Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske
- Trådstartare cloud76
- Start datum
Ja, otvetydigt. Ju tidigare skatboet uppstår ju kortare blir kastlängden...
En multiplikatorspinnrulle är mycket känsligare för linans avspolningshastighet i olika delar av kastet jämfört med en haspelrulle. Det är ett av skälen till att (vissa?) Ambassadeur t.ex har magnetbromsad lintrumma, förutom de vanliga mekaniska bromsfunktionerna. Det gäller att hindra linan från att "resa sig" på grund av att lintrumman roterar fortare än vad draget förmår dra ut linan i senare del av kastet. Den "linresningen"/"skatboet" (ökänt barn har många öknamn) genererar ett trassel och en avkortad kastlängd som du definitivt inte vill ha...
Använd haspelrulle istället...
En multiplikatorspinnrulle är mycket känsligare för linans avspolningshastighet i olika delar av kastet jämfört med en haspelrulle. Det är ett av skälen till att (vissa?) Ambassadeur t.ex har magnetbromsad lintrumma, förutom de vanliga mekaniska bromsfunktionerna. Det gäller att hindra linan från att "resa sig" på grund av att lintrumman roterar fortare än vad draget förmår dra ut linan i senare del av kastet. Den "linresningen"/"skatboet" (ökänt barn har många öknamn) genererar ett trassel och en avkortad kastlängd som du definitivt inte vill ha...
Använd haspelrulle istället...
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag använder både multiplikatorrullar och haspelrullar i olka situationer.
Min erfarenhet är att behärskar man tekniken kastar man längre med en spinnrulle (typ ABU Ambassadeur) vid tungt tvåhandsfiske (ex kustfiske), medan haspel definitivt är att föredra vid lättare fiske (betesvikter under 20-30 gram). Vid lätt fiske med betesvikter under 10g är haspel enda alternativet.
Min erfarenhet är att behärskar man tekniken kastar man längre med en spinnrulle (typ ABU Ambassadeur) vid tungt tvåhandsfiske (ex kustfiske), medan haspel definitivt är att föredra vid lättare fiske (betesvikter under 20-30 gram). Vid lätt fiske med betesvikter under 10g är haspel enda alternativet.
Hur är det med billig vs dyr haspelrulle? Vad tjänar man på att köpa en dyr?
Hur är det med billig vs dyr haspelrulle? Vad tjänar man på att köpa en dyr?
Status bland fiskarkompisarna
Och oftast bättre bromsfunktion och bättre lager som tål saltvatten bättre osv osv. Någonstans går väl gränsen för när förbättringarna inte är meningsfulla längre, och då inträder statusvärdet istället.
Det är ju inte bara rullen, utan även spöet, linan och inte minst tekniken hos fiskaren själv som påverkar kastlängden. Inte heller längden på kasten ger alltid mest fisk, utan precision är även viktigt och det kan man bara träna sig till.
Skall du köpa en haspelrulle, välj en rulle med saltvattenbeständiga lager etc. Prisläge runt 1000-lappen ger en bra och pålitlig rulle som håller många år. ABU, Shimano och Daiwa är fabrikat som gör bra rullar i det prissegmentet. (Tittar du utomlands, tänk på att ett haspelspö/rulle heter "spinning" på engelska, medan vi syftar på multiplikatorrullar som spinnrullar. Multiplikatorrullar heter "baitcasting"
)
Skall du köpa en haspelrulle, välj en rulle med saltvattenbeständiga lager etc. Prisläge runt 1000-lappen ger en bra och pålitlig rulle som håller många år. ABU, Shimano och Daiwa är fabrikat som gör bra rullar i det prissegmentet. (Tittar du utomlands, tänk på att ett haspelspö/rulle heter "spinning" på engelska, medan vi syftar på multiplikatorrullar som spinnrullar. Multiplikatorrullar heter "baitcasting"
En nybörjarfråga - påverkar rullen kastlängden vid spinnfiske?
Ja det gör den. Vad för typ av fiske ska du utöva. Fjällfiske efter röding öring och harr? Insjöfiske efter abborre o gädda?
Kustfiske?
Har du redan ett spö och är på väg att köpa ny rulle?
Livslängd!Hur är det med billig vs dyr haspelrulle? Vad tjänar man på att köpa en dyr?
Min ABU Cardinal 57 (köpt den 15/8 1983) var rätt så kostsam dåförtiden
- men den är fortfarande i prima form nu, mer än ett tredjedels sekel senare.
Så dyrare och högre kvalitet är normalt lika med mer långlivat...
Som med det mesta här i livet, så får man vad man betalar för. Det är därför jag skrev i mitt tidigare inlägg att du skall titta efter en premiumrulle i rea-stället. Den är ju inte sämre för att det är fjolårets modell (eller t o m två år gammal, fast ny förstås), men till halva priset ;-).Hur är det med billig vs dyr haspelrulle? Vad tjänar man på att köpa en dyr?
Jag vill lägga till att i mitt resonemang utgår jag från att vi pratar om haspelrullar (även om resonemanget går att översätta till multiplikatorrullar, som f ö kräver lite vana/annan teknik att hantera, som redan nämnts i tråden ).
Men mitt val är en Shimanorulle alla dagar i veckan.
Okuma rullar är också bra , dom tillverkar en del Shimanorullar.
Kanske 600 spänn Okuma kan vara toppkvalite.
Kanske 600 spänn Okuma kan vara toppkvalite.
Se till att du har rätt lina till rätt rulle.
Med fel llina får du alldeles för stor friktion mot spöringarna.
Med gnissel och korta kast som resultat.
Med fel llina får du alldeles för stor friktion mot spöringarna.
Med gnissel och korta kast som resultat.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg