Jag fick den av Kepler för ett par år sedan. Antar att han inte har något emot att jag skickar den vidare. Skicka mailadress via PM till mig bara.
Har fått den av Kepler! skall testa så fort jag får tag i en maskin med excel.
Jag fick den av Kepler för ett par år sedan. Antar att han inte har något emot att jag skickar den vidare. Skicka mailadress via PM till mig bara.
smulan49 & graylingman:
Jag har kod för att generera en waypointfil i OziExplorer-format (wpt) från en lista i Excel. Och sedan kan man väl från denna fil skapa en gpx-fil med hjälp av t.ex. GPSBabel. Jag skall titta på det.
Jag tycker du inte skall lägga ned mer arbete på det. Jag har filat på mina makon och tror nu att jag har en kod som genererar waypointfil (Oziexplorer- format) från värden i Excel. Måste bara kolla att allt funkar, men i så fall kan jag inom kort skicka dig en waypointfil med samtliga rösen.
Excel klarar mycketBara man matar in rätt formler.
Från info-fliken i excelfilen:
Beräkningsmetoder
7 parameter (Helmert). Enligt algoritmer från www.lantmateriet.se och "Handbok till Mätningskungörelsen, Geodesi, GPS" (Lantmäteriverket 1996). Detta Excelprogram ger exakt samma resultat som GTRANS (http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransframe.htm
Borde funka med gpsbabel:Kan man sen komma vidare till en fil som Mapsource kan läsa? Jag har nämligen några hundra punkter i ett excelblad och jag skulle vilja få in dem i Mapsource för att där med hjälp av kartan kunna ta bort de som inte längre är intressanta.
Det är ingen akut brådska, men om det gick att lösa inom nån månad vore det toppen. Bevakar den här tråden tills vidare.