Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling

Någon som har kört långfärd på Rosebikes 26"-hjul? De verkar ju hyfsat prisvärda... 883.50kr (!) för ett par hjul med LX-nav, Dt-ekrar och fälgar från Xtreme (som är Rosebikes eget märke antar jag).

Tänkte först köra på XT-nav och Mavics XM719 fälgar. En kombination som jag har tyckt funkat super på min mountainbike. Men kollar man på nätet får ju 719-fälgarna hyfsat mycket skit vad gäller långfärd. Så man får kolla på något annat alternativ.


http://www.rosebikes.se/artikel/mtb-wheel-set-26-xtreme-sari-m-19r--shimano-deore-lx-670/aid:640809
 
Jag vet inget om fälgarna, men det kan säkert funka. Kommer du vara på ställen där du kan köpa nya (eller beställa från nätet till hotell/camping funkar ju ofta också) så är du ju garderad om de skulle gå sönder. är du i vildmark kanske du vill ha något mer beprövat.

Jag har kört sönder xm719 bakfälg, och shimano-nav verkar inte hålla så bra heller. Men är det värt att lägga flera tusen på ett hjulpar så att de kanske håller längre? jag tvekar.

under sommarens korsning av europa på tandem så cyklade vi med de billiga medfäljande hjulen (med bara 32 ekrar) och de höll ända till mälardalen där en eker gick sönder.

det här hjulparet kommer jag nog köpa om det blir mer långcykling med tung packning:
http://www.rosebikes.se/artikel/mtb...no-deore-xt-756---disc--non-disc--/aid:717136
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Tack för din input. Och tanken är att använda hjulen till långfärdscykling bortom civiliserade trakter, så jag vill ha ett par hjul som är hållbara och bekymmersfria. Antagligen blir det att jag låter någon bygga ihop ett par bestående av Sun Ringles Rhyno Lite samt LX-nav.

Vad har du haft för problem med Shimano-nav? Min erfarenhet är att de är extremt hållbara och pålitliga, mina 10 år gamla XT/719 hjul satt först på en AM-hardtail under några år, sedan flyttades de till min slit o släng mtb som fungerar som pendlare, vinterträningshoj samt att jag har kört lättare touring i Sverige. Jag vet inte hur många mil de har gått, men det är många många många mil vi pratar om. Men visst kanske Shimano har dragit ner på kvaliteten under senare år, jag vet inte?

Ska du använda dina EX721-hjul till tandemcykeln eller blir det på en vanlig?
 
Billigare Shimano nav brukar vara kasst justerade från fabrik. Justera lagerspänningen och de håller längre.
 
Även min erfarenhet är att Shimanonav har utmärkt kvalitet. Frihjulsbodyn är det som gav upp först på min pendlingscykel. Den hade nog gått 800 mil när jag köpte den begagnad och gick ytterligare 2500 mil innan frihjulsmekanismen blev opålitlig.

Thure
 
Min erfarenhet är att river man pendlarhojar och gör rent lager och frihjul 2x om året håller de länge. På pin kiv brukade min granne en landsvägshoj i tre år innan den började knarra. Rent, rätt justerat och smort håller länge.
Består vägen av gyttja och damm får man riva och tvätta, smörja oftare.
go tur
 
Då ett annat föreslaget hjulpar hade skivbromsfäste tänkte jag bara påminna om att det kan ju vara onödigt att stjäla "navbredd" om du är tänkt att köra fälgbroms.

Jag har köpt hjulen du undrar över men kan egentligen inte säga så mycket då jag bara cyklat några kilometer utan packning. Jag har tänkt cykla på blandat underlag med mig själv (85-90kg) och packning/packväskor som inkluderar lite vinter grejer. Jag tycker dom ser och känns väldigt fina om det nu betyder något. Lagerjusteringen var det inget fel på. Skulle jag byggt egna skulle jag endast bytt fälg till en Mavic D521 som jag nu tror heter 721.

Fridens
 
Då ett annat föreslaget hjulpar hade skivbromsfäste tänkte jag bara påminna om att det kan ju vara onödigt att stjäla "navbredd" om du är tänkt att köra fälgbroms.

Jag har köpt hjulen du undrar över men kan egentligen inte säga så mycket då jag bara cyklat några kilometer utan packning. Jag har tänkt cykla på blandat underlag med mig själv (85-90kg) och packning/packväskor som inkluderar lite vinter grejer. Jag tycker dom ser och känns väldigt fina om det nu betyder något. Lagerjusteringen var det inget fel på. Skulle jag byggt egna skulle jag endast bytt fälg till en Mavic D521 som jag nu tror heter 721.

Fridens

Du är inne på helt rätt spår, då skivbromsnav försvagar hjulen i allmänhet och framhjulet i synnerhet.
/Niklas
 
Då ett annat föreslaget hjulpar hade skivbromsfäste tänkte jag bara påminna om att det kan ju vara onödigt att stjäla "navbredd" om du är tänkt att köra fälgbroms.

Jag har köpt hjulen du undrar över men kan egentligen inte säga så mycket då jag bara cyklat några kilometer utan packning. Jag har tänkt cykla på blandat underlag med mig själv (85-90kg) och packning/packväskor som inkluderar lite vinter grejer. Jag tycker dom ser och känns väldigt fina om det nu betyder något. Lagerjusteringen var det inget fel på. Skulle jag byggt egna skulle jag endast bytt fälg till en Mavic D521 som jag nu tror heter 721.

Fridens

Jag är nyss hemkommen efter en touringrunda och tänker lägga in en beställning på hjulen ifråga. Antar att tiden, och förhoppningsvis massor med mil, får utvisa om det vi gjorde ett bra köp eller ej.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips