Rumänien runt

Hej..Jag planerar en cykeltur från Budapest till Belgrad 4 veckor i maj och ta vägen förbi Rumänien (se karta).
http://maps.google.se/maps/ms?msa=0&msid=201482566085411994715.00049996bab92902cd879&z=7
Är det någon av er som varit i dom trakterna..har alternativa vägval..går det bra att vildcampa..hur är vädret i maj månad? En kompis tyckte självklart att jag skulle cykla Budapest-Istanbul??

Tar tacksamt emot kommentarer och förslag.

Peter

Det råder cykelförbud på den vägen som du har valt i Ungern...

Jag skulle ha valt att cykla lite längre norrut och på så sätt även få med en del av Ukraina och Moldavien. Är det någon speciell anledning att du vill till Rumänien?

Vägen i norra Rumänien är vacker och ganska kuperad. Har cyklat en del av den i september.

/Stellan
 
Det råder cykelförbud på den vägen som du har valt i Ungern...

Jag skulle ha valt att cykla lite längre norrut och på så sätt även få med en del av Ukraina och Moldavien. Är det någon speciell anledning att du vill till Rumänien?

Vägen i norra Rumänien är vacker och ganska kuperad. Har cyklat en del av den i september.

/Stellan

Tack för info om cykelförbudet..Har hört en del om argsinta hundar åså;)..Nej..Har tänkt budgetflyga med wizzair till Budapest och hem från Belgrad och så har jag väl läst om någon/några som cyklat i Rumänien och gillat landet..men har inte spikat någonting..hade också fundering på Budapest-Odessa..men har inte koll på flyg därifrån och hem..har ju ledigt hela Maj månad..så det blir ju inte någon längre tur.

Peter
 
Tack för info om cykelförbudet..Har hört en del om argsinta hundar åså;)..Nej..Har tänkt budgetflyga med wizzair till Budapest och hem från Belgrad och så har jag väl läst om någon/några som cyklat i Rumänien och gillat landet..men har inte spikat någonting..hade också fundering på Budapest-Odessa..men har inte koll på flyg därifrån och hem..har ju ledigt hela Maj månad..så det blir ju inte någon längre tur.

Peter

Det är dyrare att flyga från Odessa... Rumänien är trevligt men jag gillade Ukraina och Moldavien mer. Tyckte att Ungern var mest skit. Slovakien är trevligare
 
Rumänien passerade jag hösten 2009. Genom Arad, Sibiu, Brasov, Bukarest till Ruse. Fast det är mer tvärs över Rumänien, inte så mycket runt. Tyckte det var en spännande upplevelse. Rätt häftigt landskap. Fattigt och en del hundar förstås. Men det hör ju till.

Vet dock inte ifall jag hittade ngn bra väg. Cyklade nog på ngt stort o bullrigt. Ingenting jag rekommenderar, utan jag höjer en liten varningsflaga istället. Bulgarien var mycket trevligare. Som ett Frankrike utan fransoserna.
 
Varför inte ta sig ner mer på balkanhalvön? Det verkar trevligt. Jag tyckte att det var ganska platt o enformigt i södra Ukraina, men rätt fint.
 
Rumänien var riktigt fint då jag trampade där i somras!

Hundarna är precis lika arga som Rumänerna är gästvänliga :D

Vildcampa gick bra de gångerna jag gjorde det, tältade i en trädgård en gång och fick både duschvatten och mat samt en massa ungar att spela fotboll med. Till deras glädje var jag betydligt bättre på att cykla än att träffa bollen.

På tal om förbjudna vägar i Ungern så har jag en ungersk trafikböter på mitt kylskåp från att ha cyklat 2km på en motorväg där. Den är obetald ännu :p

Ha en fin resa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mr.peterjohansson Gas/Esbit/Flytande bränsle - Rumänien Långcykling 7
talltopp Rumänien Långcykling 2
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
pergit Bottenhavet runt Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
stroeller Häng med runt Bottenviken sommaren 2016? Långcykling 12
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Nitola Cyklat runt sicilien? Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
matpet Cykla runt Lofoten Långcykling 3
musse592 Budget för en jorden runt? Långcykling 22
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
stea runt sverige Långcykling 6
rimn Runt Vänern Långcykling 7
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
diderichsen vintercykling runt mälardalen Långcykling 2
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Sssarisen Cykla runt i Holland, Belgien och Frankrike Långcykling 5
Hampe88 cykla jorden runt finansiering Långcykling 6
Peterborås Cykla England runt i juni 2010.... Långcykling 8
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
McGallon Cykla runt Mälaren Långcykling 11
fiddern Jorden runt! Långcykling 17
Jonas_utsidan Siljan runt 2009 Långcykling 4
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
honkydory Jorden runt - på en höghjuling! Långcykling 3
KLAGER Cyklade Vättern runt - med treåring Långcykling 7
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
piaea Bodensjön runt Långcykling 6
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
Rickard L Cykelvägar i/runt huvudstaden Långcykling 5
fuchs runt spanien-portugal Långcykling 6
iceland Foton och akvareller från cykeläventyr runt Island. Långcykling 1
fuchs Gotland runt på midsommar? Långcykling 0
pergit Sträckan runt Ringsjöarna? Långcykling 5
Karlholm Välkomna till Hisingen Runt (5 maj) Långcykling 0
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
lexou cykeluthyrning för Vättern Runt, august 29th? Långcykling 3
mothesta Södra Östersjön runt augusti 2004 Långcykling 8
lowe Vättern runt Långcykling 8
mothesta (södra) Östersjön runt 2004 och ev. fortsättning Långcykling 1
LinHa Cykla Australien runt? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.