är trevligt men jag gillade Ukraina och Moldavien mer. Tyckte att Ungern var mest skit. Slovakien är trevligare

Rumänien passerade jag hösten 2009. Genom Arad, Sibiu, Brasov, Bukarest till Ruse. Fast det är mer tvärs över Rumänien, inte så mycket runt. Tyckte det var en spännande upplevelse. Rätt häftigt landskap. Fattigt och en del hundar förstås. Men det hör ju till.

Vet dock inte ifall jag hittade ngn bra väg. Cyklade nog på ngt stort o bullrigt. Ingenting jag rekommenderar, utan jag höjer en liten varningsflaga istället. Bulgarien var mycket trevligare. Som ett Frankrike utan fransoserna.

Varför inte ta sig ner mer på balkanhalvön? Det verkar trevligt. Jag tyckte att det var ganska platt o enformigt i södra Ukraina, men rätt fint.

Rumänien var riktigt fint då jag trampade där i somras!

Hundarna är precis lika arga som Rumänerna är gästvänliga :D

Vildcampa gick bra de gångerna jag gjorde det, tältade i en trädgård en gång och fick både duschvatten och mat samt en massa ungar att spela fotboll med. Till deras glädje var jag betydligt bättre på att cykla än att träffa bollen.

På tal om förbjudna vägar i Ungern så har jag en ungersk trafikböter på mitt kylskåp från att ha cyklat 2km på en motorväg där. Den är obetald ännu :p

Ha en fin resa!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips