Roslagsleden med barn

Hej!
jag vill med två små barn ge mig ut på en enklare vandring i Uppland i sommar, jag har i nuläget fastnat för Roslagsleden men är öppen för förslag.

Söker tips på bra etapper för ett par dagars enkel vandring, korta dagsetapper, gärna med bra tältplatser och kanske en trevlig sjö längs vägen.

Så söker alltså generella tips på bra leder för vandring med barn i Uppland i allmänhet, och Roslagsleden i synnerhet. Alla tips tas varmt emot!

Hej! Här är ett tips på tur med en eller två övernattningar som är trevlig med små barn. Lycka till, och berätta gärna här om det fungerat! /Tomas F.

Från Domarudden går ni mot sjön Trehörningen. Där, på en udde på sjöns nordöstra sida, finns fin tältplats med vindskydd. Totalt ca 2 km denna dag. Sedan möjligt att gå tillbaka näst dag. Detta är längs etapp 4, markerat.

Från vindskyddet går det även att gå mot norrost ca 300 m till en grusväg. Gå höger (österut) på grusvägen ca 800 m tills den slutar i vändplan. Där börjar tydlig stig som mycket snart ansluter till Roslagsleden etapp 5. Om ni går norrut längs Roslagsleden ca 1 km når ni Oppsjöns vindskydd och här fungerar det att tälta. Sedan åter till Domarudden, det är ca 2 km längs Roslagsleden.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips